2020-10-29, 19:34
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag jobbar hemifrån, men har också en slant sparad. Tillräckligt för att klara mig några år i alla fall även om det skulle krisa. Alla mina arbetskamrater jobbar också hemma. Jag går ut och promenerar minst en gång om dagen om vädret så tillåter. Har fortfarande matförråd som jag panikhandlade i början av mars. Har odlat en del under sommaren också. Det var gott med färska grönsaker, men den tiden är tyvärr förbi nu. Möjligen hade man kunnat ordnat något med halogenlampor, tält och bevattningssystem. Vet dock inte hur jag ska lösa ventilationen på ett vettigt sätt med den lösningen. Har inte gått in för det här med prepping jättemycket. Känner ändå att man får tänka lite på vad man stoppar i sig så man inte får några bristsjukdomar. Skulle alla leva som jag, skulle denna pandemi ha klingat av för länge sedan. Tyvärr saknas ju viljan.

Det är långt ifrån alla som har den möjligheten. Hur hade du tänkt att folk som bor mitt i tätorter skulle klara sig? Folk i lägenheter? Alla ungdomar, ensamstående mödrar som har begränsade resurser?

Hur exakt skulle en adekvat lockdown se ut för dig? Skulle alla länder tillämpa den samtidigt? Vad specifikt skulle behöva stängas ner? Hur länge? Vilken befogenhet ska ordningsmakt få för att se till att regler efterföljs?
Citera
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Bra. Det finns ingen som helst anledning att gå och "testa sig" med ett värdelöst test. Om bara fler lät bli att "testa sig" skulle världen kunna återgå till det normala igen.

Ja, särskilt sjukvården ..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Idiotförklarar vården? Hur kan du utläsa det av mitt inlägg? Det förstår jag ärligt talat inte. Du verkar ju förvirrad!

Inte alls, klarsynt. Våga stå för det du har skrivit i 1000-tals inlägg istället.
Citera
2020-10-29, 19:37
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Det blir du och dina brushor då.
Ni är snart flockimmuna hela bunten..
Jag är en rasistisk helsvenne i norrland och blir förolämpad att bli kallad "bror"

Men ja, "vi" lär väl ha adekvat immunitet medans resten sitter inne och gömmer sig för coronapolisen.
Citera
2020-10-29, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Det vet forskningen väldigt lite om i dagsläget.

Tur vi har hobby-epidemiologerna på FB då, som tydligen redan vet allt.

Jag ä inte hobby. Jag har 20 HP i infektion men du har i alla fall inte kunnat tillföra något.
Citera
2020-10-29, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Luddigt svar idag. Sist jag frågade skrev du 13 år.
Ja men det var ju för ett specifikt antigen.
EDIT: Denna diskussion var ju mer allmän.
Senast redigerad av NurseRatched 2020-10-29 kl. 19:43.
Citera
2020-10-29, 19:41
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Informationen var att minnesceller lever längre än antikroppar. Fattaru?

Men min fråga var ju hur länge vi har minnesceller efter C-19? Frågan rörde aldrig antikroppar. Förstår du?
Citera
2020-10-29, 19:42
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Åke Nilsson, pensionerad Demograf vs Tom Britton.

Vem hade mest rätt, vem fick mest plats i media?

https://lakartidningen.se/opinion/debatt/2020/04/coronaepidemin-kan-skorda-5-000-till-6-000-liv-i-sverige/
Intressant svar från "Yacoub Kanou, Gynekolog" under artikeln. Han påminner om en del här i tråden i Maj när han förustpår 15-20000 döda i september.
Britton förespådde i maj 6000-14000 döda och Åke 5500-6000. Båda fick ju ganska rätt,förstår inte var du vill komma?
Citera
2020-10-29, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Ledsen Åke, men det visade sig att du fick fel. Det dog inte tusentals färre under månaderna efter [första] covid [vågen].

SCBs data visar att det var en underdödlighet på kanske drygt 100 personer per månad från juli och framåt (innan våg 2 slog till).

Sannolikheten att perioden mars 2020 till februari 2021 inte blir en av de värsta i mannaminne är väldigt låg.

Du får invänta statistiken först. Influensavågorna som kom vid pandemierna var även de flera. I övrigt har han haft betydligt bättre projektioner än 99% av dem här.
Citera
2020-10-29, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Nog för att vi var längre från flockimmunitet än vad den artikeln trodde, men faktum är att om viruset blir mer smittsamt, vilket det mer eller mindre måste ha blivit, så förlorar man erhållen flockimmunitet. Om viruset har R0 2 så behövs 50% smittade för flockimmunitet. Om det sedan muterar och får R0 3, då behövs plötsligt 67% smittade för flockimmunitet.

Corona-virus muterar inte speciellt ofta och flesta mutationer minskar viabiliteten hos viruset. Det är liksom inget framgångsrecept för ett virus om värden dör i för hög utsträckning. R0 är när inga som helst åtgärder är vidtagna skall man komma ihåg.

Utifrån det aktuella R-talet så verkar det som att vi ligger runt ca 35% smittade för tillfället och vi behöver upp till runt 55% för flockimmunitet (med samma nivå av åtgärder vi har nu, eller brist på snarare).
Citera
2020-10-29, 19:43
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Men min fråga var ju hur länge vi har minnesceller efter C-19? Frågan rörde aldrig antikroppar. Förstår du?
Dom som fick SARS 2003 har väl det fortfarande?
Citera
2020-10-29, 19:44
Medlem
Citat:
Frågan gällde rent allmänt förhållandet relativa livslängder för minnesceller versus antikroppar. Comprede?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in