2020-10-31, 20:40
Medlem
Davys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powerless1
Hillary fick 2,9 miljoner röster fler. Om hon hade fått mindre än 100 000 röster ytterligare på RÄTT STÄLLEN hade hon även vunnit bland elektorerna. Detta bland 135 miljoner röstande. Det måste vara omöjligt att kunna förutse sådana slumpmässiga variationer i opinionsundersökningar. Det borde vara bättre med valresultat som liknar en fotbollsmatch, flest av det som gäller ger vinst. Funkar visst också i länder med demokrati.

Vi borde ha elektorer i Sverige. Ta mp + c, de fick 13% sist. Men plockar nästan bara röster av högutbildade i storstäderna. Nu har de makt som de skulle ha 40%, när de i själva verket borde ha 5%, om man ser till riket.

Att liberala miljömuppar i Kalifornien och nordöstra usa som gillar invandring och Big Gov ska bestämma över resten av landet är inte hälsosamt eller vidare demokratiskt.
2020-10-31, 20:40
Medlem
IsraelWatchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barfotalasse
Trump vinner, det är jag helt övertygad om. Dels av de grunder jag nämnde ovan.

Men om nu Biden skulle vinna så skulle utbrytandet av stater accelererar. Vilket iof kanske skulle vara sunt. För jag tror att det är det som kommer hända i framtidens USA.

Även på andra platser i världen där inte nationalism kan råda. Att folk med samma politiska uppfattning och intressen bildar egna nationer tror jag är framtiden och en lösning mycket bättre än krig och oroligheter.

JAg håler faktiskt med om det, även om jag tror och hoppas på Biden.
Dagens länder behöver luckras upp och nya länder grundade på ideologi behöver upprättas.
VI kan inte ha gigantiska länder där miljontals människor tvingas leva under styren som de inte vill ha för att andra laget hade en person mer i sitt lag.
2020-10-31, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powerless1
Hillary fick 2,9 miljoner röster fler. Om hon hade fått mindre än 100 000 röster ytterligare på RÄTT STÄLLEN hade hon även vunnit bland elektorerna. Detta bland 135 miljoner röstande. Det måste vara omöjligt att kunna förutse sådana slumpmässiga variationer i opinionsundersökningar. Det borde vara bättre med valresultat som liknar en fotbollsmatch, flest av det som gäller ger vinst. Funkar visst också i länder med demokrati.
Med popular vote som avgörande faktor hade republikanerna varit näst intill chanslösa i nyare tid. Under de senaste trettio åren har GOP endast en enda gång vunnit presidentvalet i popular vote: det var 2004 efter Irakkriget. Vid alla övriga val har demokraterna segrat i PV: det beror dels på att Reps under Karl Rove (Bush Jr's valstrateg), och delvis även Trump, allt mer siktat in sig på den minskande *vita* befolkningen, dels på att det faktiskt mellan valen är betydligt fler som identifierar sig med demokraterna än med republikanerna.

Det senare är en gammal tumregel, så var det redan på 1960-talet och republikanernas strategier har delvis gått ut på att göra det svårare för väljargrupper som ofta röstar på demokraterna att kunna komma till och rösta. Voting obstruction, alltså. Elller att försöka skandalisera demokraternas kandidat: från påhoppen på John Kerry som opatriotisk för att han varit kritisk mot USA:s krig i Vietnam till årets försök att smutskasta Joe Biden.
2020-10-31, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barfotalasse
Trump vinner, det är jag helt övertygad om. Dels av de grunder jag nämnde ovan.

Men om nu Biden skulle vinna så skulle utbrytandet av stater accelererar. Vilket iof kanske skulle vara sunt. För jag tror att det är det som kommer hända i framtidens USA.

Även på andra platser i världen där inte nationalism kan råda. Att folk med samma politiska uppfattning och intressen bildar egna nationer tror jag är framtiden och en lösning mycket bättre än krig och oroligheter.
inga stater kommer lämna. CA har högst andel som vill men det är fortfarande bara ca 30%. Jag bor i USA och de flesta vill bara ha en lugn övergång efter valet. Typ nån % på vardera sida är mer militanta. Resten vill bara gå vidare med sina liv. Inte ens 50% av befolkningen röstar.
2020-10-31, 20:50
Medlem
kangaroozzicknesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Med popular vote som avgörande faktor hade republikanerna varit näst intill chanslösa i nyare tid. Under de senaste trettio åren har GOP endast en enda gång vunnit presidentvalet i popular vote: det var 2004 efter Irakkriget. Vid alla övriga val har demokraterna segrat i PV: det beror dels på att Reps under Karl Rove (Bush Jr's valstrateg), och delvis även Trump, allt mer siktat in sig på den minskande *vita* befolkningen, dels på att det faktiskt mellan valen är betydligt fler som identifierar sig med demokraterna än med republikanerna.

