2020-11-01, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sandemose
Ja og nei.

Jeg vet at politiet ba pressen slutte å skrive. Og senere brukte pressen til å "feilinformere" kidnapperne.

Det er i seg selv problematisk.

Men, så vet jeg også at Milli synes det er veldig spennende å få insideinformasjon fra politiet. Og ... selv om VG aldri helt tydelig har sagt at TH er skyldig, så har de gjort svært lite for å stille politiet til veggs.

Er det problematisk ag politiet feilinformerer kidnappere. Eller noe annet

Skjønte ikke.
Citera
2020-11-01, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minnimus
Jeg skrev: «jeg tror det kommer en del info i media framover».
Synes du ikke det har vært litt av hvert i media de siste par dagene?

Det har vært mye i media de siste dagene, men ingen nytt som peker i retning av TH. Tvert i mot.
Citera
2020-11-01, 00:17
Medlem
Citat:
Jeg trodde aldri på noe annet enn amatørkidnappertesen min, men vi endte i en diskusjon som handlet om hvordan kunne han ha gjort det, dersom alibi og alt annet skulle stemme. Da måtte han ha gjort det alene.

Men det er lenge siden, og faktisk gråt også jeg med ham i dag.

Mange her inne burde skamme seg.

Men politiet burde skamme seg enda mer.

Og VG.

Enig, både politi og VG burde skamme seg.
Citera
2020-11-01, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Notteliten
bara för att avsluta detta, vänskapen vg och polisen har började innan Milli föddes, vg har hjälpt polisen att utreda ärenden på ett helt annat sätt än några andra aktörer i media,
men Milli gör inte ett dåligt jobb hittills, så trevligt om du spenderar lite mer tid på fakta innan du kritiserar...

Selvfølgelig har pressen kilder i politiet. Når de blir venner begynner problemene å oppstå.
Og selvfølgelig er mediedekningen av kriminalsaker bestemt av et samspill mellom påtalemyndighet og presse.
Men pressen har en særlig viktig rolle knyttet til å unngå justisfeil og justismord.
Og i denne saken har spesielt VG opptrådt dustete. Milli fronter VG, så han får kritikken.
Citera
2020-11-01, 00:26
Medlem
Se 12.20-12.30 inn i videoen på det som er ett godt eksempel på det å distansere seg i fra saken. Sammen med ukontrollerte smil og nikking ja når han svarer nei. Han var også svært bekymret med flere tlf samtaler hjem, men unnlot å reise hjem før det hadde gått flere timer. Hjemreisen tar maks 7 minutter. Time will show.
Citera
2020-11-01, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mattagg
Er det problematisk ag politiet feilinformerer kidnappere. Eller noe annet

Skjønte ikke.

Ja, det er problematisk.

Pressen skal fortelle fakta – ikke være talerør for politiet.

I denne konkrete saken skjedde for eksempel dette:

VG visste om kidnappingen, men lot være å skrive, fordi politiets vurdering var at pressen skulle legge lokk på saken.

Vi vet selvfølgelig ikke om en tidligere publisering ville gitt nyttige tips og spor som kunne ledet til oppklaring, men det er i hvert fall verdt å diskutere om pressen burde skrevet det de visste.
Citera
2020-11-01, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpeedMax
Se 12.20-12.30 inn i videoen på det som er ett godt eksempel på det å distansere seg i fra saken. Sammen med ukontrollerte smil og nikking ja når han svarer nei. Han var også svært bekymret med flere tlf samtaler hjem, men unnlot å reise hjem før det hadde gått flere timer. Hjemreisen tar maks 7 minutter. Time will show.

... nettopp, og slik kan man holde på.

Et viktig faktum knyttet til tunnelsyn er dette: Hvis du leter etter ting som bekrefter at din teori er riktig, er det aldri vanskelig å finne det.
Citera
2020-11-01, 00:41
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
Selvfølgelig har pressen kilder i politiet. Når de blir venner begynner problemene å oppstå.
Og selvfølgelig er mediedekningen av kriminalsaker bestemt av et samspill mellom påtalemyndighet og presse.
Men pressen har en særlig viktig rolle knyttet til å unngå justisfeil og justismord.
Og i denne saken har spesielt VG opptrådt dustete. Milli fronter VG, så han får kritikken.

