2020-10-28, 14:19
Medlem
Hej!

Jag har cirka 110 000kr i kapital. 60 000 har jag på räntesparkonto och resten på börsen. Min fråga är det är för mycket att ha investerat i börsen? I de här tiderna också är jag lite rädd att förlora det jag investerat då jag vill köpa en lägenhet inom några år. Bör jag förändra något? Är helt novis på detta börsen i princip så jag kör det mesta jag har i fonder.
Citera
2020-10-28, 14:29
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av widiot
Hej!

Jag har cirka 110 000kr i kapital. 60 000 har jag på räntesparkonto och resten på börsen. Min fråga är det är för mycket att ha investerat i börsen? I de här tiderna också är jag lite rädd att förlora det jag investerat då jag vill köpa en lägenhet inom några år. Bör jag förändra något? Är helt novis på detta börsen i princip så jag kör det mesta jag har i fonder.

Hur nära är "inom några år"?

Man kan säga att ju närmare du är att du måste använda pengarna, ju mindre börsexponering ska du ha givet att du måste få ut minst 100 % av summan. Å andra sidan vill du ha så mycket pengar som möjligt på börsen när du inte står i begrepp att använda dem eftersom du har ett så bra väntevärde på dem.
Citera
2020-10-28, 14:34
Medlem
Det som är den kluriga avvägningen. Kanske om 2 år. Samtidigt vill man inte sälja i panik heller.
Citera
2020-10-28, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av widiot
Hej!

Ingenting alls om du tittar på börsen den här veckan.
Citera
2020-10-28, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qnazzibo65
Ingenting alls om du tittar på börsen den här veckan.

Det är snarare nu man ska investera. Enkla % att göra. Om du köper idag och det sjunker 50% imorgon så spelar det inte så stor roll. Du har ändå gjort ett kap, även om det tar år för börsen att återhämta sig. Det man aldrig ska göra är att sälja med förlust. Då är man en idiot hur man än vrider och vänder på det.
Citera
2020-10-28, 20:13
Medlem
Hur mycket pengar du bör har på börsen. Det frågan finns inte...

Utan ställ dig själv frågan. Hur mycket pengar kan du tänka dig att förlora?
Varenda krona du sätter på börsen, måste du vara beredd på att du kan förlora.
Som ett spel.
Citera
2020-10-30, 09:24
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ingenmat123
Det är snarare nu man ska investera. Enkla % att göra. Om du köper idag och det sjunker 50% imorgon så spelar det inte så stor roll. Du har ändå gjort ett kap, även om det tar år för börsen att återhämta sig. Det man aldrig ska göra är att sälja med förlust. Då är man en idiot hur man än vrider och vänder på det.

Troll ?
Citera
2020-10-30, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Troll ?

Nej?
Citera
2020-10-30, 22:46
Medlem
[quote=Qnazzibo65|73395513]Ingenting alls om du tittar på börsen den här veckan.[/QUOTE

Sparar man med en veckas horisont ska man inte vara på börsen överhuvudtaget.
Men det gör man inte för då ska man inte vara på börsen alls.
Citera
2020-10-30, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Hur mycket pengar du bör har på börsen. Det frågan finns inte...

Utan ställ dig själv frågan. Hur mycket pengar kan du tänka dig att förlora?
Varenda krona du sätter på börsen, måste du vara beredd på att du kan förlora.
Som ett spel.

Skitsnack att man skulle bli av med allt. Då går jorden också under, och då spelar det ju ingen roll.
Citera
2020-10-30, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Skitsnack att man skulle bli av med allt. Då går jorden också under, och då spelar det ju ingen roll.

Ok. Antecknar
Citera
2020-10-31, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Ok. Antecknar

Gör det. Hade vart intressant att veta hur du tänkte.🤷‍♂️
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera