2020-10-28, 14:52
Medlem
https://www.tv4play.se/program/nyheterna/13299707

Känns trevligt att kunna veta hur det egentligen står till och att vi får leva med detta virus för alltid. Men att det inte blir bättre nästa år.
Citera
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Flockimmunitet existerar inte med en immunitet som varar 3-4 månader. 85% flockimmunitet skulle innebära en halv miljon döda på ett par månader. Är det värt det att kunna gå på krogen? Bättre att stänga ner i väntan på vaccin.

All forskning tyder på en mycket god immunitet För Covid. Eftersom extremt få har återinsjuknat efter ett halvår så kan vi vara tämligen säkra på att immuniteten i genomsnitt varar MINST ett år. förmodligen 2-3år.

Flockimmunitet kickar dessutom igång redan vid 10% och hjälper till att dämpa.
Senast redigerad av raskens 2020-10-28 kl. 15:09.
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Ärligt talat, dina inlägg blir mer och mer underhållande. Otroligt svårt att se att du menar allvar med detta, så frågan är, vad är syftet?

Syftet? Mitt enda syfte är att vädra mina åsikter. Skulle önska att man gjorde mer för att skydda befolkningen från smittan. Jag vill inte att många människor ska bli allvarligt sjuka och i värsta fall dö.

Vad har du själv för syfte med att skriva här? Tycker du att Sverige hanterar den här pandemin på ett sätt som du är nöjd med?
Citera
2020-10-28, 14:54
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det är du som påstår att det skulle vara ett beställningsarbete, men det är bara för att du inte kan se annat än din egen förutbestämda bild över hur tingens ordning är. Läkaren beskriver verkligheten.

Ser för övrigt att Sveriges ställning enligt Nations Brands Index 2020 är oförändrad. Ligger på nionde plats precis som 2019. Världen har inte den negativa bild som alarmisterna i tråden försökt göra gällande.

Vad ett index säger har väl inget att göra med hur folken i andra länder ser på oss? Med fasa kan jag tillägga, i alla fall i denna frågan.
Citera
2020-10-28, 14:55
Medlem
Lockdown i Tyskland, utom skolor.

Enligt Bild.

https://www.bild.de/politik/inland/politik-inland/corona-lockdown-live-ticker-begleitet-gipfel-der-ministerpraesidenten-73631102.bild.html
Citera
2020-10-28, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Flockimmunitet existerar inte med en immunitet som varar 3-4 månader. 85% flockimmunitet skulle innebära en halv miljon döda på ett par månader. Är det värt det att kunna gå på krogen? Bättre att stänga ner i väntan på vaccin.

Tar för lång tid med vaccin. April som sägs nu kan bli juni och sedan augusti etc..
Citera
2020-10-28, 14:59
Medlem
docentdisciplins avatar
Börjar öka lite även i region Sörmland, "Uppdatering 28 oktober: 15 patienter med konstaterad covid-19 vårdas inneliggande på sjukhus i Region Sörmland varav en utomlänspatient. Av dessa får tre intensivvård."
Citera
2020-10-28, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag har inte sett den pressträffen. Det hela beror ju också på vad för smittläge de har i Norge just nu. Är smittläget stort tycker jag det är vansinne.

Ja det är stort, så de har stränga restriktioner. Förutom för barn.
Citera
2020-10-28, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Syftet? Mitt enda syfte är att vädra mina åsikter. Skulle önska att man gjorde mer för att skydda befolkningen från smittan. Jag vill inte att många människor ska bli allvarligt sjuka och i värsta fall dö.

Vad har du själv för syfte med att skriva här? Tycker du att Sverige hanterar den här pandemin på ett sätt som du är nöjd med?

Ja, det tycker jag. Vi kommer av allt att döma få färre döda än länder som kört med dubbla lockdown
Citera
2020-10-28, 15:00
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Vad ett index säger har väl inget att göra med hur folken i andra länder ser på oss? Med fasa kan jag tillägga, i alla fall i denna frågan.

»Folk« i andra länder är överlag tämligen ointresserade när det gäller att tycka något om andra länder, så det är fullkomligt oväsentligt att ägna sig åt sådana tankar. Länders förhållande och uppfattning om länder ligger på ett mycket högre plan än så och detta index visar att Sverige har står sig väl, trots alarmisternas hemskickrade blid.
Citera
2020-10-28, 15:01
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Bara för att du intalat dig själv att immuniteten enbart är verksam i ca 3-4 månader så betyder det inte att så är fallet.

Står ju nu klart att antikropparna klingar av redan efter några månader.

"En brittisk studie pekar på kallade antikropparna börjar minska inom bara några veckor efter infektion. Det är forskare på Imperial College i London som tagit prover på hundratusentals personer tre gånger mellan juni och september. I mitten av sommaren hade omkring sex procent av dem antikroppar, men i september hade nivån sjunkit till 4,4 procent."

Känns ju inte jättebra.
Citera
2020-10-28, 15:03
Medlem
Han som uttalade sig i TV4-nyheterna (som länkades nyss) verkar ha en sund inställning till vad som kommer att ske:
- ett vaccin räcker ett år
- det går inte att utrota

Men det som jag tror att han har fel om är att det skall fortsätta hela nästa år. Med denna takten så har vi tillräcklig immunitet (med visst bestående skydd längre än ett år) för att det skall lugna ned sig redan till sommaren. Nästa vinter blir Covid en av de vanliga "flunsorna".

Men om han syftar på att man skall kunna hålla borta viruset helt, ja då tar det nog ett par år innan man har vacciner som räcker till alla som vill ha för uppdateringar varje år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in