Citat:
Ursprungligen postat av
aw
Eftersläpningen är ganska exakt två veckor, eller strax därunder. Det kan du se mycket tydligt på USA:s kurva.
Du får kolla på inlägget jag citerade också. Det var en förutsättning.
Jag citerade ett inlägg som länkade en studie där man uppskattade att det just nu var fem gånger fler som smittades, än de man hittade, i UK. Då blir IFR 0.28% om man jämför smittade den 14:e (5*15,766) med döda den 28:e (216). Båda rullande 7-dagars på Worldometers.
Jag föredrar att se på UKs kurva eftersom det är deras beräkningar det bygger på. Man kan inte veta om USA och UK rapporterar på samma sätt.
Man ser en tydlig brytpunkt när fallen börjar öka den 21 september. Man ser också en lite mindre tydlig brytpunkt när dödstalen börjar öka den 12 oktober. Det skulle tyda på att fördröjningen mellan konstaterad smitta och konstaterad död är ganska exakt tre veckor.
Just vid det tillfället. Spridningen är då ännu förhällandevis låg. När spridningen ökar i landet börjar smittan slå jämnare mellan åldersgrupperna, äldre smittas i lika stor utsträckning som yngre. Vilket kan innebära både att tiden mellan konstaterat fall och död blir kortare och att andelen som avlider ökar något.