2020-10-31, 01:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Ett fältsjukhus slår man upp på en vecka, Det är nog det minsta problemet. Frågan är om det är så effektivt. Älvsjömässan stod tomt och det vid Sahlgrenska var under stark kritik, IVA vård sköts nog bäst i befintliga lokaler. Fältsjukhusen passar nog bäst för lindrigare fall som inte kräver omfattande övervakning. Sen vet man nu bättre vad man ska göra.

Det stora problemet blir nog personaltillgången, då hjälper det nog inte än hur många fältsjukhus man slår upp.
Tror det skulle kunna ha en psykologisk funktion att veta att det "alltid" kommer finnas platser och att det därför borde ha behållits. Jag inbillar mig också att en specialanpassning av lokaler och utrustning till enbart covid-19-patienter skulle underlätta för personalen. Visst hade det varit dyrt, men det är ju alla alternativ mer eller mindre.
Citera
2020-10-31, 01:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Nu ska du inte måla fan på väggen, men det kommer en morgondag också. Det kommer att bli jobbigt - ja.

Edit:
En vän är bra att ha, gärna fler.

Jag har väl alltid tillhört förnekarna, och jag gör det väl fortfarande på det sätt att jag inte tror på lockdowns annat än i extrema lägen. Men också jag tror att de närmaste 2-3 månaderna blir fullständigt kaosartade i mer eller mindre hela Europa. Därefter sannolikt en ganska snabb bättring.
Citera
2020-10-31, 02:08
Avstängd
Merwinnas avatar
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/forlands-rad-till-sverige-man-maste-strama-at/

Hur menar Forland här?

Han drar paralleller till andra hårt drabbade europeiska länder:

– De länder i Europa som hade en hög spridning i den första fasen har kvar en hög grundsmitta i samhället som kan blossa upp. Vi ser det hända i bland annat Frankrike, Spanien och Belgien. Och det är likadant med Sverige som hade en hög spridning i våras och nu återigen ser smittan blossa upp.

Var skulle denna "grundsmitta" ha legat på lur över sommaren? Den kan väl inte ligga på lur i friska människor - och i somras var nästan alla friska? Och utanför människokroppen klarar den sig definitivt inte.
Citera
2020-10-31, 02:14
Medlem
En miljard doser av Astras vaccin är redan tillverkade enligt en kille från Oxford. Men därmed inte sagt att folk ska slappna av och vara mindre försiktiga och restriktiva...
Citera
2020-10-31, 02:16
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starshipp
En miljard doser av Astras vaccin är redan tillverkade enligt en kille från Oxford...

Ja, men det är ett av de genetiska vaccinen, som man inte vågar ta. Inte jag i alla fall. Det hade varit mycket bättre om alla olika tillverkare hade satsat på ett gammalt hederligt, beprövat vaccin med avdödade eller försvagade virus. Det här var inte rätt tidpunkt - när det var så bråttom - att börja experimentera med en helt nypåhittad typ av vaccin.
Citera
2020-10-31, 02:18
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dödskniven
Fast det är ju bara du och några enstaka till som nämner tegnell och vilken idiot och mördare han är. Alla andra har vandrat vidare, eftersom påhopp på honom inte tillför någonting. Mer än försök till opinion mot fhm och regeringen...

Följer sociala media en del och jag är inte direkt ensam om vad gäller kritik mot regeringen och Tegnell. Skulle vilja påstå att kritiken är tämligen massiv.
Citera
2020-10-31, 02:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, men det är ett av de genetiska vaccinen, som man inte vågar ta. Inte jag i alla fall. Det hade varit mycket bättre om alla olika tillverkare hade satsat på ett gammalt hederligt, beprövat vaccin med avdödade eller försvagade virus. Det här var inte rätt tidpunkt - när det var så bråttom - att börja experimentera med en helt nypåhittad typ av vaccin.
Tydlligen har just det vaccinet visat ganska bra resultat men jag håller med, snabbt framtaget. Han säger i samma intervju att justeringar kommer att göras men jag tror också att tillverkarna har lärt sig läxan med Pandremix...
Citera
2020-10-31, 02:25
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
I rest my case.

