2020-10-27, 20:20
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Skulle vara mycket effektivare att koncentrera sig på att testa människor i Stockholm enligt vetenskapliga råd (näsa+svalg). Ovanpå deras siffror får man lägga på de falska negativa som finns i stockholmsregionen eftersom de endast testar svalg i deras hemtester. Anders Tegnell sa förra veckan att det inte gjorde någonting för att de fångade upp de flesta ändå, men det skulle vara bra att testning för hemtester utfördes enligt vetenskapliga direktiv. Så smittspridningen inte ökar 4 dubbelt nästa vecka.

Finns det nån dubbelblind studie som visar att det räcker med svalg ;-) Tengele slirar på vetenskap som vanligt.

Om man testar sig så vill man ju veta om man har covid19 eller ej. Får man negativt resultat går folk tillbaka till jobbet så false negatives är illa.
Citera
2020-10-27, 20:20
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Nu står det för 27/10:

tidigare rapp. 4
rapp. idag 51

Menar du att det endast var 4 som legat kvar på IVA sedan igår?
Och 51 nya som lagts in på IVA idag?
Och beläggningen av covidpatienter på IVA är totalt 55?

Ja, samma problem har jag haft att utläsa dessa diagram. Jag fattar det också som att det blivit 4 nya sen igår. Men sen är det eftersläpningar också vad jag förstår. Samma där, man rapporterar inte antalet nya (på första sidan) bara totala antalet som varit inlagda på IVA. Jag försökt i mars-april räkna dag från dag, men då ändrade man rapporteringen till att gälla om en IVA patient flyttats till avdelning i siffrorna.

Hela Sveriges rapporter är allt annat än transparanta.
Citera
2020-10-27, 20:21
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Nä. 51 är bekräftade idag. Sen finns det 4 personer som inte är bekräftade idag eller avlidna. Dvs förmodligen är dom där.

Tack för info. 51 nya patienter på IVA idag alltså?
Citera
2020-10-27, 20:25
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Tack för info. 51 nya patienter på IVA idag alltså?

Nej. Nya patienter släpar lite verkar det som. Det rullande 7-dagars snittet är omkring 4 nya patienter per dag.

Jag tror genomsnittet för antal dagar på IVA är omkring 10-15 dagar.

Läggs det in 4 nya patienter per dag kommer vi plana ut på cirka 40-60 inlagda.
Citera
2020-10-27, 20:25
Avslutad
Av 11 000 testade danska hade bara två procent antikroppar mot covid-19.

https://www.expressen.se/kvallsposten/danska-tester-visar-bara-tva-procent-har-antikroppar/
Citera
2020-10-27, 20:27
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Lite märkligt att inte Stockholm var ett av ställena med tillagda lokala rekommendationer redan idag, per capita eller ej så är dom ju överlägsna när det gäller inläggningarna. Precis som i våras tyder det mesta på att Sveriges kurva kommer följa deras även nu. Hittills har det hållit sig väldigt lugnt totalt sett just p.g.a. att det varit lugnt i Stockholm. Snöbollen blir nog också svårare att stoppa där om den väl kommer i rullning, så om jag oroat mig extra för nån region så hade det varit där.

"Galenskap är att göra samma sak om och om igen och förvänta sig olika resultat"
Albert Einstein

Ska vi låta Tegnell försätta oss i samma situation som i våras? Nu får politikerna gripa in och ta bort honom. Han fick en chans och misslyckades kapitalt med flockimmunitetstrategin. Tror Tegnell att han ska lyckas om vi försöker igen?
Citera
2020-10-27, 20:28
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
"Galenskap är att göra samma sak om och om igen och förvänta sig olika resultat"
Albert Einstein

Ska vi låta Tegnell försätta oss i samma situation som i våras? Nu får politikerna gripa in och ta bort honom. Han fick en chans och misslyckades kapitalt med flockimmunitetstrategin. Tror Tegnell att han ska lyckas om vi försöker igen?

