2020-10-27, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Känns som det börjar dra ihop sig till lockdown nu.

Smittan fördubblas varje dygn.

https://www.expressen.se/nyheter/kraftig-okning-av-smittade-i-stockholm/
Skärp dig, de har ju gör fan inte ens gått ut med särskilda råd än eller meddelat att det inte blir någon publikhöjning till 300.

Jag vet att ni sitter och hoppas på en lockdown så att alla andra också får uppleva eran dagliga misär men det kommer inte hända. Grundlagen tillåter ju inte ens en lockdown och även om den gjorde har regeringen inget intresse av det om det så går tillbaka till vårens siffror (vid vilket folk själva kommer vidta åtgärder) .
Citera
2020-10-27, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Varför måste jag bara jämföra mig med Norge?

Kan jag inte jämföra mig med hela Europa?

Jämför Sverige som kört flockimmunitet med övriga nordiska länder som kört hammaren och dansen.
Citera
2020-10-27, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Sen får dessa underhetalda inom vården jobba under fruktansvärd press och rädda livet på människor som skiter i rekommendationerna. Jag lider med all vårdpersonal och tycker att allting är bara så hemskt.

Tack för medkänsla.
Jag klev in i covidvården frivilligt och vill bara spy på arrogansen och dumheten.
Covidvården var riktigt tung.
Citera
2020-10-27, 18:05
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Om kurvan för antalet smittade är flackare kommer immuniteten hos de som genomlidit sjukdomen spela större roll.

Om förloppet är väldigt snabbt så kommer man få en kraftig översläng (och även en väldigt snabb återgång).

Ja, precis.. Klassisk reglerteori. Mycket lättare att reglera instabila system om man är försiktig.

Dessutom vill man ha bra indata för regleringen och där var Sverige rätt kassa då vi testade extremt lite. Mäter man bara antikroppar hos de som varit sjuka så blir regleringen mer instabil.

Förmodar att Tengele skippade testandet i början för att folk inte skulle fatta vad han höll på med.
Citera
2020-10-27, 18:06
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Instämmer, man bör införa samma restriktioner och rekommendationer som i Uppsala eller ev Skåne under en månad, sen får vi se. Kanske behöver de utökas till hela landet, då smittspridningen av SARS-COV2 inte lär minska, utan i stället öka. Vi kan bara hoppas på att minska den underliggande naturliga smittspridningen på marginalen, men vi måste i alla fall försöka.
Och de bör absolut inte införa 300-gränsen i Stockholm på söndag. (Skåne har redan sagt att de ej kommer införa den lättnaden.)

Ifall de ändå gör det så bör de komplettera med annan mer restriktiv åtgärd för att minska smittspridningen.
Citera
2020-10-27, 18:06
Medlem
johan.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Irish-Guy
Skärp dig, de har ju gör fan inte ens gått ut med särskilda råd än eller meddelat att det inte blir någon publikhöjning till 300.

Jag vet att ni sitter och hoppas på en lockdown så att alla andra också får uppleva eran dagliga misär men det kommer inte hända. Grundlagen tillåter ju inte ens en lockdown och även om den gjorde har regeringen inget intresse av det om det så går tillbaka till vårens siffror (vid vilket folk själva kommer vidta åtgärder) .

Nä lockdown kommer det inte bli, men hårdare restriktioner än i våras, var så säker.
Det har verkligen tagit fart nu..

Man behöver inte ha ett skit liv för att man väntar sig det värsta eller tycker det är spännande med lockdown. Du kanske är orolig för ditt jobb och så, alla reagerar olika.
Citera
2020-10-27, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johan.sthlm
Nä lockdown kommer det inte bli, men hårdare restriktioner än i våras, var så säker.
Det har verkligen tagit fart nu..

Man behöver inte ha ett skit liv för att man väntar sig det värsta eller tycker det spännande med lockdown. Du kanske är orolig för ditt jobb och så, alla reagerar olika.
Bor på Irland som är i lockdown just nu för andra gången och det är skit för alla. Slår sönder samhället på ett sätt som är svårt att beskriva om man inte upplevt det (övriga Skandinavien var aldrig så strikta som Irland som tex har gjort det olagligt att vistas 5km från sin bostad eller besöka någon i deras hem eller trädgård).

Så jag vet vad jag talar om när jag säger att Sverige verkligen inte borde gå i lockdown. Effekterna gör det värre för alla. På Irland som har 5 miljoner invånare står 500.000 i kö till sjukvården! Man ser till att färre dör i Corona men att fler dör av allt annat.
Citera
2020-10-27, 18:11
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Är ni ledsna nu, när det inte dött så många som ni hoppats på.

Det har varit känt länge att Östergötland räknat annorlunda än FHM och resten av Sverige. Därav det där gapet som det gormats åt och skickats skuld på FHM att det mörkas. När det nu rättas till är det en skandal...

De tar bort patienter som dog "med" covid. Är väl helt ok att ta bort dessa så att vi vet att de räknade hade covid-19 som direkt dödsorsak.

Man hade säkert kunnat ta bort många äldre som dog i våras också då antagligen "palliativa insatser" kan räknas som huvudsaklig dödsorsak.
Citera
2020-10-27, 18:14
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Från 5.4% till 8.4% positiva är en enorm ökning på en vecka. (antalet tester ökade ungefär 15% till 37540)

Nu måste de för sjutton agera i Stockholm!?

Intressant att region Skåne skärper rekommendationerna ordentligt medan Stockholm kör mer FHM varianten. Riktigt bra det här att regionerna agerar självständigt.

Det är väl bara att köra mot flockimmuniteten så det ryker i Stockholm! Fram med Britton o Giesecke nu o lite fina kalkyler
Citera
2020-10-27, 18:17
Medlem
Citat:
Italienska myndigheter har registrerat 221 coronarelaterade dödsfall det senaste dygnet. Det är det högsta antalet på ett dygn sedan i mitten av maj och första gången sedan i maj som Italien rapporterar över 200 döda i smittan under loppet av ett dygn.

Under måndagen rapporterades 141 coronarelaterade dödsfall i landet.

- Aftonbladet
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Jämför Sverige som kört flockimmunitet med övriga nordiska länder som kört hammaren och dansen.

Så det är bara nordiska länderna som kört den taktiken då ?

Har Danmark så lite smitta eller vad menar du ?
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Intressant att region Skåne skärper rekommendationerna ordentligt medan Stockholm kör mer FHM varianten. Riktigt bra det här att regionerna agerar självständigt.

Det är väl bara att köra mot flockimmuniteten så det ryker i Stockholm! Fram med Britton o Giesecke nu o lite fina kalkyler
Tidigare har jag tänkt att Sjukvårdsdirektör Björn Eriksson i Stockholm, har förmåga och stake nog att köra utan Tegnells och FHM:s skygglappar. Jag hoppas han eller någon annan i Stockholm agerar strax.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in