Det är nog få som ifrågasätter vikten av att tvätta händer men tyvärr är det många som från svenskt myndighetshåll som ifrågasätter aeorosols del i spridningen av corona.
Om det inte var uppenbart så var det inte meningen att du skulle ta det bokstavligen. Att tyskarna skulle ta kål på hela sin befolkning för att stoppa covid, även om det skulle vara ett effektivt sätt.
Uppenbarligen var det inte alls uppenbart. Men allt för vanligt att man gärna kryddar sina inlägg med död i massor. Frågan är om man vill skrämmas eller om man själv är skrämd?
Var och varannan som jag känner som haft Covid har smakbortfall. En av fem i alla fall...
Jag gissar att det är detta som många svarar med. Jag känner dock flera som har långvariga problem av annat slag också, exempelvis blodförtunnande för resten av livet pga blodproppar av Covid, kraftigt försämrad lungkapacitet mm.
Gissning från sin sida att det är för resten av livet?
I juli och i augusti var barer, stränder och stormarknader knökfulla, folk levde på i princip som vanligt och spridningen var låg. När sedan skolorna öppnade igen tog det några veckor innan spridningen tog ny fart. Där har du förklaringen.
Gissning från sin sida att det är för resten av livet?
Nej, när man väl fått blodförtunnande så tar läkarna aldrig bort dem. Det var också exakt vad en nära kollega fick höra efter sin Covid-propp. Dessa får du äta resten av livet.
Malmö stad beslutade under fredagen att mer av undervisningen på gymnasieskolorna ska genomföras på distans.
Detta beror på den ökade smittspridningen i Skåne.
– Åtgärden minskar trycket både på kollektivtrafiken och på våra skolor, säger Lars Rehnberg, gymnasie- och vuxenutbildningsdirektör i Malmö stad.
Till följd av den rådande smittspridningen och de skärpta råden i Skåne väljer man nu att mer av undervisningen i Malmö stads 12 gymnasieskolor ska utföras på distans. Det skriver Malmö stad i ett pressmeddelande.
– De skärpta råden för Skåne måste tas på allvar. Vi gör den här förändringen för att minska smittspridningen. Den här åtgärden minskar trycket både på kollektivtrafiken och på våra skolor, säger Lars Rehnberg, gymnasie- och vuxenutbildningsdirektör.