Citat:
Nej, man behöver inte vara illasinnad (vilket jag också påpekade) och man behöver inte tjäna sig själv, men påfallande många i listan är just illasinnade och/eller tjänade sig själva.
Jag roar mig med att markera de jag definitivt anser var illasinnade/tjänade sig själva.
Det är säkert flera, men många känner jag inte till så mycket om.
Vladimir Lenin*(Sovjetunionen)
Benito Mussolini*(Italien)
Kemal Atatürk*(Turkiet)
Josef Stalin*(Sovjetunionen)
Adolf Hitler*(Tyskland)
Haile Selassie*(kejsare av Etiopien; personkult inom*Rastafari-rörelsen som Selassie ej stödde)
Sun Myung Moon*(Moonrörelsen)
Mátyás Rákosi*(Ungern)
Enver Hoxha*(Albanien)
Chorloogijn Tjojbalsan*(Mongoliet)
Kim Il Sung*(Nordkorea)
Mao Zedong*(Kina)
Dalai Lama*(Tibet)
Francisco Macías Nguema*(Ekvatorialguinea)
Nicolae Ceaușescu*(Rumänien)
Ayatollah Khomeini*(Iran)
Saddam Hussein*(Irak)
Kim Jong Il*(Nordkorea)
Saparmurat Nijazov*(Turkmenistan)
Vladimir Putin*(Ryssland)
Jag roar mig med att markera de jag definitivt anser var illasinnade/tjänade sig själva.
Det är säkert flera, men många känner jag inte till så mycket om.
Vladimir Lenin*(Sovjetunionen)
Benito Mussolini*(Italien)
Kemal Atatürk*(Turkiet)
Josef Stalin*(Sovjetunionen)
Adolf Hitler*(Tyskland)
Haile Selassie*(kejsare av Etiopien; personkult inom*Rastafari-rörelsen som Selassie ej stödde)
Sun Myung Moon*(Moonrörelsen)
Mátyás Rákosi*(Ungern)
Enver Hoxha*(Albanien)
Chorloogijn Tjojbalsan*(Mongoliet)
Kim Il Sung*(Nordkorea)
Mao Zedong*(Kina)
Dalai Lama*(Tibet)
Francisco Macías Nguema*(Ekvatorialguinea)
Nicolae Ceaușescu*(Rumänien)
Ayatollah Khomeini*(Iran)
Saddam Hussein*(Irak)
Kim Jong Il*(Nordkorea)
Saparmurat Nijazov*(Turkmenistan)
Vladimir Putin*(Ryssland)
Haha, själv skulle jag säga att samtliga på din lista (Dalai Lama undantagen) är illasinnade. Ingen vidare koll på Turkmenistan och Ekvatorialguinea får jag medge.
Jag skulle dock hävda att det som utmärker cult of personality är underkastelsen. Den stora ledaren har alltid rätt och är hos befolkningen en gudslik figur. Trump faller kort om man jämför med Kim Il Sung naturligtvis, men det roliga här är att Trump-supportrarna hör på forumet är så övertygade om att det är just deras sida som står för frihet.
Att alla dyker upp på mass-rallies iförda samma röda keps. Att Trump, i princip ensam , om man lyssnar på hans supportrar bekämpar ondskefulla insiders och försöker exposa ’sanningen’. Man eleverar honom till en superhjälte och befriar sig själv från kritiskt tänkande. Man underkastar sig honom. Det kallar dom tydligen frihet.