2020-10-27, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Nej, man behöver inte vara illasinnad (vilket jag också påpekade) och man behöver inte tjäna sig själv, men påfallande många i listan är just illasinnade och/eller tjänade sig själva.

Jag roar mig med att markera de jag definitivt anser var illasinnade/tjänade sig själva.
Det är säkert flera, men många känner jag inte till så mycket om.

Vladimir Lenin*(Sovjetunionen)
Benito Mussolini*(Italien)
Kemal Atatürk*(Turkiet)
Josef Stalin*(Sovjetunionen)
Adolf Hitler*(Tyskland)

Haile Selassie*(kejsare av Etiopien; personkult inom*Rastafari-rörelsen som Selassie ej stödde)
Sun Myung Moon*(Moonrörelsen)
Mátyás Rákosi*(Ungern)
Enver Hoxha*(Albanien)
Chorloogijn Tjojbalsan*(Mongoliet)
Kim Il Sung*(Nordkorea)
Mao Zedong*(Kina)
Dalai Lama*(Tibet)
Francisco Macías Nguema*(Ekvatorialguinea)
Nicolae Ceaușescu*(Rumänien)
Ayatollah Khomeini*(Iran)
Saddam Hussein*(Irak)
Kim Jong Il*(Nordkorea)
Saparmurat Nijazov*(Turkmenistan)
Vladimir Putin*(Ryssland)

Haha, själv skulle jag säga att samtliga på din lista (Dalai Lama undantagen) är illasinnade. Ingen vidare koll på Turkmenistan och Ekvatorialguinea får jag medge.

Jag skulle dock hävda att det som utmärker cult of personality är underkastelsen. Den stora ledaren har alltid rätt och är hos befolkningen en gudslik figur. Trump faller kort om man jämför med Kim Il Sung naturligtvis, men det roliga här är att Trump-supportrarna hör på forumet är så övertygade om att det är just deras sida som står för frihet.

Att alla dyker upp på mass-rallies iförda samma röda keps. Att Trump, i princip ensam , om man lyssnar på hans supportrar bekämpar ondskefulla insiders och försöker exposa ’sanningen’. Man eleverar honom till en superhjälte och befriar sig själv från kritiskt tänkande. Man underkastar sig honom. Det kallar dom tydligen frihet.
Medlem
Davys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Aha men du markerade inte Lenin och Mao som definitivt illasinnade?
Intressant prioritering

Hahaha!!

Där satt den!!

Som man misstänkte. Slår aldrig fel.
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Davy
Ja, det påstår jag.

False positive och dödsfallen stämmer inte. Samt att det inte är 226k i överdödlighet.
Hur kan du säga det utan att ange uppgifter som du är anser är korrekta? Det är ju bara dumheter!
2020-10-27, 10:53
Medlem
udons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Det sammanlagda dödstalet är förstås viktigare. USA, världens rikaste land och av många ses som det mest välmående, ligger betydligt högre än Sverige. Bara Spanien, Brasilien och något land till ligger högre, enligt den här kartan:
https://en.wikipedia.org/wiki/COVID-19_pandemic_by_country_and_territory#/media/File:COVID-19_Outbreak_World_Map_Total_Deaths_per_Capita.svg

Och Trumps stab säger nu att man inte kan kontrollera viruset, så vad kan man vänta sig i fortsättningen.
I Sverige har vi god kontroll på smittan, tack vare att regeringen och myndigheter har samarbetat med smittskyddsexperter och det är deras kunskap som fått styra.

Det beror ju på vad man menar med välmående. Över 50 miljoner missbrukar opeoider. 75% av befolkningen är överviktig. Jag skulle påstå att befolkningen är i rätt dåligt skick för att klara av en luftvägsinfektion.
2020-10-27, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mitnick89
Du glömde Elon Musk (Tesla)
Och Steve Jobs
2020-10-27, 10:57
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RussellHammond

Jag skulle dock hävda att det som utmärker cult of personality är underkastelsen. Den stora ledaren har alltid rätt och är hos befolkningen en gudslik figur. Trump faller kort om man jämför med Kim Il Sung naturligtvis, men det roliga här är att Trump-supportrarna hör på forumet är så övertygade om att det är just deras sida som står för frihet.