Jag förstår det. Du är rätt lustig faktisk. Du försöker kritisera skribenter här inne för att de lägger fram åsikter och inte det som utgör "fakta" för dig. Detta gör du genom att lägga fram åsikter och inte fakta. Känns ju inte som något genidrag direkt! (men kul var det)
Citera
2020-10-31, 02:29
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Någon som vet om de följer WHOs rekommendationer på St Göran - dvs att personal och patienter bär mask samt att personalen även bär visir? Eller går de runt som dumflinande fån utan mask och sprejar aerosoler över sina patienter och sedan kliar sig i huvudet och undrar hur det kan spridas smitta på sjukhuset?

Jag kan med 100% säkerhet belägga att det är det senare som gäller. Tyvärr. Dessutom delar otestade patienter sovsalar med varandra.

De följer inte WHOs rekommendationer. Vet inte hur det fungerar på andra sjukhus, men på St Göran ser det ut så.
Citera
2020-10-31, 02:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/forlands-rad-till-sverige-man-maste-strama-at/

Hur menar Forland här?

Han drar paralleller till andra hårt drabbade europeiska länder:

– De länder i Europa som hade en hög spridning i den första fasen har kvar en hög grundsmitta i samhället som kan blossa upp. Vi ser det hända i bland annat Frankrike, Spanien och Belgien. Och det är likadant med Sverige som hade en hög spridning i våras och nu återigen ser smittan blossa upp.

Var skulle denna "grundsmitta" ha legat på lur över sommaren? Den kan väl inte ligga på lur i friska människor - och i somras var nästan alla friska? Och utanför människokroppen klarar den sig definitivt inte.

Här tror jag han har rätt. Länder som en gång haft en hög smittspridning har kvar ett antal fall, tror aldrig det verkligt antal smittade var under 500/dag i Sverige, kanske inte ens under 1000/dag. När smittspridningen av någon anledning ökar så finns dessa 500-1000 personerna där och smittar två var, och så sätter allt igång igen. Medan länder med väldigt låg smittspridning hela tiden kanske bara har 50 nya fall per dag som dessutom delvis är smittspårade, vilket gör att det ofta tar längre tid i dessa länder när smittan väl börjar öka.
Nu finns det ju även länder med låg smittspridning i våras, som nu har jätteproblem. Tjeckien är kardinalexemplet, men även Polen, Slovakien, Schweiz, Österrike etc. Till viss del även Tyskland, också Danmark. Känns också som att Norge är på väg dit.
Citera
2020-10-31, 02:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av starshipp
En miljard doser av Astras vaccin är redan tillverkade enligt en kille från Oxford. Men därmed inte sagt att folk ska slappna av och vara mindre försiktiga och restriktiva...

En kille? Någon som raglade ut från en hemmafest med en flaska hembränt i handen? Nej, vill du bli tagen på allvar med ett sådant uttalande så får du visa någon form av källa.
Citera
2020-10-31, 02:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Samtidigt lyfter svensk media fram USA som ett skräckexempel. SVT kör hela programserier som går ut på att svartmåla president Trump inför USA-valet. Man lyfter gärna det totala fiaskot med deras coronahantering. Har aldrig sett någon programserie som lyft problemen i Sverige, trots att de är värre än de i USA. Lite märkligt känns det. Har visserligen sett någon reporter på Aktuellt som pressat såväl Tegnell som regeringen rätt bra. De kan de faktiskt få en eloge för. Men annars tycker jag de är rätt lama kring sin bevakning och framförallt förmågan till att kunna ställa frågor. Känns inte överdrivet objektivt tyvärr.

USA har fler döda/capita än Sverige, en skillnad som växer för var dag som går.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in