2020-10-28, 13:34
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Vilka tabletter/var köper du då ?
Blir ju ganska lite om man bara äter apotekets piller.

Kör med dessa...
https://www.bulk.com/se/vitamin-d3-tabletter-5000ie.html

Kan ju även passa på att köpa NAC
https://www.bulk.com/se/n-acetyl-l-cystein.html

The prophylaxis and treatment potential of supplements for COVID-19
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7462519/
Citera
2020-10-28, 13:34
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ja, jag är ju inte direkt förvånad. Skolan är den ultimata miljön för ett virus. Det är nog den i särklassigt största smittkällan av dem alla.

Att barn sällan blir allvarligt sjuka är en sak, men de sprider smittan vidare till andra som kan bli rejält sjuka. Lärare, föräldrar, föräldrars vänner och bekanta, arbetskamrater, åldringar, personer med underliggande sjukdomar, personal på sjukhus och äldreobenden. Andra länder som stänger sina skolor gör inte det mot bättre "Anders-Tegnell-vetande". Andra länder stänger sina skolor och går över till distansundervisning för att det dämpar smittspridningen. Det är faktiskt inte svårare än så.

Håller Tegnell fast vid sitt tidigare uttalande att lärare är en av de absolut säkraste yrkena att ha under pandemin? Har han fått frågan?
Eller har han pudlat...? (skulle inte tro det va)
Citera
2020-10-28, 13:35
Medlem
qwerty-66s avatar
[quote=raskens|73394587]
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66

Ja så kan det nog vara men det framgår inte så tydligt av sidan.

Typiskt när content gått igenom ett marknadsfilter.....
Citera
2020-10-28, 13:36
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Jag pratade igår med en sjuksköterska på akuten (jag träffade henne privat), hon har sagt upp sig och börjar istället ett jobb inom psykiatrin. Hon orkade inte längre...

Det är då det riktiga kaoset börjar när det inte finns tillräckligt med vårdpersonal.
Hoppas att FHM, regeringen och andra beslutsfattare har tagit detta med i sina beräkningar.

Vårdköerna kommer också att bli längre och längre och många kommer inte att orka med sina smärtor.

Man vill bara sluta tänka och hoppas att de som har ansvaret tänker och agerar.
Citera
2020-10-28, 13:38
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K1ngen
"WHO bekräftar: Coronaviruset inte värre än säsongsinfluensa"

https://nyadagbladet.se/halsa/who-bekraftar-coronaviruset-inte-varre-an-sasongsinfluensa/?fbclid=IwAR1xg-JyAF-KdzMirC_4eUlYMmcu_I6U1WPCKMdEdyKC0p0ZWO0naI6an80

Problemet är att den vanliga säsongsinfluensan inte har potential att fylla sjukhussängar och IVA-platser till den milda grad att hela sjukvården riskerar att braka ihop.
Orsaken är, förstås, att vi har viss immunitet hos befolkningen emot den, men en sådan immunitet finns inte emot SARS-COV2, ännu.

Därför måste man försöka bromsa smittspridningen av SARS-COV2 så gott det går, men bara ta till storsläggan när det är absolut nödvändigt.
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Belgien rapporterar idag
89 nya dödsfall
12 687 nya smittade

Förra tisdagen rapporterade de
30 nya dödsfall
8 223 smittade

(Worldometers)

Kraftig ökning av dödsfall alltså på en vecka men ev har smittspridningen börjat lugna ner sig.
Oj! Dramatisk utveckling i Belgien.

Belgien rapporterar idag
139 nya dödsfall
13 571 nya smittade

Förra onsdagen rapporterade de
46 nya dödsfall
9 679 smittade

Så även idag rapporter de 3 ggr så många dödsfall som förra veckan. Och antal smittade ökar fortfarande i hög takt.

Sist Belgien rapporterade fler än 139 dödsfall en enskild dag var 27e april.

Det mesta Belgien har rapporterat en enskild dag var den 9e april och det var 321 dödsfall.

(Worldometers)
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Jag pratade igår med en sjuksköterska på akuten (jag träffade henne privat), hon har sagt upp sig och börjar istället ett jobb inom psykiatrin. Hon orkade inte längre...

Sjuksköterskor tenderar att gnälla. Det ingår i yrkesrollen i något avseende.
Om folk börjar ge upp mitt i en global pandemi för "de inte orkar" så tyder det på extremt dålig karaktär i grunden.
Citera
2020-10-28, 13:41
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Ja, samma här. För någon dag sedan skrev jag inlägg om hur jobbigt det måste vara för sjukvårdspersonalen. Svaren från de som inte förstår var att det är bara gnälliga kärringar som klagar och överdriver. De har inte alls haft det jobbigt.🤦🏼‍♀️

Det är det som gör mig så arg när vissa öser skit över sjukvårdspersonalen och gör sig lustiga på deras bekostnad. Det är nästan så att jag önskar att dom som yttrar sig så illa blir sjuka och hamnar på sjukhus och får se "dansen på rosorna" med egna ögon.
Citera
2020-10-28, 13:42
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Kör folk handslag i Sverige fortfarande? Frågar av rent intresse. Där jag bor försvann handslaget för minst 6 månader sedan men med tanke på maskaversionen i Sverige skulle det inte förvåna det minsta om folk fortfarande handskakar och kramas.
Det är möjligt, men i vintras/våras kunde nog smitta spridas på det sättet innan man började förstå hur olämpligt det var. T ex har ju läkare länge haft för vana att skaka hand med sina patienter vid läkarbesök, något jag ofta funnit lite obehagligt med tanke på hur mycket otäcka bakterier som finns i omlopp på sjukhus. Och anledningen till Sveriges rätt höga dödstal I våras fanns nog där alldeles i början då smittan spreds mer eller mindre under radarn. Jag kommer inte ihåg exakt vilket datum svenskarna började avrådas från att ta ihand.
Citera
2020-10-28, 13:44
Medlem
.Dostoj.s avatar
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset

Vaccin tidigast i april i EU-länder. Då har ju redan viruset bränt igenom så hur många kommer ta vaccinet då?
Citera
2020-10-28, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.

Vaccin tidigast i april i EU-länder. Då har ju redan viruset bränt igenom så hur många kommer ta vaccinet då?

50 miljoner doser. hmm. Förhoppningsvis får väl vårdpersonal och äldre prioritering men mer allmän vaccinering får vi nog vänta länge på.
Citera
2020-10-28, 13:51
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.

Ja antagligen har vi flockimmunitet redan då så vaccin gör inte så stor skillnad. Det är intressant att se kurvan för New York och New Jersey nu. Dom fick en rejäl smäll i våras om nu ser man inte ens en antydan att smittan skulle öka igen. Jag tror dom fick så pass mycket i våras att Immunitet håller ner spridningen där. Öststaterna som körde hård lockdown i våras som är jungfrulig mark nu där härjar viruset totalt.

Men jag tror många länder i Europa kommer att chansa och distribuera Vaccin redan i december. Det har läkt ur rätt så positiva resultat av Astras försök så man kommer nog börja vaccinera gamla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in