'
Håller med om allt du skriver. Vi har världens bästa system för dödsfallsregistrering, ändå får invånarna vänta 3 dagar för att få en hint om vart smittspridningen är på väg (lörd-tisd) och kanske inte få den information (påstötning) de behöver för att iaktta försiktighet. Och FoHM har sedan mars bara varit otydligare och otydligare, med sina modelleringar, siffror och information till befolkningen. När tom Chad kan rapportera antal smittade en söndag är det katastrof att inte Sverige kan det. Även om dessa revideras på tisdag så är det ännu en indikation till folket att nu får ni f-n ta det lugnt och hålla avstånd. Jag tror inte heller att FoHM tänkt tanken att befolkningen i Uppsala faktiskt måste ta bussen till jobbet, för att de inte har något val. Det enda man fångar upp då är = 0 personer eftersom alla skolbarn ändå måste åka buss och det är helt okej.
Sorry svävade ut lite. Men håller med dig i att vi skulle efterlikna EU mer. Vi kommer få det svårt.
Det går inte riktigt hand i hand med den svenska strategin, de vill inte att någon ska få panik utan att folk ska dö. Det är bara det som det handlar om.
Det är därför man manipulativt skrikit ut "ingen andra våg i Sverige", och det har väl ALLA Sveriges experter sagt i somras?
Så de allihopa kan få sparken, helt värdelösa.
Till och med de som var anti Tegnell i våras sa ingen andra våg och titta nu.. förvånande hur helt jävla inkompetenta dessa individer är.
Ryssarna och kineserna pumpar ju ut sin variant just nu, men det är väl alldeles för politiskt inkorrekt att köpa in dessa till EU, samtidigt som man bedriver "krig" mot dessa länder...
Forsätter dessa katastrofsiffror vi ser just nu nere i kontinental europa några veckor till så kanske det ändras.
Lockdown hjälper ej, enbart ett vaccin.
Om sputnikvaccinet fungerar kan jag tänka mig ta det, tror du man blir insläppt i Ryssland?
Det bygger man ingen flockimmunitet på. Dessvärre. Bara att slänga FHM:s monopol-strategi i det runda arkivet och gå tillbaka till Gå och några borde väl förhoppningsvis halka in i fängelse på vägen dit.
Det var ett "Goddag yxskaftsvar". Vad har flockimmunitet att göra med relevanta urval för att testa för antikkroppar?
Det används väl en rad olika vektorer bland de olika vaccinkandidaterna. Jag har aldrig hört någon påstå att man skulle bli immun mot alla vektorer. Det är nog bara du som sitter och funderar i dom banorna.
.
Nja, det är känt att sådana problem finns. Men det är klart att man kan gå runt på de vektorer som finns först.
Ja, en liten coronaslant fick dom, ett par hundra kronor extra. I min region fick vi också extra helgob from april - augusti.
Det blev iaf två bra sommarlöner för mig + slantar för covidvården i våras.
Med dina inlägg som grund, så drar jag slutsatsen att du har förtjänat pengarna mycket väl.
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Intressant i sammanhanget är uskornas löner. Uskorna är Sveriges största yrkesgrupp och att nollbuda skapar konstiga signaler.
Detta är låginkomsttagare dessutom och att minska uskornas köpkraft känns inte klockrent
Att coronakrisen var svindyr vet alla, men samtidigt eldar landstingen med pengar.
Att smittspridningen kostar enorma pengar, borde makthavarna ha tänkt på innan dom släppte in viruset, och lät det få spridning. Ifall man är dum nog att välkomna resenärer från länder med pågående epidemi, så ska man inte att klaga på kostnaden.
Även ifall man hade satt resenärerna i karantän, så hade viruset förmodligen letat sig in i Sverige ändå till sist. Men man hade köpt tid, och man hade sluppit den plötsliga anstormningen av en stor mängd smittbärare.
Citat:
Det finns pengar till fan allt utom lönelyft till de som verkligen sliter och jobbar konkret.
Otroligt provocerande alltihop.
Citat:
Msk = mentalskötare
Tack. Det är en yrkesgrupp som lär behövas. Och jag vet var.
Hos mig. Jag blir galen av det som pågår i Sverige.
Tittar man på IVA per capita i Italien är det ganska jämnt fördelat just nu. Kan visa en plot när mina barn somnat. För ett par veckor sedan hade de tidigare milt drabbat regionerna fler IVA/capita.
Stockholm har fin data per stadsdel. Fram tills i fredags så verkade Järvafältet inte alls lika drabbat nu efter sommaren.
Stockholm har väl bara data över bekräftat smittade per stadsdel? Och det är ju väldigt beroende av hur många som testar sig.
Blir ju väldigt skevt om man förväntar sig att de stadsdelar som var sämre på att följa rekommendationerna i våras samtidigt skulle gå och testa sig i genomsnittlig omfattning.
Senast redigerad av Stockholmslivet 2020-10-27 kl. 20:57.
Tråden har ju kommit fram till att om man bara stänger skolorna så är ju alla problem ut världen..
Kunnskapsminister Guri Melby (V) sier til VG at en ny skolestenging er uaktuelt, selv med de økende smittetallene de siste ukene.
– I utgangspunktet er dette ikke aktuelt. Det at vi kan holde skoler og barnehager åpne er viktig for barn og unges utvikling, trivsel og læring. Rådene i smittevernveilederne for skole og barnehage dekker også opp for økt smitte. Hvis vi alle er flinke til å følge nasjonale og lokale råd kan vi holde skoler og barnehager åpne selv ved økt smitte, sier Guri Melby til VG tirsdag ettermiddag.
Rumänien rapporterar för första gången över 100 döda på en dag
Ungern och Kroatien sätter också nytt rekord i antal dödsfall
Polen, Grekland, Serbien och Bosnien sätter nytt rekord i nysmittade
Bulgarien satte klara rekord i båda under gårdagen (har inte rapporterat idag)