Det har Albert inte sagt.
Citera
2020-10-27, 20:28
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Och Frankrike 523 nya avlidna….
Stackars, stackars Europa…..

Italien har tydligen problem igen, bland annat i Lombardiet som drabbades så hårt i våras:

https://www.sydsvenskan.se/2020-10-27/italienskt-dodstal-hogsta-sedan-i-maj

Citat:
Närmare 22 000 nya fall av covid-19 har konstaterats det senaste dygnet, meddelar landets hälsodepartement på tisdagen. Det är den högsta dygnssiffran sedan smittan först upptäcktes i landet.
I likhet med vårens våg av smitta är den norditalienska regionen Lombardiet en av de värst drabbade – över 5 000 av det senaste dygnets fall registrerades i regionen.

Var tog flockimmuniteten vägen?
Citera
2020-10-27, 20:30
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Tack!
Låter lite bättre men oavsett är det uppenbart var de är på väg. En så länge idag är det 2 679 ny avlidna i Europa. Länge sedan vi hade så många. Det håller på att gå åt helvete men denna gång är det inte bara en handfull länder som inte klarar att hålla nere smittan utan nästan alla. Det är helt otroligt att Europa som ska vara så utvecklade inte klarar detta bättre. Vi faller för att vi inte är beredda att offra, rörlighet och ekonomi. Men fortsätter det så här förlorar vi allt ändå. Sverige är väl kronjuvelen av idioti, så bra förutsättningar att klara detta men ingen vilja att göra det.
Jag tittar också mycket på Europa-siffran. Worldometers har ingen bra graf på Europa med jag skulle tro att dagens dödstal är det mesta sedan maj.

Jag tycker också det är tragiskt att europeiska länder inte kan klara detta bättre. Med t ex smittspårning, masstestning.... Använd kunskap! Som Sydkorea.

Sedan finns det faktiskt Europeiska länder som klarat det mycket bra. T ex Tyskland har agerat både kompetent och med vilja att skydda sin befolkning.

Och så finns det Europeiska länder som t ex Sverige som styrts av inkompetenta stollar som snöat in på flockimmunitet och som tycker ättestupa är schysst.
Senast redigerad av Madagascar 2020-10-27 kl. 20:32.
Citera
2020-10-27, 20:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Hahaha, ja, vad ska jag svara? Jag blir ofta lite orolig själv, jag har ett extremt bra minne. Jag är kvinna så ingen Rainman här, psykisk sjukdom yttrar sig nog inte så? Liv har jag, än så länge så då återstår ju bara fotografiskt minne.🤷🏼‍♀️🤪

Är ändå mycket imponerad
Citera
2020-10-27, 20:33
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jag tittar också mycket på Europa-siffran. Worldometers har ingen bra graf på Europa med jag skulle tro att dagens dödstal är det mesta sedan maj.

Jag tycker också det är tragiskt att europeiska länder inte kan klara detta bättre. Med t ex smittspårning, masstestning.... Som Sydkorea.

Sedan finns det faktiskt Europeiska länder som klarat det mycket bra. T ex Tyskland har agerat både kompetent och med vilja att skydda sin befolkning.

Och så finns det Europeiska länder som t ex Sverige som styrts av inkompetenta stolla som snöat in på flockimmunitet och som tycker ättestupa är schysst.

Tyskland har också problem.
Citera
2020-10-27, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Men det var ju du som skrev att dödligheten i influensa är så hög. Det var inte jag som skrev det. Att dödligheten är högre bland äldre är ju ingen hemlighet, men det gäller ju i högsta grad även Covid 19. Bland 60-79 åringar är dödligheten närmare 10%. Det är en enorm skillnad jämfört med influensa.
Vart kommer 10% ifrån? 1678 döda inom det åldersintervallet. Överslagsberäknimg, om man lågt antar att 10% av befolkningen smittade, ger IFR 0,65%.
Senast redigerad av jerka11 2020-10-27 kl. 20:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in