Det är inte källor jag pratar om, Om du hade lite kunskap om historien kring detta skulle det inte behövs skriva senaste 3-4 svaren...
Då avslutar jag detta genom att säga att jag inte ser att vg har gjort ett fel i det här fallet, inte än
Citera
2020-11-01, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Notteliten
Det är inte källor jag pratar om, Om du hade lite kunskap om historien kring detta skulle det inte behövs skriva senaste 3-4 svaren...
Då avslutar jag detta genom att säga att jag inte ser att vg har gjort ett fel i det här fallet, inte än

Det er nok jeg som må få siste ordet i denne saken, siden du uten å grunngi det stadig påstår at jeg er kunnskapsløs og historieløs.

Det er helt uinteressant for diskusjonen om vennskapet mellom politiet oppstod for lenge siden eller om det oppstod nå.
Det er egentlig heller ikke slik at jeg kritiserer VG for å gjort feil, jeg synes bare de er usmakelige og dustete.
Jeg blir kvalm av å høre på krimpodder hvor Milli fremstiller seg selv om en semietterforsker, og siden mai har vi sett utallige innslag i VGTV hvor "eksperten" har uttalt seg som om han jobbet i PR-avdelingen i politiet.

Dette har definitivt ikke bidratt til oppklaring av saken.

Det som tvert imot kunne bidratt til oppklaring av saken var en presse som var kritisk til politiet og avslørte at de knapt hadde gjort noe som helst når de for eksempel fortalte om personer og tips som var "sjekket ut av saken".

Det finnes hundrevis av kritiske spørsmål som kunne vært stillet til politiet i denne saken.

VG er Norges største avis, og de burde gjort en mye bedre jobb.
Citera
2020-11-01, 00:54
Medlem
Citat:
... nettopp, og slik kan man holde på.

Et viktig faktum knyttet til tunnelsyn er dette: Hvis du leter etter ting som bekrefter at din teori er riktig, er det aldri vanskelig å finne det.

Tunnelsynet på at han må være uskyldig, politiet er udugelige og aviser er konspiratoriske må stå for din egen regning.

Jeg har ikke instruert han om hvordan han skulle gjennomføre intervjuet. Bare ser det jeg ser. Det han viser her med sitt kroppsspråk i dette intervjuet, alle indisier politiet besitter og den eneste med ett klart og sterkt motiv så er det mer klart en noensinne. Alle piler peker på han og ingen andre selv om du har ett anstrengt forhold til politiet, og nå i tillegg VG.

Det at du bruker ordet tunnelsyn som en del av din hersketeknikk har null betydning for meg.
Citera
2020-11-01, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpeedMax
Det han viser her med sitt kroppsspråk i dette intervjuet, alle indisier politiet besitter og den eneste med ett klart og sterkt motiv så er det mer klart en noensinne. Alle piler peker på han og ingen andre
Jeg er uenig i det du skrev her. Et viktig innlegg fra et annet forum, som flere har godt av å lese:
Citat:
Situasjonen denne familien opplever må være ekstremt fortvilende og at de i tillegg skal oppleve forhåndsdømming synes jeg er ille.

Forskning på løgn viser at vi overhodet ikke kan se om folk lyver eller snakker sant. Jeg ser at mange her ser ut til å tro at de kan det, stikk i strid med det vitenskapen sier. Det er en stor fare for rettssikkerheten om folk tror de kan se på andre om de lyver eller ei. Klippet litt fra en artikkel her som jeg håper dere vil lese; (link til hele artikkelen er nederst)

«I en rekke medieoppslag de siste årene har «eksperter» forklart oss hvorledes løgn avsløres. «Kroppen forteller alltid sannheten», sier et oppslag i Dagbladets Magasinet fra 2019. I kursoversikten for 2019 reklamerer Advokatenes HR for et kurs i «kunsten å avsløre løgn», der deltagerne skal lære hva «kroppsspråket forteller og hvordan du skal tolke det», og internasjonalt lanserte programmer for avsløring av løgn og bedragersk adferd synes å seile i medvind. Ideene og rådene som formidles i disse kursene, er i god overensstemmelse med forskning om hva vi tror om løgn, at løgn avsløres gjennom kroppsspråket – de ikke-verbale signaler som det heter på fagspråket – og at vi er i stand til å vurdere løgn versus sannhet på grunnlag av hvorledes folk fremtrer.»

«Men stemmer det? Foreligger det identifiserbare, ikke-verbale, pålitelige tegn på løgn og bedragersk adferd som gjør at vi med stor sannsynlighet kan skille mellom løgn og sannhet? Og er vi i stand til å avsløre løgn ved å notere oss folks adferd?

Svaret er: Overhodet ikke. Denne ideen er psykologisk folklore uten kontakt med den etablerte forskningens resultater. Og det er et ikke ubetydelig internasjonalt forskningsvolum vi snakker om. Forskningen daterer seg tilbake til før 1970 og utgjør godt over 1000 fagfellevurderte vitenskapelige artikler av høyt kompetente internasjonale forskere. Forskningen omfatter både kreative modellforsøk i laboratoriet og feltstudier foretatt i en kriminalpsykologisk sammenheng hvor det står mye på spill og hvor avsløring av løgn har store konsekvenser.

Og det forskningen forteller oss, anno 2020, er at de populært antatte tegn på løgn – det unnvikende blikket, blunking, selvmanipulering, generelt urolig kroppsspråk og skifte i kroppsstilling, urolige ben – overhodet ikke har sammenheng med hvorvidt avsender faktisk produserer en løgn. Det samme gjelder den amerikanske psykologen Paul Ekmans hypotese om emosjonelle mikrouttrykk, at små, raske endringer i ansiktsmuskulatur som er unntatt bevisst kontroll og som er delvis spesifikke for den emosjonelle reaksjon, kan avsløre løgn. Dette er en besnærende idé, formidlet blant annet i Dagbladets oppslag fra 2019, men har ingen som helst empirisk støtte.

Og situasjonen er ikke bedre når det kommer til ikke-verbale språklige signaler. Heller ikke her finner forskningen at uriktige forklaringer er koblet til nølende tale, grammatiske feil, høyt stemmeleie, talehastighet og latenstid mellom spørsmål og svar, alle foreslåtte og populært formidlede tegn på løgn.

Det er derfor ikke uventet at en like omfattende forskningslitteratur på hvor gode vi er til å identifisere løgnaktige versus sannferdige personer i slike sammenhenger, viser at både lekfolk og fagfolk presterer på sjansenivå. Det er nærmest umulig å oppdage løgn med utgangspunkt i hvorledes folk fremstår, når det handler om situasjoner hvor det er viktig å bli trodd.»
https://www.researchgate.net/profile/Ulf_Stridbeck/publication/340994423_Vurdering_av_troverdighet_Hva_sier_forsk ningen_anno_2020/links/5ec3b957a6fdcc90d682b32f/Vurdering-av-troverdighet-Hva-sier-forskningen-anno-2020.pdf

https://morgenbladet.no/ideer/2020/07/nesten-alt-du-vet-om-logn-er-feil (Kortversjon i Morgenbladet)
Senast redigerad av z-z-z 2020-11-01 kl. 01:07.
Citera
2020-11-01, 01:05
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
Det er nok jeg som må få siste ordet i denne saken, siden du uten å grunngi det stadig påstår at jeg er kunnskapsløs og historieløs.

Det er helt uinteressant for diskusjonen om vennskapet mellom politiet oppstod for lenge siden eller om det oppstod nå.
Det er egentlig heller ikke slik at jeg kritiserer VG for å gjort feil, jeg synes bare de er usmakelige og dustete.
Jeg blir kvalm av å høre på krimpodder hvor Milli fremstiller seg selv om en semietterforsker, og siden mai har vi sett utallige innslag i VGTV hvor "eksperten" har uttalt seg som om han jobbet i PR-avdelingen i politiet.

Dette har definitivt ikke bidratt til oppklaring av saken.

Det som tvert imot kunne bidratt til oppklaring av saken var en presse som var kritisk til politiet og avslørte at de knapt hadde gjort noe som helst når de for eksempel fortalte om personer og tips som var "sjekket ut av saken".

Det finnes hundrevis av kritiske spørsmål som kunne vært stillet til politiet i denne saken.

VG er Norges største avis, og de burde gjort en mye bedre jobb.

Jag har inte skrivit att du är okunnig, det vet jag inte om du är...
Men i det här fallet är du historielös, när var norska media oberoende?
eventuellt en liten lokal tidning en eller två gånger, annars inte...

Själv har jag bojkottat VG i ett par fall, men i det här fallet är det för tidigt att bedöma rätt och fel...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in