2020-10-28, 10:31
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Så vad du känner ska stå till grund för hur man agerar under pandemin? Att du "känner" att något är ologiskt tror jag de flesta skiter i. När både WHO, ECDC och alla länders smittskyddsorganisationer unisont kommit fram till att skolorna inte driver på smittspridningen på ett signifikant sätt så är det bättre att lyssna på enmanskrigare som letar efter fel?
Betackar mig
Nej, det är INTE det jag menar. Mitt inlägg är skriver som svar på varför en del ( jag också till viss del) fixerar sig vid just skolorna. Jag förklarar varför jag tror att fixeringen håller i.

Var skriver jag något som kan tolkas som om det vore mina känslor som ska ligga till grund för hanteringen av pandemin?

Edit: dessutom finns nu ett flertal studier som pekar på att skolorna har en större roll i smittspridningen än vad vissa vill få det till.
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-10-28 kl. 10:46.
Citera
2020-10-28, 10:38
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Har du hört ordet källkritisk.
Ser ju ut som om både förra året och året innan dess hade lägre dödlighet efter maj.
https://www.euromomo.eu/graphs-and-maps
Citat:
In those deaths with a mention of specific causes, diabetes mellitus has seen excess deaths in all 29 weeks of the PHE reporting window. At the same time, influenza and pneumonia deaths have been lower than expected for the last 16 weeks.

Varför fortsätta med lockdowns när covid inte varit drivande sen i Maj?

Nu går vi ju in i vintersäsong och respiratoriska infektioner kommer öka, som det alltid gör, men det kommer, tragiskt nog, användas som ursäkt för fortsatta drakoniska åtgärder på många håll.
Citera
2020-10-28, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Nu står det för 27/10:

tidigare rapp. 4
rapp. idag 51

Menar du att det endast var 4 som legat kvar på IVA sedan igår?
Och 51 nya som lagts in på IVA idag?
Och beläggningen av covidpatienter på IVA är totalt 55?
Klicka till den detaljerade tabellen på länken så ser du hur många nya unika patienter det är om dagen på IVA.

https://portal.icuregswe.org/siri/report/corona.vtfstart
Citera
2020-10-28, 10:42
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
inte oväntat.

”Ökad sjukfrånvaro i vården

Sjukfrånvaron har ökat kraftigt efter sommaren bland vårdpersonal i region Stockholm, rapporterar P4 Stockholm. Karolinska universitetssjukhuset, Sankt Görans sjukhus, Södersjukhuset och Södertälje sjukhus har fler sjukskrivningar nu jämfört med samma period förra året. Både kort- och långtidssjukskrivningar ökar.

I september var 800 anställda långtidssjukskrivna, motsvarande siffra samma period förra året var 430. Bland undersköterskor och sjuksköterskor ökar sjukfrånvaron mest.

- Än så länge vet vi inte exakt varför, men en möjlig orsak är den enorma arbetsbördan inom covid-vården under våren, säger Karolinskas HR-direktör Patricia Enocson till kanalen. (TT”

svt.se
Citera
2020-10-28, 10:50
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Örebro rapporterar idag 129 nya smittade (totalen är nu 4539). Förra onsdagen rapporterade örebro 72 nya smittade. Dvs, idag en vecka senare rapporterar de 80% fler.

Örebro har nu rapporterat 715 nya smittade de senaste 7 dagarna. Det bor ca 300 000 i Region Örebro. Detta ger 238 per 100 000 och 7 dagar. Detta måste betyda innebära att Örebro är den region i landet med högst smittspridning.

Dags att agera i Örebro??

https://www.regionorebrolan.se/statistik-sjukdomsfall
https://platz.se/coronavirus/#jump-to-cases-per-county-and-day

(Som jämförelse kan nämnas att i Stockholm är motsvarande siffra 125.
Jag tittar ofta på hur det går för Tyskland. I Bremen, Tysklands mest drabbade Bundesland, är motsvarande siffra 143:
https://www.rki.de/DE/Content/InfAZ/N/Neuartiges_Coronavirus/Fallzahlen.html)
Det var också bland de regioner som fick felleverans eller vad det var av testkit. Det skulle väl ta en vecka eller något att komma ikapp, sa de. Har jag för mig iaf.
Citera
2020-10-28, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fabbe2
Osterholm förklarade i sin podd detta. Han kände igen ett tidigare problem då ismaskiner med förbränningsmotorer kunde kolmonoxid-förgifta många ishockeyspelare. Han förklarar det med att luften står still ovanför isen i en hockeyrink med plexiglas, så flåsande ishockeyspelare kommer successivt att göra att många virus svävar runt i luften. De borde installera fläktar (eller sluta spela hockey denna säsong).

