2020-10-26, 16:49
Medlem
Bambambis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gtxx81
Ja så är de nog tyvärr
Må han få mycket skit i fängelset
Fast samtidigt pratade Han omsöket som var i ån under januari när han hade kontakt med en häktesvakt.
Pratade om fingeravtryck m.m så hon kan ju vara i vattnet.
Ett annat alternativ är ju då om någon annan dumpat henne och han verkligen inte vet vart hon dumpats.
Oavsett är det superbra att de kommer ha runt 34!! Dykare och nu även insamling till hittelön om någon ger klarhet i detta 👍
Citera
2020-10-26, 17:38
Avslutad
Man kan inte motivera att brottet var så pass grovt att det skulle resultera i livtidsfängelse?

För det är ju fullständigt normalt för den svenska befolkningen att behålla avhuggna huvudena på tonårstjejer i deras garderober som trofér! 🙈🙈🙈

Ytterligare ett fall där hovrätten är medbrottslingar.

Svenska hovrätten är fullständigt värdelös!
Citera
2020-10-26, 17:54
Medlem
Bambambis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vafalls09
Man kan inte motivera att brottet var så pass grovt att det skulle resultera i livtidsfängelse?

För det är ju fullständigt normalt för den svenska befolkningen att behålla avhuggna huvudena på tonårstjejer i deras garderober som trofér! 🙈🙈🙈

Nu var det ju en lagändring from 1/1-20 men eftersom mordet skedde 2019 tillämpas inte det nya.
Annats hade han säkerligen fått livstid.
Citera
2020-10-26, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Du fortsätter jämföra två olika fall med varann vilket är felaktigt. Du kan inte argumentera på det viset.
Om jag eller någon annan ska argumentera på ditt sätt då blir svaret så här:
Varför fick A Ekman Ekhtiari livstidsfängelse av Hovrätten för att skjutit sin fru sovande i sängen men Tishko fick 18 år ? Förklara det du !

https://www.expressen.se/nyheter/krim/s-politikern-straffas-med-livstid-och-utvisning-for-mord/

Ett sånt sätt att argumentera leder ingen vart.
Det står väldigt tydligt i Tingsrättens dom under rubriken påföljd hur TR har resonerat. Vilka försvårande omständigheter de har tagit upp. Du ska fokusera på det och sluta jämföra olika fall med varandra.
Det är bara fall som är vägledande från HD som kan användas för jämförelse. Hovrätten har hänvisat till ett fall från HD men jämförelsen är ändå felaktigt tycker jag.

https://www.docdroid.net/schISuO/b-3280-19-dom-pdf#page=64

Jag vet ingenting om det fallet. Men det känns som att du nästan gett svaret själv:
Ekman Ekhtiari SKJÖT sin fru med SKJUTVAPEN när hon SOV...
1. Det är hur lätt som helst att klargöra dödsorsaken. Nämligen att hon blev skjuten.
2. Eftersom frun sov kan man enkelt säga att det hela inte har föranletts av något bråk/tumult, nödvärnssituation, likgiltighet eller möjlighet till Dråp.
3. Det är hur lätt som helst att klargöra uppsåtsfrågan. Nämligen att det rör sig om avsiktsuppsåt. För skjuter man någon som sover finns det en viss planering och man har direkt uppsåt/avsikt att döda. Ekman Ekhtiari VET att detta innebär döden för frun. Jämför det med detta fallet där man inte kan klargöra dödsorsaken, inte kan säga hur händelseförloppet gått till och därmed inte fullt ut kan redogöra uppsåtsfrågan - Så förstår du nog själv varför det ena ger livstid och det andra ger tidsbestämt. Märkligt, ju mer vi pratar om uppsåt etc. desto mindre verkar du förstå!?

Du verkar inte förstå hur detta funkar! Alltså alla mord-domar (oavsett om det rör sig om tingsrätt eller hovrätt) härstammar ju från något HD-prejudikat någon gång i tiden. Men därutöver jämför man ju visst med andra domar, oftast då från Hovrätten. En dom från tingsrätt eller hovrätt kan ju vara "vägledande" även om det inte är ett prejudikat? I åklagarens plädering i detta målet refererade han ju själv till domen i Holmängen-mordet 2018, som endast gick till hovrätten!
Citera
2020-10-26, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kungenslillapiga
Jag vet inget om fallet med Ida Fässberg men om det är som du säger att dödsorsaken inte kunde fastställas pga kroppen var för nedbruten så undrar jag hur rätten endast kunde döma till brott mot griftefriden i fallet Mats Alm / Linda Chen? Låter som tämligen snarlikt vad gäller att inte kunna fastställa dödsorsak. Är det verkligen som du skriver så är det helt ofattbart att man kan döma så olika Domen ska inte bero på var och vem som sitter i rätten. Det är då verkligen inte rättssäkert

