2020-10-27, 11:11
Medlem
docentdisciplins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Haha, det blir nog Karin. Jag föredrar henne då jag tycker att hon är tydligare och mindre undvikande i sina uttalanden och svar.
Vi får se, det kanske blir Karin. Blir det Anders kommer det nog låta så här: "vi ser en ökning av fall men det ligger ganska stabilt. Det ser ut som att den avtagande ökningen minskar och istället går mot en tilltagande ökning, men överlag är det en stabil utveckling speciellt i Uppsala. Det är positivt. Antalet fall på IVA har ökat något men i Norge och Danmark är det riktigt, riktigt illa nu."
Citera
2020-10-27, 11:12
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Problemet är att dagens vaccin fungerar nog bara en gång, då de allra flesta är vektorvaccin.
Vi har alltså redan 65 olika vaccin som är fas 1 eller mer utecklade, samt ytterliggare 88 pre-kliniska vaccinkandidater. https://www.nytimes.com/interactive/2020/science/coronavirus-vaccine-tracker.html

Dom är utvecklade med olika platformar.. Men ändå så kan vi bara vaccinera oss "en gång"? Vad menar du egentligen?
Citera
2020-10-27, 11:12
Medlem
IMBILDENs avatar
Dödligheten ökar nu med 50% i veckotakt i Storbritannien. Det har inte dött fler i Covid19 sedan i våras.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset

Läget är ansträngt och det ställs nu allt hårdare krav på nedstängningar och restriktioner i syfte att begränsa smittspridningen. Myndigheterna håller på att tappa kontrollen.
Citera
2020-10-27, 11:13
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Om vi inte nådde maxkapacitet i våras lär vi inte göra det nu heller.

Jag tror absolut att Sverige är nära flockimmunitet, om vi inte rent av redan har det. Med tanke på att Sars-cov2 är ett luftburet respiratoriskt virus och har ett r-värde på ca 3 om det får spridas utan åtgärder, så bör Sverige haft en jävla massa infektioner vid det här laget. Långt mer än officiella siffror. Jag skulle inte vara förvånad om jag hade covid när jag var sjuk i Mars, mer eller mindre hela min umgängeskrets var dåliga någon gång från mitten av Mars till mitten av April.

Den här konversationen med en svensk akutläkare är mycket intressant. Han är inne på samma spår:

https://www.youtube.com/watch?v=w6IeN6sgJ3g

Du refererar alltså till Ivor Cummins, Mr "Casedemic"? Om det nu närmar sig maxtaket för IVA i Belgien så har Cummins tokfel, precis som du.
Citera
2020-10-27, 11:14
Medlem
Norge hadde igår 434 fall, i mars låg väl toppen på 313..

Hur stor kapacitet har Norge i sin smittspårning ?

Upptill vilken volym fungerar det att sätta alla kontakter till en konstaterad smitta i karrantän, någonstans bör man ju övergå till att stänga ner områden om man skall forsätta sin suppression strategi.

Kommer dom begränsa rörligheten innom Norge igen som man gjorde i mars ?
Citera
2020-10-27, 11:15
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
I maj var 6% immuna. Nu är det bara 4% som är det. Smittan ökar nu överallt.
Och vad är din förklaring att det inte ökar på något sätt som det gjorde i våras ?
Då gick vi upp till 15-20k/smittade/dag på 1,5 månad av smittspridning.
Nu har det ökat konstant i nästan 2 månader och vi är "bara" uppe i runt 1k/dag.

Mest troligt utbredd immunitet som bromsar smittan tror jag.
Senast redigerad av Onlyplaydanuts 2020-10-27 kl. 11:23.
Citera
2020-10-27, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Ser man till de studier som använt labbmetoder och studerat både milda och svåra fall med bekräftade fall från PCR så ses antikroppar i runt 95 % av fallen. De återstående 5 % kan mycket väl vara falskt positiva från PCR.

Av de man testat ja, vilket bara är en bråkdel av alla smittade.

5% falskt positiva är knappast troligt. Däremot verkar 30-50% falskt negativa inte orimligt för vissa typer av tester.
Citera
2020-10-27, 11:18
Avslutad
Citat:

Det bekräftar snarare att det är färre nysmittade än i våras. Dom flesta som redan fått ett positivt anikropps svar lär inte testa sig igen. Tänk hur många som smittades i våras!
Citera
Medlem
Citat:
Dödligheten ökar nu med 50% i veckotakt i Storbritannien. Det har inte dött fler i Covid19 sedan i våras.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset

Läget är ansträngt och det ställs nu allt hårdare krav på nedstängningar och restriktioner i syfte att begränsa smittspridningen. Myndigheterna håller på att tappa kontrollen.

Möjligen ökar antalet döda med 50% Men inte dödligheten... IFR sjunker fortfarande på global basis...
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Och vad är din förklaring att det inte ökar på något sätt som det gjorde i våras ?
Då gick vi upp till 15-20k/smittade på 1,5 månad av smittspridning.
Nu har det ökat konstant i nästan 2 månader och vi är "bara" uppe i runt 1k/dag.

Mest troligt utbredd immunitet som bromsar smittan tror jag.

Jag vet inte varifrån du hämtar dina siffror. Något jag däremot vet är att testandet har varierat stort under perioden, vilket gör det mycket svårt att uttala sig om hur smittspridningen exakt har sett ut under pandemin. Att smittan ökar är ju i sig inget tecken på flockimmunitet - tvärtom. Kan ju mätas dels som antal positiva test (osäkert), men också på antalet som söker sjukhusvård för sina besvär.
Citera
2020-10-27, 11:19
Medlem
Sperssons avatar
Citat:

Precis samma som gäller för återkommande säsongsinfluensa.
Andelen med antikroppar sjunker, för att sedan öka igen efter influensasäsongen.

Inget nyhetsvärde överhuvudtaget
Citera
2020-10-27, 11:19
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av docentdisciplin
Vi får se, det kanske blir Karin. Blir det Anders kommer det nog låta så här: "vi ser en ökning av fall men det ligger ganska stabilt. Det ser ut som att den avtagande ökningen minskar och istället går mot en tilltagande ökning, men överlag är det en stabil utveckling speciellt i Uppsala. Det är positivt. Antalet fall på IVA har ökat något men i Norge och Danmark är det riktigt, riktigt illa nu."
Haha, exakt, glöm inte ordet platå, det borde han också få med någonstans tycker jag. I våras användes det mycket flitigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in