Att alla dyker upp på mass-rallies iförda samma röda keps. Att Trump, i princip ensam , om man lyssnar på hans supportrar bekämpar ondskefulla insiders och försöker exposa ’sanningen’. Man eleverar honom till en superhjälte och befriar sig själv från kritiskt tänkande. Man underkastar sig honom. Det kallar dom tydligen frihet.
Precis! Det är just underkastelsen som är det farliga. Och det är ju raka motsatsen till frihet.
2020-10-27, 11:00
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av udon
Det beror ju på vad man menar med välmående. Över 50 miljoner missbrukar opeoider. 75% av befolkningen är överviktig. Jag skulle påstå att befolkningen är i rätt dåligt skick för att klara av en luftvägsinfektion.
Jovisst har du rätt och det finns miljoner fattiga i landet och stora sociala problem.
Ändå är nog bilden av USA i det allmänna medvetandet att USA är det mest framstående landet, det är liksom den kulturen man ser upp till. Eller har jag fel? Har det ändrats?
2020-10-27, 11:01
Medlem
Citat:
Intressant prioritering

Vet du vem som förresten är inspirerad av Lenins ideer? Steve Bannon.
2020-10-27, 11:02
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Intressant prioritering
Mao missade jag och korrigerade rätt fort.
Han lyckades ju ha ihjäl några tiotals miljoner kineser.

Lenin var inte i grunden illasinnad eller ville sko sig själv.
Däremot hatar jag kommunism, men det är7 en annan fråga.

Edit
Hatar kommunismen är fel, jag hatar det kommunism leder till.
Senast redigerad av Surtruten 2020-10-27 kl. 11:06.
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Jag hänger inte med i bokstavskombinationslogik. Varför skulle jag ändra mig? Jag håller mig till fakta och då behöver jag inte det.

Vi vet att logik och kombinationer inte är något du hänger med i. Stringens är inte heller något som charlataner sysslar med.
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Det sammanlagda dödstalet är förstås viktigare. USA, världens rikaste land och av många ses som det mest välmående, ligger betydligt högre än Sverige. Bara Spanien, Brasilien och något land till ligger högre, enligt den här kartan:
https://en.wikipedia.org/wiki/COVID-19_pandemic_by_country_and_territory#/media/File:COVID-19_Outbreak_World_Map_Total_Deaths_per_Capita.svg

Och Trumps stab säger nu att man inte kan kontrollera viruset, så vad kan man vänta sig i fortsättningen.
I Sverige har vi god kontroll på smittan, tack vare att regeringen och myndigheter har samarbetat med smittskyddsexperter och det är deras kunskap som fått styra.

Du måste även faktorera in hälsostatus i befolkningen. Övervikt är ju som bekant ett stort problem i USA. Är det också Trumps fel? Och det är ju självklart att man inte kan kontrollera viruset. Dom länder som i våras införde strikta restriktioner har ju inte haft nytta av det. Spanien, Italien till exempel. Det är ett respiratoriskt virus med ett r-värde på 3. Lycka till att kontrollera det när den väl fått spridning.

Hur vet du att Sverige har god kontroll på smittan? Vi har ju haft slappare restriktioner än USA. Mörkertalet i Sverige är troligtvis enormt! Allt snack om att Trump ska beskyllas för dödsfallen är fullständigt barockt. Då borde du ju skylla lika mycket på Tegnell & Löfven, om du ska vara konsekvent. Eller Kina framför allt. Trumphatet förblindar er förmåga att tänka rationellt och logiskt.
2020-10-27, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Davy
Ja, det påstår jag.

False positive och dödsfallen stämmer inte. Samt att det inte är 226k i överdödlighet.

Det har du rätt i, fasst åt fel håll. Överdödligheten i USA är högre, vilket pekar på att den officiella statistiken kan vara i underkant:
Citat:
What is already known about this topic?

As of October 15, 216,025 deaths from COVID-19 have been reported in the United States; however, this might underestimate the total impact of the pandemic on mortality.

What is added by this report?

Overall, an estimated 299,028 excess deaths occurred from late January through October 3, 2020, with 198,081 (66%) excess deaths attributed to COVID-19. The largest percentage increases were seen among adults aged 25–44 years and among Hispanic or Latino persons.

What are the implications for public health practice?

These results inform efforts to prevent mortality directly or indirectly associated with the COVID-19 pandemic, such as efforts to minimize disruptions to health care.
https://www.cdc.gov/mmwr/volumes/69/wr/mm6942e2.htm
Senast redigerad av Unggoy 2020-10-27 kl. 11:05.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in