Fint å se at det er en endring i politiets retning den siste tida, både i forhold til de fornærmede i saken, tunnelsyn og vilje til å være åpne om at det faktisk mangler mye før en eventuell tiltale kan komme. Bistandsadvokaten til barna, Kihle, sier at hans klienter har merket en endring fra politiets side siden sommeren og etter den «nye» etterforskningsledelsen kom inn. Etter dette har hans klienter, i motsetning til tidligere, nå blitt behandlet som fornærmede, slik de i utgangspunktet skulle blitt behandlet. Han sier at hans inntrykk av politiet er klart bedre enn det har vært tidligere. Videre sier han at i det første dialogmøtet med etterforskningsledelsen 24. september i år, ble det gitt beskjed om at politiet fortsatt etterforsket hypotesen om kidnapping, i tillegg til hypotesen om drap som var det eneste som ble kommunisert. - Da ga jeg også klar beskjed om at dette måtte kommuniseres utad til media, noe som ble gjort i forrige uke. For første gang sier politiet nå i klartekst at bevisene ikke er sterke nok til å ta ut en tiltale mot Tom Hagen. Hagens forsvarer, Svein Holden, er svært positiv til det politiet nå har uttalt om bevissituasjonen i saken. – Dette synes jeg er usedvanlig gledelig. Jeg har over tid vært frustrert over det jeg opplever som dobbeltkommunikasjon fra politiet. Utad har de gitt inntrykk av å ha et sterkt bevisbilde mot Tom Hagen. Derfor er det nå oppløftende at de forteller hvordan det egentlig er og at de er svært, svært langt unna en tiltale, sier advokaten til Nettavisen. – For å ta ut en tiltale skal de samlede bevisene være så gode at det holder til en domfellelse i retten. Vi er fortsatt midt i en etterforskning. På nåværende tidspunkt er ikke bevisene av en styrke som gjør at vi kan ta ut en tiltale, sier politiinspektør Agnes Beate Hemiø til Nettavisen.