Citat:
Ursprungligen postat av
Davy
Du glömmer det tredje och fjärde alternativen. Låna och trycka pengar.
Skatterna kan ju öka på flera sätt än att höja den direkta löneskatten. Sen ökar ju skatteintäkterna i absoluta tal ju fler som jobbar och ju fler och bättre företagen och inhemska produktionen går.
De federala utgifterna borde sänkas rejält, framförallt antal anställda. Den bara ökar och ökar.
Med det sagt, kommer inte bli en balanserad budget oavsett vem som vinner valet.
Ja det är ju många parametrar inblandade men jag har för mig att trots nästan full sysselsättning så minska statens skatteintäkterna rejält då skatten ju sänktes i högkonjunkturen.
Demokraterna är ju inte heller särskilt oroade över den skenande underskottet vad jag förstår men republikanerna har ju faktiskt tidigare velat framstå som ekonomiskt ansvartagande parti vilket under Trump totalt raserats. Att republikanerna nu bromsar en viktig stimulansåtgärd( beloppet anses för högt) i form av nödbidrag till utsatta medborgarna för att stärka konsumtionen och återhämtningen är ju konstigt då man mer än gärna sänkte skatterna när konsumtionen redan var på topp. Lite av Ebberöds bank över det hela enbart för att försöka framställa Trump som en ekonomisk kunnig person, allt enligt mig.
Men visst, det är mer komplext än så då det ju bl.a finns 50 olika delstatsekonomier i USA.
Men räntorna på statsskulden som belastar ekonomin allt mer kommer ju inte staten ifrån vilket som.