2020-11-02, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Man kan ta upp exempel i det oändliga på det meningslösa att bara titta på en parameter. Sydafrika har "lyckats bättre" än oss också, samtidigt som 10% av befolkningen är hiv smittade. Så framgångsrika i folkhälsa skulle jag knappast säga dom är.
Så vad händer om man börjar testa folk mer procentullt, borde då inte smittade också öka procentullt i en snygg kurva?
Citera
2020-11-02, 00:36
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yggdrasil12
Hjälper munskydd/ansiktsmask ens?
Tycker typ att läkare / forskare säger 50/50.

Vissa säger det hjälper andra människor mer än dig själv . O vissa tvärt om.

Skall man börja bära tro?

Jag själv tror ju på att om jag nu har förkylning eller någe /feber exempel o har en mask på mig hostar jag ju ut bakterierna i masken/munskydd o för tillbaka skiten men som sagt covid19 kan ju vara helt annorlunda

Du får ställa dig frågan, skulle du korsa gatan om det var 50/50 chans för dig att bli överkörd? Munskydd är bättre än inget munskydd, inte perfekt och är bara ett komplement till de andra rekommendationerna. Huvudsyftet med munskydd är att du inte ska smitta andra, ansiktsmask FFP2/3 skyddar dig.
Citera
2020-11-02, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Belgien verkar vara värst ute nu, dom ligger lite före i utvecklingen. Dom har 400000 konstaterat smittade av 10miljoner med tanke på att man testat långt från alla så är dom inte långt från flockimmunitet nu. Det blir intressant om dom planar ut nu i veckan eller fortsätter.

Idag hade de marginellt färre nya fall än förra söndagen, första gången på mycket länge som de hade färre fall än motsvarande veckodag veckan innan. Blir intressant veckan som kommer, gissningvis blir det ungefär lika många nya fall kommande vecka som föregående, kanske något färre. Sedan kommer deras lockdown ge utslag, och då lär det minska hyfsat snabbt. När de är nere på låga nivåer igen så har de nog inte helt flockimmunitet, en liten tredje våg är nog oundviklig, men den bör inte bli kraftig alls.
Citera
2020-11-02, 01:27
Medlem
Om du lyssnar fullt ut så pratar de oftast om olika saker.

Andningsskydd hjälper garanterat dig som individ om du köper rätt sort och använder det rätt. Men du kan fortfarande smittas via ögonen.

Enkla munskydd verkar hindra smitta i laboratoriemiljö både om en person och båda personerna bär det. Men det är effektivast för att inte sprida smitta.

Gällande munskydd som restriktion i verkligheten och på en hel befolkning så verkar det gå sådär. Syns effekt till en början men inte i längden. Iallafall inte i Europa. Tror personligen på att avgränsa till vissa situationer.

Citat:
Ursprungligen postat av Yggdrasil12
Hjälper munskydd/ansiktsmask ens?
Tycker typ att läkare / forskare säger 50/50.

Vissa säger det hjälper andra människor mer än dig själv . O vissa tvärt om.

Skall man börja bära tro?

Jag själv tror ju på att om jag nu har förkylning eller någe /feber exempel o har en mask på mig hostar jag ju ut bakterierna i masken/munskydd o för tillbaka skiten men som sagt covid19 kan ju vara helt annorlunda
Citera
2020-11-02, 01:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Black-Ivan
Så vad händer om man börjar testa folk mer procentullt, borde då inte smittade också öka procentullt i en snygg kurva?
Antagligen, eftersom de allra flesta smittade inte har symtom.
Citera
2020-11-02, 01:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
273 stycken under 50 år har avlidit enligt FHM:s statistik (Excelfil):
https://www.arcgis.com/sharing/rest/content/items/b5e7488e117749c19881cce45db13f7e/data
Att det avlidit så få i detta åldersspann trots den extrema samhällsmittan i Sverige är rätt uppseendeväckande. Betänk också att dem avlidna med stor sannolikhet antagligen varit i väldigt dålig fysisk form med säkert en hel uppsjö bakomliggande sjukdomar. Vissa 45 åringar har fysik som 90 åringar. Siffror som dessa får folk att chansa och ta onödiga risker.
Citera
2020-11-02, 01:46
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Det finns förstås många aspekter, helt klart är det många i Tjeckien som är smittade, otroligt många.

Länder det går bra för blir tyvärr färre och färre. Många länder det gick bra för i våras håller på att totalt haverera, och tror inte Sverige kommer gå ur det här sämre än snittet i Europa, kanske t.om. bättre.
Just nu är det bara Finland och Norge som har färre döda per capita än Sverige i EU (om man räknar bort pyttenationerna).
Citera
2020-11-02, 01:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Just nu är det bara Finland och Norge som har färre döda per capita än Sverige i EU (om man räknar bort pyttenationerna).

Syftar du på dödlighet sista veckan eller liknande? Misstänkte att Sverige låg bra till där, men så bra visste jag inte, eller rättare sagt visste inte att det var rätt illa i alla andra länder. Nu kommer det tyvärr öka i Sverige också de närmaste veckorna, men ändå en bra bit ifrån de flesta andra länder.
Citera
2020-11-02, 01:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Antagligen, eftersom de allra flesta smittade inte har symtom.
Men dem som har symptom följer ju upp i den snygga kurvan..eller vad sägs?
Citera
2020-11-02, 01:57
Medlem
Citat:
Men dem som har symptom följer ju upp i den snygga kurvan..eller vad sägs?
Nej, jag tror inte att alla som får symtom testar sig. Många tror nog att de har en förkylning.
Citera
2020-11-02, 02:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Nej, jag tror inte att alla som får symtom testar sig. Många tror nog att de har en förkylning.
Visste ni att samtidigt som Ni går och testar redan friska individer för Covid 19 så har vanlig influensa minskat med 98 %.....NU SÄG MIG VETENSKAPLIGT...hur går detta ihop rent matematiskt?
Citera
2020-11-02, 02:05
Medlem
Citat:
Visste ni att samtidigt som Ni går och testar redan friska individer för Covid 19 så har vanlig influensa minskat med 98 %.....NU SÄG MIG VETENSKAPLIGT...hur går detta ihop rent matematiskt?
Eftersom influensa har samma smittvägar som corone men har ett lägre R-värde så minskar naturligtvis influensan på grund av åtgärderna mot SARS-CoV-2 i högre grad än corona.

Åtgärderna har sänkt R för influensa under 1, helt enkelt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in