2020-11-02, 02:21
Medlem
Nottelitens avatar
bild från nrk :
https://i.imgur.com/1lxYUUM.jpg
Citera
2020-11-02, 04:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minnimus
He is talking about love as a term, and what it means to him. It does not translate directly - but something like this might work:

We are old people, but a word like "love" has a wide span. You need a taste of it every now and then to have a life.

Han sier at kjærlighet betyr noe, også for gamle mennesker.
Citera
2020-11-02, 06:16
Medlem
I intervjuet på NRK får TH spm: "Forventer du at folk skal tro på deg?"
"Jeg har forstått at i sånne situasjoner som dette så er det faktisk da vanskelig å ta det for gitt at folk skal tru på deg, men jeg har forventa at....ikke forventa, men tru på at de som kjenner meg godt de trur på meg "

En ørliten forsnakkelse her? Har forventet å bli trodd altså, på forhånd av ugjerningen eller? Mulig jeg overtolker her, noen andre som har reagert på samme uttalelse?
Citera
2020-11-02, 06:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MsBulldog
I intervjuet på NRK får TH spm: "Forventer du at folk skal tro på deg?"
"Jeg har forstått at i sånne situasjoner som dette så er det faktisk da vanskelig å ta det for gitt at folk skal tru på deg, men jeg har forventa at....ikke forventa, men tru på at de som kjenner meg godt de trur på meg "

En ørliten forsnakkelse her? Har forventet å bli trodd altså, på forhånd av ugjerningen eller? Mulig jeg overtolker her, noen andre som har reagert på samme uttalelse?
Jeg tror at du overtolker. Jeg reagerte ikke på den uttalelsen fra han. Jeg forstår det slik at f.o.m. da han fikk vite at han var mistenkt så har han hatt tro på at de som kjenner han godt tror på han.

Jeg tror at han stoppet seg selv og rettet utsagnet/ordet "jeg har forventa at .." til " jeg har tru på at de som kjenner meg godt de trur på meg" fordi ordet forventet ble feil og fordi det ikke var ordet forventet han mente å si. Når man forventer noe fra noen er det på en måte noe man tar for gitt, og han sa jo også at det er vanskelig å ta for gitt at folk skal tro på deg.

Å forvente betyr også å håpe. Men å forvente kan også bety mer enn kun det å håpe.

"forvente.
for|vente v1 (av II for-) vente, regne med, håpe"
https://ordbok.uib.no/perl/ordbok.cgi?OPP=+forvente&ant_bokmaal=5&ant_nynorsk =5&begge=+&ordbok=begge

"håpe.
håpe v1, v2 (lavtysk) ha forhåpning, forventning om noe
jeg både håper og tror at planen vil lykkes / håpe på godt vær"
https://ordbok.uib.no/perl/ordbok.cgi?OPP=h%C3%A5pe&ant_bokmaal=5&ant_nynorsk =5&begge=+&ordbok=begge

Han har tru (tro) på at de som kjenner han godt de trur (tror) på han. Det synes jeg at er naturlig i en slik situasjon. Det å ha tro på noe er også en trygghet. Jeg tror at mange som kjenner han godt har sagt til han at de tror på han.

Andre som er bedre enn meg med ord, kan nok bidra på en bedre måte enn meg :-)

Edit: Det er ikke uvanlig å si feil ord og å rette på seg selv i ulike sammenhenger.
Senast redigerad av z-z-z 2020-11-02 kl. 07:27.
Citera
2020-11-02, 07:07
Medlem
Citat:
De har nok stilt mange fler spørsmål, og regner med at etterforskerne får tilgang til hele det uredigerte intervjuet å arbeide med i sine analyser.

Media utleverer ikke upublisert materiale til politiet.

Det så man for eksempel nylig i Bertheussen-saken.
Citera
2020-11-02, 07:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StonesThrow81
Hva slags ovn er dette forresten? Enten er den dritdyr og retro-ny. Eller så er den stein gammel

Dette er hva jeg tenker på https://imgur.com/slbN3Ev
Den på kjøkkenet tror jeg er den mye omtalte nye gasovnen, den på stua ser ut som en gammel koksovn som også kan brukes til vedovn
Citera
2020-11-02, 07:57
Medlem
"– Motparten ønsket livet av meg. Politiet har ønsket livet av meg.
Ifølge VGs opplysninger tilhører ordene Tom Hagen."

https://www.vg.no/spesial/2020/lorenskog-forsvinningen-to-aar/?maaned=august2020

Jeg forstår det som at TH har hatt det veldig tungt.