Det senare är en gammal tumregel, så var det redan på 1960-talet och republikanernas strategier har delvis gått ut på att göra det svårare för väljargrupper som ofta röstar på demokraterna att kunna komma till och rösta. Voting obstruction, alltså. Elller att försöka skandalisera demokraternas kandidat: från påhoppen på John Kerry som opatriotisk för att han varit kritisk mot USA:s krig i Vietnam till årets försök att smutskasta Joe Biden.

Jag tror, att om man bytte till ett majoritetsval och slopade elektorerna, så skulle partisympatierna ändras, det skulle inte vara demokraterna som marscherar framåt in i evigheten. För majoriteten har inte fått det bättre under varken Clinton, Obama eller Bush. Förr eller senare säger psykologin att man bör pröva det andra alternativet.
2020-10-31, 20:58
Medlem
Vem styr USA just nu när Trump har sina föreställningar? Det måste vara länge sedan han jobbade.

Det här med coronan och health care plan borde man jobba på. Kanske nåt mer?
2020-10-31, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kangaroozzickness
Jag tror, att om man bytte till ett majoritetsval och slopade elektorerna, så skulle partisympatierna ändras, det skulle inte vara demokraterna som marscherar framåt in i evigheten. För majoriteten har inte fått det bättre under varken Clinton, Obama eller Bush. Förr eller senare säger psykologin att man bör pröva det andra alternativet.
Kan mycket väl stämma, men ö h t har USA vuxit ur kostymen tvåpartisystem. Landet är idag alldeles för stort, komplext och mångskiftande för att den här enkla lösningen ska duga som politisk motor längre. Den har blivit en tvångströja som dessutom aktivt bidrar till polarisering. Men det är ingen tvekan om att tanken på en president, regering och/eller senat som (ofta) kan stödja sig på en koalition av partier skulle innebära ett mentalt kliv för väldigt många amerikaner - ett kliv som många inte är beredda att ta. (Jo, Dems och Reps har historiskt sett ofta i praktiken fungerat som koalitioner mellan olika flyglar med delvis olika mål, men det är inget som de flesta amerikaner tänker på i de termerna).
2020-10-31, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VanDick
Är elektorsrösterna som gäller. Spelreglerna är lika för alla. Kalifornien har pumpat in så mycket immigranter är därför de vann popular vote (kom inte det resultatet ganska sent för övrigt? Trump segern var ju klar tidigt).
Spelreglerna är bestämda innan nåt som liknar demokrati infördes. Nästan alla i USA är immigranter eller härstammar från sådana.
2020-10-31, 21:11
Medlem
Inkommers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antligenhemma2019
Jag bryr mig inte speciellt mycket om valet månjag säga. Jag vill ha så lite krig i världen som möjligt. I mitt liv får gärna alla vita amerikanare flytta hem till europa igen och så bygger vi den kapitalistiska drömmen här istället.

Jag är PRO europa inte pro usa oavsett vem av dom som vinner.
Är du pro Europa ska du ju heja på Trump. Bidén och demonrats kommer starta nya krig i MENA så det kommer massa odugliga flyktingar till Europa.
Senast redigerad av Inkommer 2020-10-31 kl. 21:16.
2020-10-31, 21:15
Medlem
MuhamtaCurrys avatar
Biden har skjutit sig själv i foten med "ban fracking" och det utnyttjar Trump till fullo. I vissa inslag deklarerar han tydligt att oljeindustrin skall avvecklas, andra gånger inte. Det skapar osäkerhet och i vissa stater kommer det skapa en oro.
2020-10-31, 21:18
Medlem
NeoVains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuhamtaCurry
Biden har skjutit sig själv i foten med "ban fracking" och det utnyttjar Trump till fullo. I vissa inslag deklarerar han tydligt att oljeindustrin skall avvecklas, andra gånger inte. Det skapar osäkerhet och i vissa stater kommer det skapa en oro.

Det är därför han kommer vinna i Pennsylvania. Trump alltså. För de är väldigt beroende av sin oljeindustri där, Joe Biden kommer öka utgifterna och försöka avveckla dem helt. Inte en chans att de röstar bort sina egna jobb!
2020-10-31, 21:20
Medlem
bl1nks avatar
Vad tycker ni om företaget Sova:s reklam "Bäddat för oroliga nätter": https://i.shgcdn.com/e78f2a77-0546-41cb-bbb9-9faeea432868/-/format/auto/-/preview/3000x3000/-/quality/lighter/

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in