2020-10-31, 08:59
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Börjar se knapert ut för Trump. Biden behåller sin ledning i Florida, Pennsylvania och nationellt.

Den "röds vågen", som vi faktisk såg lite av förra helgen och början på veckan, har kommit av sig.

Igår gjorde han ett superpinsamt rally i Minnesota. Bara några hundra kom , istället för många tusen som planerat. Trump skyllde detta i god ordning på att demokraterna hade "sabbat mötet"
2020-10-31, 09:03
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ollebolle1g
Frågat vem vad...fattar ingenting.

Finns bara en anledning att bedriva opinionsundersökningar. Enda anledningen är för att man vill manipulera folk. Man gör inte det för att det är kul. Någon betalar dyra pengar för det där. Finns ingen anledning att bry sig om opinionsundersökningar. För vem? Tror du att folk betalar dyra pengar för det där för att vara snäll mot dig och mig? Knappast. Det handlar om psykologi och manipulation. Inget annat.

Man underskattar Trump med flit för att få hans väljare att ta sig till vallokalerna. Biden förlorar väljare eftersom många kommer känna sig trygga och därmed strunta i att lägga sin röst eftersom det är smidigt - när man ändå är på väg mot seger. Bland annat.

Dina teorier om att det du ser skulle ha något med verkligheten att göra är löjliga.

Du har rätt, men inte som du tror.

Den stora anledningen till att ha täta opinionsundersökningar är för att få feedback hur presentationen av politiska (i detta fall) budskap tas emot. De sammanvägda utfall som presenteras som "läget just nu, enligt 19 trovärdiga institut" är bemängt med stora mätfel (kanske aggregerade, givet att mätningarna inte normaliserats), och skulle man vilja använda dem i agendasyfte gör man som många i tråden, man samlar lämpliga OU och presenterar dem (cherrypicking).

Däremot kan du få tala om för mig hur man med någon säkerhet, av taktiska skä,l ger ut positiva OU för någon av parterna?.

Det finns (i detta fall) fyra utfall av den taktiken (vi tar som exempel att man utlovar Trump som segrare - den som får mjäll av det vänder enkelt på frågan och svaren :
a) Republikaner jublar och får än större önskan att vara med i vinnande laget
b) Republikaner slappnar av och tänker, "Bra, då kan jag göra något roligare på valdagen"
c) Demokrater blir fast beslutna att masa sig till vallokalen och åtminstone kämpa litet
d) Demokrater bryter ihop i fosterställning och struntar i allt (litet tillspetsat)

Massor av OU handlar om att ringa runt och förhöra sig om vad folk tycker, i anslutning till olika utfall och och utspel, i syfte att forma kampanjen för att ta de sista viktiga procenten.
2020-10-31, 09:05
Medlem
Jirens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Skulle precis skriva detsamma. Tror inte många i USA skulle vilja "enas runt Biden" om alla fakta om honom kom fram.
All fakta kommer att läggas på bordet. Den bubblar redan under ytan, och vänstermediernas mörkläggning kommer inte hålla i längden.

Om Trump skulle förlora valet så kommer han ju knappast att sätta sig i en park och mata svanarna. Han har några månader kvar som president. Vi kan nog räkna med att han har några riktigt omskakande ess i rockärmen.

Huvuden kommer rulla.
Senast redigerad av Jiren 2020-10-31 kl. 09:14.
2020-10-31, 09:07
Medlem
kangaroozzicknesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Börjar se knapert ut för Trump. Biden behåller sin ledning i Florida, Pennsylvania och nationellt.

Den "röds vågen", som vi faktisk såg lite av förra helgen och början på veckan, har kommit av sig.

Igår gjorde han ett superpinsamt rally i Minnesota. Bara några hundra kom , istället för många tusen som planerat. Trump skyllde detta i god ordning på att demokraterna hade "sabbat mötet"

Fast nu var det restriktioner som förhindrade ett större möte.
https://thehill.com/homenews/campaign/523716-trump-lashes-out-at-state-officials-over-virus-restrictions-at-minnesota
2020-10-31, 09:09
Medlem
Citat:

Det var ju så att det blev satt en gräns om 250 personer för mötet. Om du letar upp så ser du precis utanför mötes området är det samlat massor av folk.
2020-10-31, 09:14
Medlem
Många skriver att "Trump måste bort så att folket i USA kan bli enade". Tror ni att de var enade under Obama eller? Det enda som är skillnaden mellan nu och då är att vänstermedia hela tiden rapporterar om det, vilket de absolut inte gjorde under Obama.

Jag förstår heller inte hur ni tänker att vänsterpolitiker med identitetspolitik ska ena folket i USA. Den största gruppen i USA är vita, och jag tror inte de känner sig särskilt inkluderade när vänstern hela tiden kallar dem för rasister och påstår att de har "white privilige".

Som jag ser det är det bästa sättet att ena folk under den amerikanska flaggan, vilket Trump har försökt göra så mycket som möjligt. Om Biden skulle vinna, tror ni att alla de patrioter som röstade på Trump bara kommer att försvinna då eller?

