2020-10-30, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Jag gillar det inte. Det enda jag hört om detta är just meningen ”De som kommer in i sjukvården är något yngre än i våras”. Om det har en enkel ofarlig förklaring, varför har vi då inte fått den. Hur kan ett sådant uttalande följas av total tystnad? Jag säger inte att det är något skumt med detta och att det inte finns en enkel förklaring, men tystnaden är skum.

Jag hoppas att det är för att man sänkt ribban, den var ju alldeles för högt satt i våras, en trovärdig förklaring.

Tänk lite. Det är betydligt fler yngre än äldre som smittas idag än i våras. Proportionen kommer alltid påverka de som söker vård. Exempelvis: om du helt skyddar alla +70 så de inte smittas alls, hur kommer det påverka medelåldern som kommer till sjukhus? Öka eller minska?
Citera
2020-10-30, 15:38
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Var läser man om det?

Var en hel chatt om detta idag. Från Sars och Mers har man sett liknande, inget botemedel finns. Vet inte om man kommer åt hela chatten nu.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/weenrn/chatta-med-experten-om-hjarntrotthet

En annan också:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/PRRyaJ/svara-hjarnsymtom-kan-drabba-aven-de-med-mild-covid
Senast redigerad av .Dostoj. 2020-10-30 kl. 15:41.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Jag gillar det inte. Det enda jag hört om detta är just meningen ”De som kommer in i sjukvården är något yngre än i våras”. Om det har en enkel ofarlig förklaring, varför har vi då inte fått den. Hur kan ett sådant uttalande följas av total tystnad? Jag säger inte att det är något skumt med detta och att det inte finns en enkel förklaring, men tystnaden är skum.

Jag hoppas att det är för att man sänkt ribban, den var ju alldeles för högt satt i våras, en trovärdig förklaring.

Jag är helt övertygad om att det är anledningen till att medelåldern sjunker. Dock kommer aldrig någon erkänna att för många fick stanna hemma istället för att läggas in i våras.

Sen är det klart att det också påverkar till viss del att smittan är större i yngre åldersgrupper just nu.

Men som sagt, detta kommer aldrig erkännas
Citera
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av muck12
Någon källa för att dessa påståenden har sanningshalt?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/weenrn/chatta-med-experten-om-hjarntrotthet

Läste hela chatten idag, vet inte om man kommer åt alla inlägg längre.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/PRRyaJ/svara-hjarnsymtom-kan-drabba-aven-de-med-mild-covid
Senast redigerad av .Dostoj. 2020-10-30 kl. 15:41.
Citera
2020-10-30, 15:39
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Hur kommer det sig att medelåldern på dom som tas in på sjukhus i Sverige nu har sjunkit jämfört med i våras?

Har man sänkt ribban för när man blir intagen?
Medelåldern 9 maj var 58,9 år. Idag är den 59,4. Om något har den stigit litegrann.
Edit: Sorry, jag läste "IVA"
Senast redigerad av crisscross 2020-10-30 kl. 15:42.
Citera
2020-10-30, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Medlåldern 9 maj var 58,9 år. Idag är den 59,4. Om något har den stigit litegrann.

Det är väl siffror för IVA?
Citera
2020-10-30, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Belgien befinner sig i en "absolut kritisk" situation - rapporterar rekordantal Covid-19 sjukhusinläggningar

Det går snabbt utför i Belgien, den hjältemodiga sjukvårdspersonalen är under hård press, vi får hoppas att lokalbefolkningen gör ordentlig ansträngning i det gemansamma smittbekämpningsarbetet, med munskydden på och strikt följande av restriktioner

Belgium in "absolutely critical" situation, reports record number of Covid-19 hospital admissions

källa cnn

Vet du vilka restriktioner det finns i Belgien? Antalet bekräftade fall där är verkligen galet högt.
Citera
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Det är väl siffror för IVA?
Ah, sorry läste lite glest där...
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Medelåldern 9 maj var 58,9 år. Idag är den 59,4. Om något har den stigit litegrann.
Inte enligt PK igår.
Citera
2020-10-30, 15:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Januari 2022 är det nog rätt normalt igen.

Vaccin mot den vanliga säsongsinfluensan bör man ta nu snart för att inte belasta vården i onödan.

Någon allmän vaccination mot covid-19 får vi nog vänta på ett år, eller i bästa fall till sensommaren.

Misstänkte det. Så dom på aftonbladet är mytomaner då?
Citera
2020-10-30, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Det var Tomas Linden som sa det igår på PK.

Han anger två månaders uppföljning, SIR-siffrorna är 30 dagar.
Citera
2020-10-30, 15:46
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Tänk lite. Det är betydligt fler yngre än äldre som smittas idag än i våras. Proportionen kommer alltid påverka de som söker vård. Exempelvis: om du helt skyddar alla +70 så de inte smittas alls, hur kommer det påverka medelåldern som kommer till sjukhus? Öka eller minska?
Helt trovärdig förklaring det med. Men varför denna tystnad? Varför inte bara säga det då? Så slipper en del fundera på det. Vi kan berätta för varandra trovärdiga förklaringar och det kan finnas mer en en också men jag vill höra det direkt från källan, det är väl inte så konstigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in