2020-10-27, 08:29
Medlem
IMBILDENs avatar
Jaha. Där kom spiken i kistan för flockimmuniteten.

Studier i Storbritannien har kommit fram till att immuniteten minskade under sommaren. Från cirka 6% till 4%. Det visar att immuniteten är kortvarig och att någon flockimmunitet aldrig kommer uppnås genom nedsmittning. Därmed står egentligen allt hopp till vaccin. Fram till dess att vi har det kommer den här skiten bara att gå runt runt. Det har jag misstänkt länge. Det är bland annat därför som länder och tom regioner som drabbades hårt i första vågen, påfallande ofta är de som drsbbas hårt i våg två. Så borde ej varit fallet om det fanns en utbredd immunitet. Då borde istället andra länder och regioner drabbas hårdare.

Jag tror vi behöver komma på betydligt bättre sätt att skydda oss. Borde det inte gå att uppfinna någon form av luftrenare vi kan ha på oss som inte ger upplevt obehag, men som ändå renar luften från ev virus?
Citera
2020-10-27, 08:31
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
När Storbritannien lättade på sin nedstängning i slutet av juni och början av juli hade 6 procent i studien antikroppar. När den så kallade andra vågen av viruset inleddes i september sjönk den siffran till 4,4 procent. Det här tyder på att flockimmunitet inte går att uppnå, enligt en av forskarna som gjort studien.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset

Ok flockimmunitet går inte att uppnå, vad säger detta om Sveriges strategi och hopp om vaccin? Bara att lägga sig platt inför viruset nu och hoppas på det bästa eller?

Sveriges "strategi" har hela tiden varit att göra minsta möjliga så att så få som möjligt kan ställas till svars. I Sverige är det i praktiken ingen som får kännbara konsekvenser vid underlåtenhet, bara vid aktiv handling. Givetvis blir konsekvensen att så få konkreta åtgärder som möjligt införs.

Underlåtenhet kan alltid bortförklaras med: "Nytt virus, vem kunde veta?"

Sojadrickande mähän med förtvinade testiklar hela högen.
Citera
2020-10-27, 08:32
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Men kommer vaccinet fungera då?

Vaccin kan man ju ta en gång i halvåret utan problem. Många vaccin måste man ju ta flera gånger innan man får tillräcklig immunitet samt att skyddet måste underhållas.

I
Citera
2020-10-27, 08:34
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
När Storbritannien lättade på sin nedstängning i slutet av juni och början av juli hade 6 procent i studien antikroppar. När den så kallade andra vågen av viruset inleddes i september sjönk den siffran till 4,4 procent. Det här tyder på att flockimmunitet inte går att uppnå, enligt en av forskarna som gjort studien.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset

Ok flockimmunitet går inte att uppnå, vad säger detta om Sveriges strategi och hopp om vaccin? Bara att lägga sig platt inför viruset nu och hoppas på det bästa eller?
Men hur är det med korsimmunitet? Dvs en stor del av befolkningen har redan motståndskraft eftersom covid-19 är så likt andra coronavirus.

Hur är det med t-celler?

Du kan vara immun utan att ha antikroppar. Det är mycket mer komplicerat än så. Jag köper inte dom där låga siffrorna som slängs runt i kvällstidningarna.

The Immune System, T-Cells, and Covid-19
Citera
2020-10-27, 08:34
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Men kommer vaccinet fungera då?

Det tror jag nog. Förutsätter dock att dom flesta människor inte är fega egoistiska fittor och tar vaccinet.

Vi är rökta mao...
Citera
2020-10-27, 08:35
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Förmodligen inte, vi pratar om en pandemi som vi ska leva med ett antal år.