Ja jämfört med en annan flåsig och fysisk inomhussport som utövas lite här och var i vårt avlånga land, jag tänker på handboll så sticker hockeyn ut på ett oförklarligt sätt. Luftkvalitet vid rinken borde därför förbättras med någon sorts ac med filter.
Citera
2020-10-28, 10:52
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Att det finns en ovilja att stänga skolorna håller jag med om. Det är uppenbart att många länder drar sig för att göra det. Det betyder dock inte att det inte skulle vara verkningsfullt ur smittspridningssynpunkt. Vi har ju trots allt lärt oss en del under pandemin. Exempelvis att smittöverföring främst sker i inomhusmiljö där det vistas många tätt inpå varandra. Där det råder stor utsträckning av sociala kontakter. Där det tjoas och sjungs. Där många människor andas in samma luft. Där människa A, träffar B, som träffar C, som träffar D.
Skolmiljön är närmast den perfekta miljön för virus att spridas i. Så gott som samtliga kriterier uppfylls. Alla som haft barn i förskole- och skolåldern vet hur lätt virus sprids i skolmiljö. Hur smittan ökar enormt varje höst när barnen träffas igen. Det här Covid19 viruset sprids precis på samma sätt som andra virus. Det är inget hokus pokus.

Vilka länder är "överens" om att det är verkningslöst att stänga skolor? Enda anledningen till att många länder drar sig för att stänga skolorna är ju att man bedömer att det skapar skada på samhällsekonomin. Man är rädd för att för många vuxna inte kommer att kunna arbeta och att BNP ska sjunka och att arbetslösheten ska öka. Jag tror inte att man är särskilt överens om att stängda skolor inte skulle ha en smittskyddande verkan.

Jag håller med dig i allt du skrivit om skolor. En viktig detalj är att lärarna offras och tvingas att arbeta i en hälsofarlig miljö. De utlämnade och ensamma lärarna har det redan tufft! Anders Tegnell och Johan Carlson hade ju givetvis inte accepterat att arbeta i en miljö där smitta förekommer men våra stackars lärare tvingar de att ta oacceptabla hälsorisker. Något munskydd-påbud har inte införts på skolorna vilket är helt ofattbart!
Citera
2020-10-28, 10:54
Medlem
Van Nostrands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Du förefaller väldigt ung och naiv. Döden på äldreboende är inte likställt med en spruta morfin efter ett telefonsamtal med en läkare.

De har i förväg beslutar vilka äldre som inte ska få sjukhusvård, utan att ha gjort någon individuell bedömning enligt lagen.

Du får läsa in dig lite bättre på covid-19 och hanteringen därav.

Du vet inte vad du pratar om.
Citera
2020-10-28, 11:06
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Nej, det är INTE det jag menar. Mitt inlägg är skriver som svar på varför en del ( jag också till viss del) fixerar sig vid just skolorna. Jag förklarar varför jag tror att fixeringen håller i.

Var skriver jag något som kan tolkas som om det vore mina känslor som ska ligga till grund för hanteringen av pandemin?

Edit: dessutom finns nu ett flertal studier som pekar på att skolorna har en större roll i smittspridningen än vad vissa vill få det till.
Det finns flera nya studier som visar motsatsen, också men de väljer du naturligtvis bort.
Citera
2020-10-28, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Ja jämfört med en annan flåsig och fysisk inomhussport som utövas lite här och var i vårt avlånga land, jag tänker på handboll så sticker hockeyn ut på ett oförklarligt sätt. Luftkvalitet vid rinken borde därför förbättras med någon sorts ac med filter.

Alldeles för stora luftvolymer för att det skall gå. Det är ju dessutom direkt överföring mellan spelarna och inte luften i allmänhet i hela utrymmet som är problemet. I så fall skulle det inte fungera med puvlik heller.
Citera
2020-10-28, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Fast du kom med ett påstående som du inte styrkte.
Men ok, jag länkar, men då hoppas jag att du också gör det.
”Uppmana till att om möjligt byta om hemma före och efter aktiviteter.
”Städa oftare toaletter och ytor som många tar i.”

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/verksamheter/information-till-idrotts--och-traningsanlaggningar/

Jag skulle tro att omklädningsrummen tillhör ”sådana ytor” och om de nu används vilket man helst inte ska göra, så ska de rengörs regelbundet och ofta. speciellt mellan det att olika lag använder de, kan man ju förvänta sig. Väntar med spänning på din länk att de inte rengörs och att man inte följer rekommendationerna.

Nej, jag kom inte med ett påstående utan en fråga.
Citera
2020-10-28, 11:15
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Franska läkarkåren kritiska mot franska strategin - vill se en nationell lockdown

Vi får hoppas att Frankrike reder ut detta och kan undvika en katastrof. Nu blir det helt uppenbart att allt nedtonande och förnekande satt oss i skiten ordentligt.

Citat:
Many French doctors are urging a new nationwide lockdown, noting that 58% of the country’s intensive care units are now occupied by Covid patients and medical staff are under increasing strain, AP reports.
“The government didn’t take into account what the first wave was and didn’t learn all its lessons,” Frédéric Valletoux, the president of the French Hospital Federation, said Wednesday on France-Inter radio.
He called for a full, month-long lockdown, saying: “This wave will be much more devastating for the hospital system. Hospitals won’t manage if we don’t take drastic measures.”
Business owners and some politicians are pushing for a compromise, such as local lockdowns in the hardest-hit areas, or a lockdown that would allow schools to stay open.
Economists warn that a full lockdown could affect Europe more broadly if other countries hit hard by rising infections then follow France’s lead.
France reported 523 virus-related deaths in 24 hours on Tuesday, the highest daily tally since April, bringing its overall death toll to 35,541, the third-highest in Europe after Britain and Italy.
France has for weeks been reporting tens of thousands of new infections per day and is now recording more than 380 new cases each week per 100,000 people.

källa guardian
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in