2020-10-28, 18:03
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Ja, tittar man på IVA/Sjukhus så har vi i princip dubblat på 10 dar nu. Under damma period har smittspridningen ökat markant också, vilket kan medföra ännu en snabb dubbling. 900 sjukhusinlagda om 2 veckor verkar troligt. Därifrån är det enbart en dryg dubblering kvar till vårens höga tal.

Tror dock att även mindre åtgärder och allmän "alarmism" kommer bromsa förloppet betydligt, men att det kommer vända innan vi har hög andel immuna känns tveksamt. Inga varma vårmånader runt hörnet, ingen sommar, enbart mörker.

Tror fortfarande att exempelvis Norge kan lyckas begränsa spridningen, men utan vilja är det kört den här gången. Inte som i våras då vårt R gick under 1 så fort åtgärderna var på plats och allvaret förmedlats. Då var det nästan April; nu är det 5 månader dit.

Det kommer precis som du säger att bromsa i lite i ökningen framöver. Folk märker att nu ökar det med fart, blir mera försiktiga, börjar hålla avstånd igen...

Det kommer nog inte att vända, ökningen blir lite mera stabil de kommande veckorna. Några regioner med stor spridning kommer säkert att lyckas bromsa kurva och kanske vända den lite neråt. Men eftersom det nu är stor samhällsspridning i stort sett i hela landet kommer det inte att hålla i sig i längden. Smittan kommer bara att komma in från annat håll och så vänder det uppåt igen.

Det är nog som du säger att det inte vänder neråt förän immuniteten är tillräckligt stor. Eller tills regeringer sväljer stoltheten, tar en prestigeförlust och inför ordentliga restriktioner.

Sveriges spridning följer Tjeckien med ganska exakt sex veckors fördröjning. Där har man också försökt med rekommendationer och råd ifrån regeringshåll hela hösten. Det var precis nyligen man tvingades stänga ner i princip hela landet.

Jag lägger utvecklingen av fall i respektive länder på slutet så kan du jämföra. Värt att notera att det var i precis det här skedet som ökningen bromsade i lite i Tjeckien också, sen tog det fart igen.

Tjeckien, Sverige
V36, V42
4098, 4754
V37, V43
8502, 7406
V38, V44
13542, 11-13K?
V39
15119
V40
19683
V41
35855
V42
60541
V43
86408
Citera
2020-10-28, 18:04
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Om man får corona och jobbar på FHM så borde man i princip få sparken. Vi med högt IQ bär sedan länge N95 i mataffären, spritar händerna regelbundet och distanserar oss socialt.

Om man får corona, som någon förortslallare, så tyder det på lågt IQ och dålig disciplin. Corona är ju som bekant en form av IQ test. Sedan kanske iofs en del oskyldiga drabbas ändå men de flesta har nog gjort sig förtjänta av en minnesbeta!
Haha ja det är ett iq test men du fick inte godkänt

Springa runt med N95 och va rädd för folk när vi har ett virus med 0.1-0.3 % mortalitet och tror att alla som smittas är underklass.

Hade du haft högt iq hade du kunnat utläsa datan, och du hade kunnat urskilja vad som är skrämsel och vad som är sund vetenskap.

Ingen mensa för dig
Citera
2020-10-28, 18:05
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag vet förstår inte hur och av vad isen görs överallt. Men det brukar vara torris.

Hmmm... här skulle det ha stått "jag vet förståS inte..." Den där meningen blev ju obegriplig!

Som sagt - om man använder torris i hockeyrinken, så bör luften bli torr snarare än fuktig. Och det är i torr och kall luft - som i Alperna om vintern - som coronaviruset trivs allra bäst. Om smittan i omklädningsrummet hade varit den största, så hade ju andra sporter drabbats lika hårt. Varför lägger vi inte bara ner hockeyn den här säsongen? Allt går så sakta, ingen vill fatta beslut...
Citera
2020-10-28, 18:05
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Nej, dödligheten är sannolikt ca 100-1000 ggr lägre än så eftersom så gott som ingen dör av Covid.

Intressant nog blev jag avfärdad när jag i mars/april var en av de första som påstod att dödligheten låg just på runt 0,5%. "Nej den är 3, 5, 7, 10%!!!" gapade alarmisterna och massmedia då i takt. Nu vet man att dödligheten också är betydligt lägre än 0,5%. Alarmisterna kommer väl ikapp igen om sisådär 6-7 månader.

Det finns fler aspekter än bara andelen som avlider. Utöver dödsoffren så behöver du tänka på patienter med bestående skador, överbelastad sjukvård, lamslaget samhälle och skadeskjuten ekonomi.

Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
För de fåtal fall som återstår finns det effektiva behandlingsmedel, billiga och lättillgängliga sådana dessutom utan biverkningar. Tyvärr är de numera förbjudna. Typiskt. Just när vi behöver dem som mest Förebyggande åtgärder (god kost, hälsosam livsstil, c-vitamin och d-vitamin etc) är det inte heller någon som pratar om.

