2020-10-28, 19:05
Medlem
Davys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Det lär dock bli en väldigt konstig amerikansk valvake-kväll med alla dessa poströster. Jag tror det finns stor risk att ingen president kan utropas under natten och nästa dag.

Eller: Om Biden får 270 säkra elektorsröster snabbt, så kan han utropa sig som segrare eftersom alla (även republikaner) är helt överrens om att överväldigande mängden poströster kommer att vara demokratiska.
Däremot om Trump knappt kniper 270 röster baserat på valkvällens räkning, så blir det knepigt om han då utropar sig som segrare.

Men amerikanska TV-kanaler brukar vara professionella och "ger" inte en stat till en av kandidaterna förrän det är helt säkert att denne vinner inklusive poströster. Så jag tror helt enkelt ingen av dem får 270 röster utropat av någon TV-kanal under natten.

Ja, blir ännu mer problematisk i och med att tv-kanalerna, främst fox och cnn, tävlar mot varandra att vara första kanal "to call a state".

Blir intressant.
2020-10-28, 19:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Davy
Det beror ju på från delstat till delstat. De små i nordöst blir klara tidigt.

Men det är ju spännande att kolla exit polls på eftermiddagen us tid. Kan inte tiderna exakt.

Bara att sätta på tv:n och gå runt och småfixa hemma.
Fast exit polls var ju heelt uppåt väggarna 2016, så mer än underhållningsvärde har de ju inte. Fast det är ju gott så, om man går runt hemma och småskrotar.
Senast redigerad av Zurfarn08 2020-10-28 kl. 19:09.
2020-10-28, 19:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Davy
Usa går över till vintertid på söndag 1 november. Så sex timmar då till östkusten.
OK, tack! Då blir allt en timme senare då
2020-10-28, 19:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
vad kör ni för kanal? vill inte ha massa anti trump skit , vill ha en "normal" rapportering. det lutar åt typ tim pool eller nåt.
Vet inte, hade helst sett nån amerikansk riktig valvaka - gärna swappat mellan olika - men det kan man väl inte se från Sverige. Vill också ha en normal rapportering, få se vad tråden rekommenderar när det närmar sig.
2020-10-28, 19:09
Medlem
Davys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Men poströster och early votes in person börjar väl räknas i förtid? I alla fall i vissa stater har jag för mig. Har för mig att det gäller för t ex Florida, men jag kan vara ute o cykla nu.

https://www.pewresearch.org/fact-tank/2020/10/22/election-night-marks-the-end-of-one-phase-of-campaign-2020-and-the-start-of-another/ft_20-10-13_electionexplainer_1/

Här är en bra bild som visar de stater som kan räkna sina poströster efter valdagen.

Citat:
Although election workers in at least 32 states can start processing ballots (but not, in most cases, counting them) a week or more before Election Day, these counts may not be finished by election night depending on how many come in. In a half-dozen states, including the battlegrounds of Pennsylvania and Wisconsin, processing can’t start until Election Day itself.

Also, in 23 states (plus D.C.), mail ballots postmarked by Election Day (or in a few cases the day before) can still be counted even if they arrive days later – further lengthening the counting process. Bottom line: Any vote totals reported on election night will be even more unofficial than they typically are.
2020-10-28, 19:09
Medlem
sebastian_s avatar
https://www.youtube.com/watch?v=rCrMb0sM2Vk

Satan vad han drar folk på en vardag 11.00 på förmiddagen lokal tid. Bullhead city har 38 000 invånare. Ser ut att vara minst 15 000 personer på plats.
2020-10-28, 19:10
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Men poströster och early votes in person börjar väl räknas i förtid? I alla fall i vissa stater har jag för mig. Har för mig att det gäller för t ex Florida, men jag kan vara ute o cykla nu.

Vissa delstater får av någon bisarr anledning inte ens börja processa poströsterna förrän på valdagen. Detta gäller till exempel viktiga Wisconsin och Pennsylvania.

Många fler stater får inte börja räkna rösterna innan valdagen, men själva räknande kan gå ganska snabbt tack vare automatik.

Här finns en beskrivning:
https://www.npr.org/2020/10/23/926258497/when-will-mail-in-ballots-be-counted-see-states-processing-timelines
2020-10-28, 19:10
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Vet inte, hade helst sett nån amerikansk riktig valvaka - gärna swappat mellan olika - men det kan man väl inte se från Sverige. Vill också ha en normal rapportering, få se vad tråden rekommenderar när det närmar sig.

ja man får väl hoppa. man kan ju kolla allt med vpn.
2020-10-28, 19:17
Medlem
Davys avatar
Även om jag fullkomligt spyr på CNN så är deras valvaka bra rent tekniskt sett, eller hur jag ska beskriva det. John King står vid tv-skärmarna i studion och visar olika scenarion, går ner på röster i counties. Klickar upp varje countie för att kolla röster och se hur det kan påverka.

Annars blir det väl Fox.

Samt Infowars. Alex Jones valdagen vill man inte missa.
2020-10-28, 19:17
Medlem
Skallmeja-Zorros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Tydligen rapporteras det om att Trump drar in all reklam i Florida nu för att pengarna har tagit slut, vi får se om det stämmer men om det faktiskt är så att pengarna har tagit slut för kampanjandet så är det troligen kört, det är runt en vecka kvar och det är nu man kan norpa tillräckligt många väljare.

Tydligen ska pengarna ha tagit slut i Florida

Ja det blev aldrig något av de 100 miljonerna USD som Trumpen själv lovade att bidra med. Inte ens han själv tycker att han är en bra investering. Snacka om svag ROI.

#evictionnotice2020
#byebyeneveragain
2020-10-28, 19:19
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Jag kör CNN. Som redan konstaterats, tekniskt mycket bra och stora resurser så de kan ha snabb rapportering och täckning överallt.

Till er Pro-Trumpers blir det ju en extra bonus om de "gråter" om Trump vinner. Men detta sker isåfall inte förrän det är klart, och det blir det som sagt var troligtvis inte på valnatten.
2020-10-28, 19:21
Medlem
Skallmeja-Zorros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Du får förstå att det handlar om att gilla debatten också. Många är nog oroliga innerst inne men tycker om att provocera med självsäker stil. Det gäller båda sidor skulle jag tro.

Med det sagt så är jag etthundra procent säker på att Trump kommer att vinna med landslide på tisdag.

#Trumpforretirement2020

Du är det för att Q lovat er så. Släpper du Q när hens profetia visar sig lika falsk som allt annat hen spottat ur sig?

#evictionnotice2020
#byebyeneveragain

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in