2020-10-31, 12:19
Medlem
Vet någon här var man kan hitta statistik på antalet nya fall i respektive stadsdel/ kommun?
Citera
2020-10-31, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grovmotorik
Vet någon här var man kan hitta statistik på antalet nya fall i respektive stadsdel/ kommun?
undrar om man inte kan se de på c19.se

Ser nu att det verkar vara län och de rapporeras inte helger
Citera
2020-10-31, 12:24
Medlem
Och snart har vi den spanska coronan här, om den inte redan har anlänt. Känner en del folk som har stuga därnere och har varit där den senaste tiden.

Research from scientists in Switzerland, which is yet to be peer-reviewed, has revealed that a new variant of coronavirus, known as 20A.EU1, appears to have cropped up in Spain during the summer and has since spread to multiple European countries, including the UK.

“In Wales and Scotland the variant was at 80% in mid-September, whereas frequencies in Switzerland and England were around 50% at that time,” the authors said.

https://www.theguardian.com/world/2020/oct/30/coronavirus-strain-from-spain-accounts-for-most-uk-cases-study
Citera
2020-10-31, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Oroväckande ökning av smitta på äldreboenden
Samordnaren för äldreomsorg på Sveriges kommuner och regioner (SKR), Greger Bengtsson, säger att den ökande spridningen av covid-19 syns även på landets äldreboenden.

– Det är fortfarande så att ingen kommun har en så omfattande smittspridning i sina verksamheter som i våras, men det är oroväckande eftersom det går uppåt, säger han till TT.

Ökningen på äldreboenden tog fart i slutet av september efter att ha legat på en låg nivå under flera månader.

Enligt Folkhälsomyndighetens senaste veckorapport har antalet fall på äldreboenden ökade med mer än hälften från vecka 42 (78 fall) till vecka 43 (120 fall).

https://omni.se/orovackande-okning-av-smitta-pa-aldreboenden/a/X8841m

Det är ett jävla skämt att man inte gjort någonting åt detta. Finns kortsiktiga lösningar som man inte använder och långsiktiga lösningar som man inte kommer att använda.

Idioten Hallengren kommer såklart stå hela vintern med sina evighetslånga haranger om absolut ingenting.
Citera
2020-10-31, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Nja, ca 10% per vecka har testerna ökat. Medan antalet smittade har ökat med över 50%, och sista veckan nästan 100%. Nu vet jag iofs inte hur testningen utvecklats i Storbritanien, men har svårt att tro att den minskat.

Fast med de ingångsvärdena så hamnar R inte över 1.5 i Sverige beroende på att serieintervallet som FHM räknar med bara är 4.8 dagar.
Citera
2020-10-31, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Vad grundar du det på? Varför dömer du ut mig som helt ointresserad av vetenskap? Bara för att jag inte besitter specifika medicinska kunskaper i just det här ämnet gör inte det mig till totalt ointresserad av vetenskapen.
Man märker det på människor. Vissa är mer intresserade av naturvetenskap och hårda paket, andra är mer intresserade av samhällsfrågor och människor.

Just nu är det alldeles för många här som tror att en "romulan " är en sån som tigger utanför ICA.

Det här ska inte tas som någon personlig kritik, annat än att jag kritiserar ert val av delforum. När corona slog till kunde jag namnge två stycken svenska ministrar. Statsministern och vice statsministern. Nu vet jag att det finns någon som heter Lena Hallengren också, men jag är osäker på vad hennes roll är, eftersom jag spolar förbi henne på presskonferenserna. Det är min kunskapsnivå när det kommer till svensk politik. Du kanske kan förstå att det skulle uppstå en viss frustration om jag postade hundra inlägg per dag i politikforumet.
Citera
2020-10-31, 12:30
Medlem
Få se nu om Sven Wollter klarar av det hemska virus..han är ju trots all 86 år. Verkade inte heller må så bra
Citera
2020-10-31, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Och snart har vi den spanska coronan här, om den inte redan har anlänt. Känner en del folk som har stuga därnere och har varit där den senaste tiden.

Research from scientists in Switzerland, which is yet to be peer-reviewed, has revealed that a new variant of coronavirus, known as 20A.EU1, appears to have cropped up in Spain during the summer and has since spread to multiple European countries, including the UK.

“In Wales and Scotland the variant was at 80% in mid-September, whereas frequencies in Switzerland and England were around 50% at that time,” the authors said.

https://www.theguardian.com/world/2020/oct/30/coronavirus-strain-from-spain-accounts-for-most-uk-cases-study

Med tanke på att vi svenskar (även stora delar av övriga Norden väl) gillar att besöka Spanien så vore det väl märkligt om den varianten inte redan var här? Vi gillar ju dessutom England skarpt så resande dit kan väl mycket väl ha plockat upp den även där? Å andra sidan uttalade sig en forskare i artikeln att det inte verkade vara mer aggressivt, vilket ju i alla fall är positivt.

Fråga, är inte det här helt normalt beteende för i princip alla virus att de uppstår i nya varianter, så det är inte varken uppseendeväckande eller förvånande?
Citera
2020-10-31, 12:35
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Om nu samhället totalt skulle kollapsa så är det ju inte toapapper det man skulle ha saknat, man får väl bara köra en typ glesbygd Indien still, med vatten tvättning efteråt, eller växten lammöra (som står planterat vid mitt utedass i fall av händelse att pappret är slut).
Men minst två veckors hamstring av mat är enligt mig ett tecken på solidaritet och planering snarare en panik.
Att massvaccinering vanligt folk i april då säsongen går mot sitt slut det är ett tecken på panik.

MSB har ju faktiskt skickat ut foldern: "Om krisen eller kriget kommer" där står precis hur man ska göra, mycket tydligt och informativt. Från början var det väl sagt att man skulle ha matvaror hemma så man klarar sig i 2 veckor i händelse av kris, tror de utökat eller ville utöka det till 3 veckor. Anledningen till att det tog slut på stapelvaror är att folk inte läst foldern och förberett sig. För mig är det ett normaltillstånd att ha en mindre butik i min bunker, jag har aldrig slut på något, det är bara att rotera skiten med jämna mellanrum. Här är foldern för den som inte läst den:
https://www.dinsakerhet.se/siteassets/dinsakerhet.se/broschyren-om-krisen-eller-kriget-kommer/om-krisen-eller-kriget-kommer_a5_uppslag_msb1186.pdf
Citera
2020-10-31, 12:36
Medlem
Oh no.

South Korea's public health agency said Saturday that a total of 83 people, most of whom are elderly, died after being administered with a seasonal flu vaccine.

The deaths have stoked public anxiety over the safety of flu vaccines, but the Korea Disease Control and Prevention Agency (KDCA) said the deaths of 72 people have very limited relation with the flu shots. Another 11 cases are currently under investigation.

Of the total, 37 people are in their 70s, followed by 34 people aged 80 or older, eight under 60 and four in their 60s, KDCA said.

http://www.koreaherald.com/view.php?ud=20201031000051
Citera
2020-10-31, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad

Ännu ett bevis på att det inte blir någon immunitet.
Citera
2020-10-31, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
undrar om man inte kan se de på c19.se

Ser nu att det verkar vara län och de rapporeras inte helger

Ja, såg det också.

Vore väldigt intressant och se var smittan sprids på mer lokalnivå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in