Vad gäller Tischko så fanns det ju vävnad långt upp på väggarna,rikligt med blodspår och stor skada på huvudet så där är det befogat med livstid (vilket jag för övrigt tycker borde vara praxis i alla mord)

Kanske blev lite otydligt. Det gick inte att fastslå exakt dödsorsak i Ida-fallet, men expertisen kunde säga att hon "högst sannolikt dött av trubbigt våld (ungefär som man kunnat säga i Wilma-fallet) mot huvud och kropp" (vilket man inte kunnat säga i Wilma-fallet då kroppen styckats och gömts), vilket rätten också godtog. Sedan fanns givetvis annan bevisning med koppling till dödsförloppet, i form av grannar som hört skrik och dunsar. Men också att brottsplatsen vittnade om att ett kraftigt våldsangrepp måste skett, då det fanns en gigantisk blodpöl i TV-rummet och därefter blodspår som ledde ut från hela lägenhet till entredörren till trapphuset.

Jomen blodspåren och vävnadsbitarna ger ju ingen vägledning i själva frågan om mord/dödsförlopp, eftersom det lika gärna kan ha kommit från styckningen. Just detta är en av de avgörande bitarna i hovrättens dom.

Livstids fängelse kan inte vara praxis för Mord, eftersom livstid skall utdömas i undantagsfall, vid dom allra grövsta och allvarligaste brotten/morden. Då hade det varit mer logiskt att man alltid utgår från 18 års fängelse.

Linda Chen-fallet kan jag tyvärr för dåligt....
Citera
2020-10-26, 18:27
Medlem
Clock10s avatar
Telefontrafik från mördarens telefon dagen Wilma försvann? Han måste ha fått hjälp med detta så har polisen inte haft någon möjlighet med att ta reda på vem mördaren kan ha ringt dagen Wilma försvann? Vet någon hur detta funkar?

Troligen en nedgrävd kropp i någon öde plats är min teori om detta vad mördare och medhjälpare gjort med kroppen.
Citera
2020-10-26, 18:32
Medlem
Bambambis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clock10
Telefontrafik från mördarens telefon dagen Wilma försvann? Han måste ha fått hjälp med detta så har polisen inte haft någon möjlighet med att ta reda på vem mördaren kan ha ringt dagen Wilma försvann? Vet någon hur detta funkar?

Troligen en nedgrävd kropp i någon öde plats är min teori om detta vad mördare och medhjälpare gjort med kroppen.
Mobiltrafiken för både hans och wilmas tel finns i fup, jag tror ju att han troligtvis använde flera mobiler/kort som inte hittats.
Citera
2020-10-26, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vafalls09

Men argumenterar du så, så biter du dig själv i svansen. Givetvis är haneringen av kroppen en klart försvårande omständighet. Men...
1. Huvudet i garderoben har ju egentligen ingenting med själva mordet/dödandet att göra.
2. Styckningen och huvudet i garderoben ingår ju inte ens i brottet "Mord", utan i brottet "Brott mot griftefriden", vilket Tishko också blev dömd för.

Vill du på ett mer juridiskt/rättsligt sätt argumentera för en livstidsdom (vilket absolut inte är fel!) så måste du sikta in dig mer på själva mordet/dödandet.
Citera
2020-10-26, 19:14
Medlem
De är ju sinnessjukt att han kommer undan med 12 år.
Citera
2020-10-26, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clock10

Burner?

Han hade vid vissa tillfällen under åren pratat med bekanta om hur man kunde komma undan straff (i allmänhet). Det var mycket där han inte levde upp till, men han nämnde att en burner vore bra att ha.
Och vi vet ju att han rökte på, förmodligen hade han några småkriminella kontakter, så helt otänkbart är det inte att han redan ägde en sådan.

Sen vet jag inte vem han isf har ringt. Jag har hört argumentet "detta brott är svårt att begå helt själv", och jag köper själva tankebanan, men det finns inget konkret att gå på.
Citera
2020-10-26, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Men argumenterar du så, så biter du dig själv i svansen. Givetvis är haneringen av kroppen en klart försvårande omständighet. Men...
1. Huvudet i garderoben har ju egentligen ingenting med själva mordet/dödandet att göra.
2. Styckningen och huvudet i garderoben ingår ju inte ens i brottet "Mord", utan i brottet "Brott mot griftefriden", vilket Tishko också blev dömd för.

Vill du på ett mer juridiskt/rättsligt sätt argumentera för en livstidsdom (vilket absolut inte är fel!) så måste du sikta in dig mer på själva mordet/dödandet.
Och omständigheterna i relationen? Att W var omyndig, rädd och beroende av hans välvilja.
Det borde vara skäl till livstidsdom.
Citera
2020-10-26, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DEF1
Och omständigheterna i relationen? Att W var omyndig, rädd och beroende av hans välvilja.
Det borde vara skäl till livstidsdom.

Absolut är det försvårande omständigheter. Men uppenbarligen inte tillräckligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in