Citat:
Ursprungligen postat av
Ollebolle1g
Frågat vem vad...fattar ingenting.
Finns bara en anledning att bedriva opinionsundersökningar. Enda anledningen är för att man vill manipulera folk. Man gör inte det för att det är kul. Någon betalar dyra pengar för det där. Finns ingen anledning att bry sig om opinionsundersökningar. För vem? Tror du att folk betalar dyra pengar för det där för att vara snäll mot dig och mig? Knappast. Det handlar om psykologi och manipulation. Inget annat.
Man underskattar Trump med flit för att få hans väljare att ta sig till vallokalerna. Biden förlorar väljare eftersom många kommer känna sig trygga och därmed strunta i att lägga sin röst eftersom det är smidigt - när man ändå är på väg mot seger. Bland annat.
Dina teorier om att det du ser skulle ha något med verkligheten att göra är löjliga.
Du har rätt, men inte som du tror.
Den stora anledningen till att ha täta opinionsundersökningar är för att få feedback hur presentationen av politiska (i detta fall) budskap tas emot. De sammanvägda utfall som presenteras som "läget just nu, enligt 19 trovärdiga institut" är bemängt med stora mätfel (kanske aggregerade, givet att mätningarna inte normaliserats), och skulle man vilja använda dem i agendasyfte gör man som många i tråden, man samlar lämpliga OU och presenterar dem (cherrypicking).
Däremot kan du få tala om för mig hur man med någon säkerhet, av taktiska skä,l ger ut positiva OU för någon av parterna?.
Det finns (i detta fall) fyra utfall av den taktiken (vi tar som exempel att man utlovar Trump som segrare - den som får mjäll av det vänder enkelt på frågan och svaren :
a) Republikaner jublar och får än större önskan att vara med i vinnande laget
b) Republikaner slappnar av och tänker, "Bra, då kan jag göra något roligare på valdagen"
c) Demokrater blir fast beslutna att masa sig till vallokalen och åtminstone kämpa litet
d) Demokrater bryter ihop i fosterställning och struntar i allt (litet tillspetsat)
Massor av OU handlar om att ringa runt och förhöra sig om vad folk tycker, i anslutning till olika utfall och och utspel, i syfte att forma kampanjen för att ta de sista viktiga procenten.