Du nämner Nya Zeeland. Om Nya Zeeland har "råd" med en lockdown borde Sverige också ha råd, eller är vi svenskar godhetsknarkare bara i vissa frågor men inte när våra gamla och sköras liv står på spel?
Vad exakt menar du med lockdown?
Beskriv vad det innebär i din värld om du själv får bestämma ..
Öööh överfulla sjukhus.
Har vi inte ungefär 535 iva-platser som kan skalas upp till ungefär 900 (rätta mig om jag har fel). Hur många är upptagna av Covidpatienter? Ett 60-tal eller?
Marginalen för att skala upp sjukvården som i våras finns inte på samma sätt nu. De 150 000 inställda operationerna måste börja betas av NU! Samtidigt som man vårdar de covid-sjuka.
Vad tror du egentligen? Titta på PK från igår så får du höra det själv.
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-10-30 kl. 13:54.
Det har ökat från låga nivåer ja, helt meningslöst att tala procent då. Jämför med andra stadsdelar istället.
Titta på utvecklingen i Östermalm eller Södermalm och jämför sedan.
Är du säker på att färre testar sig i utsatta områden? Mig veterligen så är det denna typ av människor som springer och kräver vård så fort dom vrickat lilltån.... Och dom är gärna högljudda om det.
Nej du. Du vägleds för mycket av dina fördomar istället för fakta. Totala konstaterade antalet fall per 10000 invånare är 157 i Rinkeby-Kista, 154 i Södermalm och 159 i Östermalm. Antalet döda i Rinkeby-Tensta per invånare är mångdubbelt (typer fyra-fem gånger större) större än på Södermalm och Östermalm. Nej, det är östermalmarna och södermalmarna som är dom som kräver mest vård och kostar mest fast de inte drabbas hårdast. Resurser borde satsas på att testa där spridningen är som störst, inte där invånarna kräver att bli testade för att de är resursstarkast - det är också bäst för den övergripande bekämpningen av samhällssmittan (och faktiskt gynnar även de resursstarka eftersom alla drabbas av pandemin).
Tack för svaret och du har nog helt rätt i att det skulle få smittan att klinga av. Men det är nog en orimlig målbild att uppnå med vaccin, så vitt jag vet vore det en väldigt hög effektivitet ifall det skulle ge ett absolut skydd för 70-80%. Givet då att alla väljer att vaccinera sig. Dessutom är det nivåer som inte är möjliga att uppnå inom en rimlig tidsperiod (år). Utbudet av vaccin kommer inte finnas i tillräcklig omfattning. Då blir det direkt missvisande att prata om att ”vaccin är nära”.
Att stänga ner samhället mer eller mindre helt i ett år skulle få konsekvenser som får viruset att likna en vindpust.
Jag vet inte. Tror inte vi behöver stänga ned så länge. Sedan beror det ju också på vad man menar med stänga ned. Finns ju på en skala från 0-100 och inte ens de sk lockdownländerna brukar stänga ned allt. Man får fortfarande gå ut för att motionera och för att handla mat (med munskydd). Klarar vi att hålla ut fram till sommaren, kommer sommarlovet ta kål på sista resterna av viruset. Jag tror alla som vill kommer vara vaccinerade i Sverige innan höstterminen börjar. Så optimistisk är jag. Kan det rädda livet på 10 tusen personer fram till dess och hindra 100 tusen från att bli långtidssjuka är jag med på tåget, även om jag får betala lite högre skatt resten av livet.
Men vi har inte ett krig nu, så varför ska du föra in landet i ett krisläge så som om det vore ett krig? Jag tycker också all personal på både äldreboenden och sjukhus alltid borde ha munskydd, så där är vi överens, just för att dom är väldigt nära riskgrupper och smittan på samma gång. Men varför man ska stänga ner samhället i samma veva förstår jag inte, för merparten av befolkningen är inte covid mer än en snuva, det är de äldre och sköra som behöver skyddas och det går göra på andra sätt än att låsa in alla tills pandemin är borta...
Av ren nyfikenhet, om du inte hade kunnat utföra ditt jobb hemifrån och varit tvungen att åka in till jobbet, även om ditt jobb i sig inte alls är samhällsviktigt, hade du då gjort det eller hade du sagt upp dig för att kunna sitta i karantän hemma?
Ungefär så ser jag det också och vi är inte i krig.
Jag har haft möjlighet att isolera mig frivilligt (fast fuskar lite ibland) och jag kan inte påstå att jag mår extra bra av det. All ork är bort, har blivit överviktig och är allmänt rätt nedstämd.
Fördelen är att jag kan hjälpa min ensamma mor och även träffa henne.
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
De som måste jobba för att samhället ska fungera måste bära adekvat skyddsutrustning och följa alla försiktighetsrutiner som finns. Även om det så innebär heltäckande rymddräkt.
1. Bussförare är inte samhällsviktigt.
2. Taxiförare är inte samhällsvikigt
3. Dagisfröken är inte samhällsviktigt
4. Grundskollärare är inte samhällsviktigt
5. Butiksbiträde på H&M är inte samhällsviktigt.
Nu vill jag inte höra idiotresonemang om hur folk ska ta sig till jobbet, vem som ska passa deras barn, eller hur de ska kunna köpa nya gummistövlar. Jag tror faktiskt att folk kan använda sin innovativa förmåga till att lösa dessa "problem". De som saknar den förmågan skulle troligen heller aldrig klara av en Covid19 infektion heller.
Som sagt - Hur fan skulle folk klara sig om det blev krig i det här landet????
Nu har vi ju inte krig!
I övrigt håller jag med, allt för många har svårt att följa de enkla reglerna som finns idag och det är därför vi är där vi är när det gäller smittoläget just nu tror jag.
Eftersom många har svårt att följa enkla regler så tror jag inte det blir lättare att följa mer omfattande regler. Då återstår att patrullera gator och torg och bötfälla "alla som gör fel".
Bra eller dåligt?
Jag vet inte, men jag trivs bättre med att isolera mig själv än att bli tvångsisolerad.
Marginalen för att skala upp sjukvården som i våras finns inte på samma sätt nu. De 150 000 inställda operationerna mäste börja betas av NU! Samtidigt som man vårdar de covid-sjuka.
Vad tror du egentligen? Titta på PK från igår så får du höra det själv.
Kan kanske BLI ett problem men det ÄR inget problem just nu. Min fru och min syster jobbar på ett stort universitetssjukhus så jag vet vad jag pratar om. Som sagt läs inte bara massa skit på nätet utan gå ut och prata med folk.
Jag säger inte att covid är ofarligt men jag tror att det inte är farligare än vanlig influensa. Däremot så är det fler som får det pga noll imunitet och inget vaccin.
Vad tror du skulle hända om vi trollade bort folks imuniteten och tog bort vaccin för vanlig influensa.