Citat:
Ursprungligen postat av
kungenslillapiga
Jag vet inget om fallet med Ida Fässberg men om det är som du säger att dödsorsaken inte kunde fastställas pga kroppen var för nedbruten så undrar jag hur rätten endast kunde döma till brott mot griftefriden i fallet Mats Alm / Linda Chen? Låter som tämligen snarlikt vad gäller att inte kunna fastställa dödsorsak. Är det verkligen som du skriver så är det helt ofattbart att man kan döma så olika Domen ska inte bero på var och vem som sitter i rätten. Det är då verkligen inte rättssäkert
Vad gäller Tischko så fanns det ju vävnad långt upp på väggarna,rikligt med blodspår och stor skada på huvudet så där är det befogat med livstid (vilket jag för övrigt tycker borde vara praxis i alla mord)
Kanske blev lite otydligt. Det gick inte att fastslå exakt dödsorsak i Ida-fallet, men expertisen kunde säga att hon "högst sannolikt dött av trubbigt våld (ungefär som man kunnat säga i Wilma-fallet) mot huvud och kropp" (vilket man inte kunnat säga i Wilma-fallet då kroppen styckats och gömts), vilket rätten också godtog. Sedan fanns givetvis annan bevisning med koppling till dödsförloppet, i form av grannar som hört skrik och dunsar. Men också att brottsplatsen vittnade om att ett kraftigt våldsangrepp måste skett, då det fanns en gigantisk blodpöl i TV-rummet och därefter blodspår som ledde ut från hela lägenhet till entredörren till trapphuset.
Jomen blodspåren och vävnadsbitarna ger ju ingen vägledning i själva frågan om mord/dödsförlopp, eftersom det lika gärna kan ha kommit från styckningen. Just detta är en av de avgörande bitarna i hovrättens dom.
Livstids fängelse kan inte vara praxis för Mord, eftersom livstid skall utdömas i undantagsfall, vid dom allra grövsta och allvarligaste brotten/morden. Då hade det varit mer logiskt att man alltid utgår från 18 års fängelse.
Linda Chen-fallet kan jag tyvärr för dåligt....