Citat:
Ursprungligen postat av
RussellHammond
Vad som spelar roll i kontexten amerikanskt presidentval är hur den amerikanska befolkningen känner inför deras president. Opinionsmätning efter opinionsmätning visar att en stor majoritet tycker att Trump misskött pandemin. Sjölvklart är det inte hans fel att den existerar, men att inte ställa några som helst krav på sin folkvalda ledare i händelse av en pandemi/katastrof - varför skulle man inte hålla Trump ansvarig? Speciellt relevant är de första dagarna då han vägrade inse allvaret. Sedan är han för stolt och som ett litet barn som vägrar att inse att han begått ett misstag. Vägran att bära mask. Det ständiga nedtonandet av allvaret ’Det kommer att försvinna, som magi’ Förväntingarna kommer med jobbet. Jämför med Sydkorea som fick viruset samma dag.
Tänk Bush och Katrina. Det amerikanska folket förväntar sig att deras president i sådana händelser kliver fram. Det paradoxala här är att om Trump hade gjort saker och ting ordentligt från början hade han haft mycket stor chans till omval. Det har han inte gjort.
Vet inte riktigt hur det var svar på det jag skrev. Jag bad humanlife komma med konkreta exempel på vad för råd och rekommendationer som Trump skulle infört. Detta då jag var genuint nyfiken på vad som kunde förändrat antalet smittade och avlidna i USA rejält.
Vad gäller förtroende osv, det som du skriver, är det en helt annan sak. I Sverige har vi haft högt förtroende för FHM, ändå har vi betydligt fler smittade och avlidna än våra grannländer.
Att Trump borde varit meta tydlig i sitt ledarskap kring coronan osv är en helt annan diskussion, där du har många goda poänger.