2020-10-26, 00:00
Medlem
Jag tycker att damsidan börjar bli ganska oviss, yngre generationen är på väg. Är väl Johaug, Weng och Ebba jag känner mig ganska säker på nivåmässigt. Lite högre robotnivå än övriga.

Östberg blir ett stort ? den här säsongen.
Frida har topparna, stabiliteten?
Neppy har stabiliteten, topparna?
Fossesholm åker hur många lopp utanför Norden & VM? Och hur många fristilslopp?
Pärmen är uppe och stöter om pallplatser med jämna mellanrum, men blir det nån mer VC-seger i karriären?
Diggins tog väl "bara" pallplatser ifjol när Flugan och Ebba saknades.
Kallas dagar i den absoluta toppen är nog räknade, enstaka lopp visst.
Hennig(en pall), T. Weng, Ribom, Lundgren var nära toppen vid stunder ifjol.
Svahn en simpel sprintåkare, eller..?
Citera
2020-10-26, 07:30
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Marginellt bättre på distans 2019 vs 2020 och antagligen på bekostnad av bättre sprintresultat? (Blir snabbanalysen.)

Dock var hon i paketet "best of the rest" tillsammans med Ebba & co 2020.
Går man på rankingen så var hon bättre även i sprint 2019 jämfört 2020 men tittar man på placering i cuperna så stämmer din bild.
Men tittar man på antalet världscuppoäng så är 2019 och 2020 väldigt lika på distans (och 2020 bättre i sprint), framförallt om man tar hänsyn till att 2020 var en avbruten säsong.
Citera
2020-10-26, 07:37
Medlem
gato12s avatar
Snart dags för lite tävlingar...?
Citera
2020-10-26, 07:41
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Jag tycker att damsidan börjar bli ganska oviss, yngre generationen är på väg. Är väl Johaug, Weng och Ebba jag känner mig ganska säker på nivåmässigt. Lite högre robotnivå än övriga.

Östberg blir ett stort ? den här säsongen.
Frida har topparna, stabiliteten?
Neppy har stabiliteten, topparna?
Fossesholm åker hur många lopp utanför Norden & VM? Och hur många fristilslopp?
Pärmen är uppe och stöter om pallplatser med jämna mellanrum, men blir det nån mer VC-seger i karriären?
Diggins tog väl "bara" pallplatser ifjol när Flugan och Ebba saknades.
Kallas dagar i den absoluta toppen är nog räknade, enstaka lopp visst.
Hennig(en pall), T. Weng, Ribom, Lundgren var nära toppen vid stunder ifjol.
Svahn en simpel sprintåkare, eller..?
Östberg tror jag tyvärr vi knappt kommer se i vinter, vill det sig illa så kommer hon aldrig tillbaka är jag rädd.
Men det finns rätt många andra åkare som har kapacitet att komma topp sex i enskilda lopp som Stadlober, Bjornsen (om hon hittar formen, känns tveksamt nu), Niskanen, Lampic, Fähndrich eller varför inte Sundling? Får man drömma så kommer även Claudel upp på den nivån. Var Razymova bara en dagslända (hon var ju nära pallen i Ruka)? Kan Kyllönen, Brennan och framförallt Haga komma igen? Hur bra är Belorukova (Stupak) och Sedova efter barnafödande?
Dvs, jag håller med dig - finns oerhört mycket frågor kring distansloppen.
Citera
2020-10-26, 09:15
Medlem
rainbowias avatar
Ganska ovisst, ja. Många namn nämnda, tror väldigt mycket på Belo (Stuppe) även på distans, speciellt masstarter. Tror även mycket på TU Weng, att hon går från placeringar 8-12 till placeringar runt 5-8. I den bästa av världar går Ribom samma väg till mötes fast är nog lite för ojämn?

Låt säsongen börja.
Citera
2020-10-26, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Östberg tror jag tyvärr vi knappt kommer se i vinter, vill det sig illa så kommer hon aldrig tillbaka är jag rädd.
Men det finns rätt många andra åkare som har kapacitet att komma topp sex i enskilda lopp som Stadlober, Bjornsen (om hon hittar formen, känns tveksamt nu), Niskanen, Lampic, Fähndrich eller varför inte Sundling? Får man drömma så kommer även Claudel upp på den nivån. Var Razymova bara en dagslända (hon var ju nära pallen i Ruka)? Kan Kyllönen, Brennan och framförallt Haga komma igen? Hur bra är Belorukova (Stupak) och Sedova efter barnafödande?
Dvs, jag håller med dig - finns oerhört mycket frågor kring distansloppen.

Det går nog att komma upp i 20-talet namn på förhand som skulle kunna leta sig upp på pallen om det vill sig riktigt väl. Kanske inte på 10km intervall, men i stort.

Men Ebba och Frida har förstås förarsätet bland dom jagande, åtminstone innan Fossesholm blir senior.
Citera
2020-10-26, 16:59
Medlem
Falla tycker det är för många tävlingar och kallar programmet naivt och riskfyllt. Golberg kallar det överraskande. Såg dock Kerttu Niskanen säga häromdagen att åkarna själva röstat för att behålla programmet. Innan man lägger all skuld på FIS även för det(saknas ju inte annat att anmärka på precis). Utdelade tävlingar kan inte tas bort om inte arrangören själv drar sig ur, säger längdchefen Bjervig.

Weng säger att ursprungsplanen är att stå över touren, men öppnar för att saker kan ändras på vägen.

Damtränare Hattestad tror att vissa tävlingar kommer ställas in, men känner sig säker på att det blir ett VM.

https://www.vg.no/sport/langrenn/i/kRJkzB/falla-mener-fis-er-naive-utsetter-oss-for-en-ekstrem-risiko
Citera
2020-10-26, 19:03
Medlem
gato12s avatar
Kanske en dum fråga, men varför måste man vänta till slutet på november för att börja tävla. Finns väl snö i Norrland redan?
Bara å köra igång.

Eller måste åkarna varva upp ordentligt först?
Citera
2020-10-26, 21:48
Medlem
ycwms avatar
Ebba ute och springer på snö och is igen, det gillar väl flashback?
Citera
2020-10-26, 22:08
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ycwm
Ebba ute och springer på snö och is igen, det gillar väl flashback?

Det ogillar vi 😪

Men hon är väl så illa tvungen har jag fått berättat för mig.
Citera
2020-10-26, 23:01
Medlem
Scamps avatar
Är det satt något datum när tävlingarna börjar?
Citera
2020-10-26, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Kanske en dum fråga, men varför måste man vänta till slutet på november för att börja tävla. Finns väl snö i Norrland redan?
Bara å köra igång.

Eller måste åkarna varva upp ordentligt först?

Det tävlades i Idre i helgen som var! Udda nog ingen (sanktionerad) tävling nu på fyra veckor trots att det finns snö lite varstans.

Jag förstår dom bästa till fullo att dom nöjer sig med nationella premiären dock, så som världscupschemat ser ut. Många andra hade nog kunnat tävla lite mer i november. I FIS-kalendern är det bara Finland som har ett par mindre tävlingar nu kommande veckor, och Kazakstan kör nationella mästerskapen(?) i mitten av november.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in