Här tänker jag faktiskt hålla med dig till viss del. Att stänga in sig under lång period är inte bra för hälsan. Därför anser jag att Sverige borde ha gjort som Finland och Danmark, nämligen trycka ner smittan kraftigt under våren, och därefter lätta på restriktionerna. På så sätt hade folket kunnat få en semester från restriktionerna, vilket hade kunnat vara värdefullt för välmåendet. I synnerhet hade riskgrupperna kunnat få en paus från husarresten. Åldringarna hade sluppit långvarig isolering från sina familjer.
Citera
2020-10-28, 18:06
Medlem
hur ligger det till i sverige, kommer sverige nu att börja införa hårda restriktioner?
Citera
2020-10-28, 18:06
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alternatur
Kanske dags att överge Trump och Tegnell i munskyddsfrågan. EU-kommissionen genom van der Leyen uppmanar alla EU-medborgare att bära munskydd. Degens Eko Sveriges Radio 16:45

Trodde aldrig jag skulle säga det, men ibland är det nog bra med lite centralstyrning. Så här viktiga frågor kan man inte delegera till lallande idioter, utan man kan hänvisa till expertpersoner på WHO och liknande. Munskydd bör givetvis bäras i alla offentliga miljöer inomhus. Dvs, i butiker, köpcentrum, kollektivtrafiken. Skolorna bör stänga och all verksamhet bör övergå till distansundervisning. Det är enda sättet att få smittan under kontroll. Det är allvar nu.
Citera
2020-10-28, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiespekulanten
hur ligger det till i sverige, kommer sverige nu att börja införa hårda restriktioner?

No. The best time to act has already passed. Sweden will only act when it is far beyond too late. Right now it is too late. So wait a month or so at the very least. Tegnell has to deny what is happening on TV a few times first.
Citera
2020-10-28, 18:09
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Irish-Guy
Sydsvenskan rapporterar att det var mindre folk än vanligt på tåg och bussar i Skåne idag jämfört med igår.

Samtidigt rapporterar GP att Västra Götalands Region i stor utsträckning inte tillåter att deras kontorspersonal jobbar hemifrån och i Uppsala har mängden på stan och krogen minskat men inte i kollektivtrafiken.

Varför lyckas Skåne bättre såhär direkt? Mer patriotiska invånare? Har de varit tydligare med att informera direkt?

En brud jag date:ar berättar att alla blev hemskickade från kontoret efter att Skåne gick ut med nya restriktioner. För två veckor sedan ville företaget att 50% skulle komma in och jobba på kontoret igen. Detta är ett stort företag med många anställda i Malmö.

Mitt företag ville att vi skulle börja jobba på kontoret 3 dagar i veckan från och med nästa månad. Nu fick vi mail om att vi inte är välkomna tillbaka till kontoret alls. Boka tid för att komma in och hämta post och packet. Jag tror våra företag här nere är beredda att ta snabba beslut. Alla blev hemskickade tidigt i mars när smittan började i andra delar av landet. Alla Tech/IT företag stängde ner helt
Citera
2020-10-28, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Ja, så kan det mycket väl vara. Danmark kan ha fått in smitta från Sverige, som hjälpte till att utlösa nuvarande kraftiga smittspridning.

Under sommaren hade Sverige mycket mer smitta än grannländerna. Sveriges smittspridning kan ha spillt över till Danmark, på samma sätt som den spillde över till Norge. Det är elakt att ge fristad till ett virus som grannländerna samtidigt bekämpar med stor möda.

För att inte vilseledas av olikheter mellan olika länders testning, så låter jag dödsfallen i Covid-19 illustrera smittspridningen. Observera att det finns en fördröjning mellan smitta och dödsfall.

Jag känner till det.

Inte riktigt. I Danmark drog smittan iväg rejält i september och tidigt i oktober medan Sveriges ökning kom senare. Den 28 september var skillnaden störst då DK hade 118 nya fall per miljon invånare mot Sveriges 41 (7 dagars medelvärde). Danmark hade sedan en lugnare period och först den 26 oktober nådde man över 118 igen.
Citera
2020-10-28, 18:11
Medlem
är inte det märkligt att vi nu har plötsligt jävligt stora tal vad gäller smittade?

man sa ju att barn driver smittan, och just nu så är det höstlov och jag tror att man använder detta för att släppa ut den riktiga statistiken då man inte kan gömma den längre.

man ville inte stänga ner sverige då kostanden skulle bli stor.

den riktiga statistiken har man säkert försökt gömma genom olika statistiska metoder?
Citera
2020-10-28, 18:12
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Trodde aldrig jag skulle säga det, men ibland är det nog bra med lite centralstyrning. Så här viktiga frågor kan man inte delegera till lallande idioter, utan man kan hänvisa till expertpersoner på WHO och liknande. Munskydd bör givetvis bäras i alla offentliga miljöer inomhus. Dvs, i butiker, köpcentrum, kollektivtrafiken. Skolorna bör stänga och all verksamhet bör övergå till distansundervisning. Det är enda sättet att få smittan under kontroll. Det är allvar nu.

Men när WHO uttalar att de cirka 30 vaccin man testar nu bara påvisat runt 50% immunsvar så tycker du de är märkligt uttalande av dem ?
Citera
2020-10-28, 18:13
Medlem
I Skåne är R tal runt 2 nu
https://twitter.com/WicMar/status/1321466004807933952
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in