Edit: Et tillegg til dette innlegget (FB) Norge - Anne-Elisabeth Falkevik Hagen kidnappet, krav om 9 mill euro, 2018-10-31
Å ha tro på noe betyr for meg mer enn å håpe på noe. Det er mer trygghet i å tro enn i å håpe.
Senast redigerad av z-z-z 2020-11-02 kl. 08:03.
Citera
2020-11-02, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rikskrim08
Flera samverkande faktorer som ger vid handen att det är rätt så uppenbart att han ljuger.

Några exempel:
1. Han verkar inte angelägen om att få veta vad som hänt. Varför? Han vet redan.

2. Han tycks utgå ifrån att hon är död i slutet av intervjun. Varför? Han vet det redan.

3. Kroppsspråket vid massor av tillfällen. På raka frågor om han är involverad. Han ler snabbt och därefter säger han nej men nickar ja. Det sker omedvetet men är tydliga signaler på att det verbala och fysiska är helt motstridiga precis som när en människa ljuger.

4. När det ställs frågor om av polisen påstådda motiv svarar han bestämt, nej det är inte sådana MOTIV. Svarar man så när ens fru är spårlöst försvunnen? Nej, han försäger sig helt enkelt. Det kan ha skett i vrede, djupt kränkthet.

Finns massor av fler exempel.

Man får också tänka på att TH har att anpassa sig efter den rådande inställningen som visas gentemot honom, dvs vad allt handlar om - hans skuld eller inte.
Ord som "motiv" är han så van vid att han som rakt svar på det kan säga "Inte sådant motiv nej"
som en motreplik.
Från hans synvinkel har man redan pratat hur länge som helst om var AEH kan finnas - och att sitta i
video och vädja till fienden nu känns säkert orealistiskt.
Han är uppgiven.
Senast redigerad av Moschata 2020-11-02 kl. 08:14.
Citera
2020-11-02, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlashBaronen
Media utleverer ikke upublisert materiale til politiet.

Det så man for eksempel nylig i Bertheussen-saken.

https://www.nrk.no/norge/hoyesterett_-rolfsen-vant-over-pst-1.12659762
Citera
2020-11-02, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rikskrim08
Han säger ju i intervjun att pengar aldrig varit viktiga för honom. Jag tror honom.

Men, varför betalade han då inte kidnapparna?

Kanske är det så enkelt för att han visste. Han visste att hon var död och att det inte finns några kidnappare.

Det kan ha varit en blandning av att han visste eller starkt trodde att hon var borta för alltid - och
för att polisen avrådde honom. Han kanske utgick från att hon antingen försvunnit frivilligt, eller dräpts av någon i omgivningen,
Har man valt att vända sig till polisen får man samarbeta om man vill ha deras resurser,
annars hade han fått stå ensam med det hela, med kryptovaluta och allt - som han inte är så
insatt i.
Han ville inte vända sig till experten RU eftersom RU teoretiskt sett kunde vara GM.

Eftersom han hade avböjt att ha en relation kring kryptovaluta tillsammans med RU vore
det ironiskt eller absurt att använda sig av RU:s hjälp.
Som att RU kunde säga: "Du ville inte samarbeta med mig, nu behöver du mig!"
Senast redigerad av Moschata 2020-11-02 kl. 08:40.
Citera
2020-11-02, 08:36
Medlem
Citat:
Jeg vil si det er en svært unaturlig distanse ja, i kontekst at han blir bedt om å komme med en appell til de mulige kidnapperne. Han kjøper seg tid ved å gjenta spørsmålet, roter det til, distanserer seg og unngår å bruke konas navn. Og det når han blir direkte spurt : hva vil du si til kidnapperne? Jeg tror nok de fleste som har sett den delen vil reagere og synes det er merkelig svart.

TH er nok klar over at han ikke er en god skuespiller, og han turte ikke gi en appell direkte til "kidnapperne". Den ville virket hul og falsk - og avslørende for han.

En slik appell har jo vært etterlyst fra han i lang tid, så han og SH visste dette ville være forventet av journalisten, men han valgte likevel ikke å øve det inn.
Senast redigerad av Alsagio 2020-11-02 kl. 08:55.
Citera
2020-11-02, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StonesThrow81
Hva slags ovn er dette forresten? Enten er den dritdyr og retro-ny. Eller så er den stein gammel

Dette er hva jeg tenker på https://imgur.com/slbN3Ev

Det er den tidligere omtalte ovnen til kr 70 000,-.

At AEH fikk denne ovnen ble tidlig lekket ut i saken av TT.

TH gjorde flere grep i forkant av det mulige drapet for å gi et bilde at ekteskapet var inne i god periode.

Oppussing av hus utvendig, ny ovn til AEH, bli med på teater dagen før etc
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in