Du tror inte att FHM och dess rådgivare/expertis/forskare kan lyfta blicken på samma sätt som du kan gällande total folkhälsa? Imponerad över vissa personers självbild, önskar att jag hade samma tankar om mig själv
Det handlar inte om vad jag tänker.
Bevisligen gör nästan alla andra länders motsvarighet till FHM en annan bedömning än Sverige. (inkl. EU:s ECDC). De lyssnar på vad experterna säger medan FHM kör ett solo-race.
Av någon anledning är du övertygad om att FHM är klokare än alla andra länder. Oklart varför med tanke på Sveriges usla track-record.
Citera
2020-10-27, 08:37
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KIBy
Alla värmlännigar som arbetar i Norge måste coronatestas var 7:e dag sen 3 veckor tillbaks vid gränsen (norska sidan), nu har de ändrat sig igen! Från lördag ska alla testas var 3.e dag. Det tar tid, (kö) och stänger man den teststationen så måste de åka längre in i landet till ett sjukhus, boka tid för att sedan testas, var tredje dag, börjar likna mobbing mot svenskarna som inte en enda ännu testat positivt..

Gäller väl alla utländska arbetare som reser in så hur får du det till mobbning mot svenskar? Norge tar ansvar, något Sverige inte är intresserat av. Du missriktar din frustration, Norge är väl inte ansvariga för sveriges slappa strategi att sprida smittan bland befolkningen.
Citera
2020-10-27, 08:39
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Jag skiter i vad Marxisten Tedros sitter och säger. Data är det som gäller

https://www.who.int/bulletin/online_first/BLT.20.265892.pdf

Snittåldern på IVA var 59.3 år i Sverige tex. Vad tycker du man ska göra när vårdplatserna/personalen tar slut?

Låg dödlighet förutsätter tillgång till adekvat vård. Så sjukvården sätter ett absolut tak för spridningen vilket även Tengele förstår.

Tror någon fortfarande på att flockimmunitet är möjlig att nå o samtidigt inte överstiga vårdkapaciteten?

Därför är den bästa strategin att hålla spridningen låg tills vi har vaccin, profylax o bättre behandling. Förhoppningsvis är vi nära att ha dessa för att minska sjukvårdsinläggningar o kan då släppa helt fritt.
Citera
2020-10-27, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Du får fortsätta forska. Det är ganska tydligt att D-vitamin spelar en stor roll i huruvida man får en allvarlig infektion eller inte. Vilket bekräftas av att det ofta är mörkhyade som får svåra symptom, just pga dom inte kan producera så mycket d-vitamin när dom befinner sig på våra mörka breddgrader.

Nej det er kun tåber der bruger deres tid på den slags tidsspilde, og som udtaler følgende:

Kost och motion bör vara prio nr1 innan man lägger alla resurser på masker, distansiering och vaccin.
Citera
2020-10-27, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Var får du veto från? Om exempelvis region inte tycker det är läge med lokala instruktioner, ska då FHM besluta om det ändå? Eller har du sett att en region som gått ut med lokala restriktioner att FHM sagt nej? Var i så fall?

För övrigt: I Uppsala verkar andelen positiva av de testade stabiliserat sig redan innan beslutet togs den 20 oktober. Siffrorna andelen positiva för den senaste 4-veckorsperioden säger följande:

22-28 dagar sedan: 6,4 %
15-21 dagar sedan: 7,5 %
8-14 dagar sedan: 6,5 %
1-7 dagar sedan: 6,2 %

Det var inte jag som påstod att de har veto.

Jag skrev bara att det vore helt sjukt om så var fallet.

Har väldigt svårt att föreställa mig detta.

Deras ord väger säkert tungt, men om en region ser att det går åt helvete, så lär de kunna råda sin befolkning vad som helst.

Vem ska hindra en rekommendation liksom?!
Citera
2020-10-27, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Snittåldern på IVA var 59.3 år i Sverige tex. Vad tycker du man ska göra när vårdplatserna/personalen tar slut?

Låg dödlighet förutsätter tillgång till adekvat vård. Så sjukvården sätter ett absolut tak för spridningen vilket även Tengele förstår.

Tror någon fortfarande på att flockimmunitet är möjlig att nå o samtidigt inte överstiga vårdkapaciteten?

Därför är den bästa strategin att hålla spridningen låg tills vi har vaccin, profylax o bättre behandling. Förhoppningsvis är vi nära att ha dessa för att minska sjukvårdsinläggningar o kan då släppa helt fritt.

Hur länge tänker du dig att detta fungerar?
Citera
2020-10-27, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Sjukvården är ju inte statlig i Sverige.

Nej visst nej, det är väl därför de inte dör i Norge där den är statlig...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in