Vad jag tror vänstern menar när de skriver "Biden måste vinna så att USA kan enas" är att Biden måste vinna så att vänstern kan sluta med alla upplopp. Det är så patetiskt och lågt att skylla upploppen på Trump eller "white nationalists" när vi alla vet att det är vänstern som ligger bakom dem.

Jag menar på att USA slets isär under de 8 år då Obama satt vid makten. Hans administration förde in identitetspolitik överallt, och startade en grov indoktrinering i de flesta universiteten. Det är därför du ser hundratals elever starta stora upplopp, bara för att Ben Shapiro ska komma och hålla ett tal. Deras lärare har sagt åt dem att han är en nazist, vilket är väldigt komiskt då han är en ortodox jude som ständigt bär en yamaka. I en normal värld är Ben Shapiro inte det minsta lilla kontroversiell. Han är en klassisk konservativ.

Jag tror inte att någon politiker kan ena USA, då ungefär halva landet vill att USA ska vara som det alltid har varit, och den andra halvan vill att USA ska bli som Sverige. Jag förstår inte riktigt varför någon tror att USA kommer att bli bra under Biden. Miljoner människor kommer att förlora sina arbeten då han vill förbjuda olika fossila bränslen, och dessutom kommer han med största sannolikhet att sälja ut många företag till Kina precis som han tidigare har gjort. Utöver det kommer han att ge mindre resurser till polisen, vilket kommer att leda till en ökad kriminalitet. Det enda som möjligtvis är positivt för någon är att han troligtvis kommer att höja bidrag för de som inte har arbeten, i sann vänsteranda. Men detta är inte bra långsiktigt.
2020-10-31, 09:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Jiren
All fakta kommer att läggas på bordet. Den bubblar redan under ytan, och vänstermediernas mörkläggning kommer inte hålla i längden.

Om Trump skulle förlora valet så kommer han ju knappast att sätta sig i en park och mata svanarna. Han har några månader kvar som president. Vi kan nog räkna med att han har några riktigt omskakande ess i rockärmen.

Huvuden kommer rulla.
Hoppas det. Jag tror Giulianis attacker beror på att han vill få Biden att stämma honom för förtal:

https://mobile.twitter.com/MonsieurAmerica/status/1321961695665811458

Då måste media skriva om det. Men Biden vågar förstås inte stämma honom. Tystnaden från Biden är talande.
2020-10-31, 09:17
Medlem
asploevets avatar
Kommunistvärld eller judevärld?

Vilken vill du ha och varför?

Jag älskar trump och det fria uttrycket, tycker han är allt usa står för.

Rå, ofiltrerad, ocensurerad och man märker att folket har kärlek till denne man på ett vis som vi inte sett tidigare mot en politiker.

"In reality they're not after me they're after you - I'm just In their way" -Donald trump
2020-10-31, 09:19
Medlem
kangaroozzicknesss avatar
Trump går mot en klar förlust, men det är uppenbart att han är det bästa valet.
Sett till Bidens inhumana karriär, både inrikes och utrikes, så kommer han bli extremt farlig nu när han har silicone valley, Wall Street, militären, big tech, neocons som Bush och Cheney bakom sig. Riktigt farligt
2020-10-31, 09:21
Medlem
ErikAnderzohns avatar
Sånt bisarreri att kampanja så mycket som man gör i Pennsylvania tycker jag. Visst, det är the tipping point state, men som allt har fallit ut så kanske man skulle ha satsat lite mer på södern ändå. För ett par dagar sedan hörde jag att Biden hade varit i Penn. 16 gånger och planerar ett till tal där. Hur många coronafester Trump hållit vet jag inte, men han är väl inte mycket sämre...

Härmed tecknar jag ändå in Penn. på Bidenkontot. Delstaten ligger iofs under 6%-strecket, så jag är inte helt bekväm med det, dock har de aggregerade mätningar i princip varit fastfrysta en tid. Och den senaste störtfloden av polls som visar att det möjligtvis drar ihop sig något, dem kan man antagligen bortse från då en del ser ut att komma från tveksamma pro-Trump pollsters.

(FB) Presidentvalet 2020

Därmed har jag spått Biden-segrar i Arizona, Wisconsin och Pennsylvania. (Arizona blir tydligen jämnare än jag först trodde, men det är väl bäst att man står fast vid sin prediktion.)
2020-10-31, 09:22
Medlem
humanlifes avatar
De 10 senaste pollarna i Florida visar att Biden leder i 9.

https://www.270towin.com/2020-polls-biden-trump/florida/
2020-10-31, 09:27
Avslutad
Citat:

Jag tror inte en sekund på att du verkligen tror på det du skriver. Det är 100% önsketänkande.

Hur känns det att veta innerst inne att Trump kommer bli omvald, men ändå försöka ge sken av att tro det motsatta? Är det inte jobbigt?

Desto fortare du accepterar det desto lättare kommer det bli att hantera.

Vill gärna att du skriver ett par ord efter resultatet och kommentera din syn på det hela och vad som gick galet i din analys. Gärna via PM.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in