2020-10-25, 23:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Fnero52
Att man har förettningsmässiga möten i bostaden och inte på firmans kontor verkar konstigt, varför valde de den platsen, för att inte bli sedda på kontoret eller vad ?

Citat:
Ursprungligen postat av Moschata
Citat:
Det undrade jag också.
Konstigt ställe!
Det var visst ganske vanlig, i alle fall ikke uvanlig, at slike møter ble holdt hjemme i S4.
I slike sammenhenger, som middager, lunsj o.l. med forretningspartnere, så var det AEH som var vertinne.
Møtet med GHH var vel en lunsj, med te og snitter. Kanskje ikke så rart når han har jobbet for TH i 25 år.

Det kan høres litt rart ut, men forretningsfolk reiser mye, livet på hotell og mat i fine restauranter kan bli ganske oppskrytt og upersonlig i lengden.
Det har blitt sagt at AEH var veldig flink til å lage mat, og det kan jo være at en slik atmosfære gir et bedre rom for forhandlinger, enten der og da, eller på et senere tidspunkt.
Citera
2020-10-25, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Floriss
Det var helt vanlig for kvinner å jobbe fulltid på slutten av 70- og på 80-tallet. Ingenting tyder på at hun har hatt lite penger, hun har da hatt sine egne stønader også? Hvor mye trenger man når mannen betaler alt for hus og alle regninger? "Har hun nok også hatt...". Hvor tar du dette fra? Hva med gullsmykkene hennes, har de ramlet ned fra oven eller er det tyrannen av en ektemann som har kjøpt dem til henne?
Det er nok ikke så lett å jobbe fulltid med 3 barn hjemme, noen små, andre i barneskolen. De kvinnene som jobbet fulltid på 70-80 tallet hadde ting tilrettelagt hjemme på en helt annen måte.
Citera
2020-10-25, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ittno
Det er nok ikke så lett å jobbe fulltid med 3 barn hjemme, noen små, andre i barneskolen. De kvinnene som jobbet fulltid på 70-80 takket hadde ting tilrettelagt hjemme på en helt annen måte.

Jeg har vokst opp i et hjem med to arbeidende foreldre på samme tid, så jeg bør jo vite hva jeg snakker om, eller hva? Ingen hushjelp eller au-pair nei.
Citera
2020-10-25, 23:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Hellsculls
Dette er den ene av to avtaler. Jeg antar at det er den nyeste, da det nevnes en ekstraordinær nedbetaling på et lån i 1993. Og det er en bolig som skal restaureres. Når betegnelsen bolig brukes, tenker jeg at det kan dreie seg om AEHs barndomshjem på Gjøvik, ikke hytta på Biri. Men jeg er åpen for at jeg tar feil.
https://imgur.com/x7pZeYU
Du har rett! Jeg hadde glemt huset på Gjøvik.
Citera
2020-10-25, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Det var visst ganske vanlig, i alle fall ikke uvanlig, at slike møter ble holdt hjemme i S4.
I slike sammenhenger, som middager, lunsj o.l. med forretningspartnere, så var det AEH som var vertinne.
Møtet med GHH var vel en lunsj, med te og snitter. Kanskje ikke så rart når han har jobbet for TH i 25 år.

Det kan høres litt rart ut, men forretningsfolk reiser mye, livet på hotell og mat i fine restauranter kan bli ganske oppskrytt og upersonlig i lengden.
Det har blitt sagt at AEH var veldig flink til å lage mat, og det kan jo være at en slik atmosfære gir et bedre rom for forhandlinger, enten der og da, eller på et senere tidspunkt.

Tack!
Då var det uppklarat, det tror jag mycket väl kan stämma.
Citera
2020-10-25, 23:26
Avslutad
Citat:
Nu har du gått in på detaljer.
Generellt är psykopati och narcissism två olika saker.

Narcissism behöver inte handla om bedrägeri, att trycka ner någon ständigt med målet att
bryta ner annans liv... mm.
Det kan räcka med en ständig självbespegling för att kallas narcissist; "jag, jag, jag och jag", samt svårigheter och oförmåga att känna eller se andras känslor och reaktioner, dvs känslokyla
gentemot omgivningen, där jaget står i vägen.

Och jag förstår inte varför vi över huvud taget ska diskutera psykopati och narcissism i denna tråd.
Om vi har en dömd gärningsman kan det vara intressant att diskutera om orsaker som kan ha bidragit till verkan.

Jag ser ingen anledning att dra in TH i dessa begrepp / modeller.
+2
Citera
Medlem
Citat:
Det er nok ikke så lett å jobbe fulltid med 3 barn hjemme, noen små, andre i barneskolen. De kvinnene som jobbet fulltid på 70-80 tallet hadde ting tilrettelagt hjemme på en helt annen måte.

Ja det stämmer ... De var uppbackade av hela omvärlden, då det var så positivt för hela samhället att kvinnor med barn också arbetade då.
De jag kände/känner, som levde så, trivdes med både barnen och arbetet, det gav en känsla
av händelser, utveckling, jämlikhet.
En del män var sura över kvinnornas deltagande i samhället, andra gillade läget,
då de slapp allt ansvar själva .. och en kvinna (inte alltid man gifte sig då) hemma som bara ville "ha och ha".
Citera
Medlem
Citat:
Men vadå "regim"?
Vet du hur många äktenskap det finns där mannen är dominantare än kvinnan vad det gäller
att bestämma över det praktiska livet, där tillgångar inkluderas?
Varför skulle just TH vara värre än alla andra - i så fall?
Han har skött sitt yrkesliv perfekt!
Han tar med sin fru på hytteturer och teater mm och låter henne slippa arbeta om hon inte vill.
Hon får umgås med vänner och ha hundar.
Visst, jag skulle också tycka att detta äktenskapsförord känns ganska gammaldags
men det har egentligen ingenting uppenbart med bevisvärde att göra.
Bara i ett sammanhang kan det ha en viss bidragande betydelse- och vi saknar ju det sammanhanget!
Hun har også skjøttet sitt yrkesliv perfekt. Det er et hardt yrke å ta seg av tre barn i forskjellige aldre alene, og også være alene med handling, mat og husstell.
At hun «fikk lov» til å være med på hytteturer skulle bare mangle, og dessuten hadde nok ikke TH greid å ta seg av 3 barn på hytta alene, og sørge for dem. Når forretningspartnere ble med på hytta, var det hun som vartet opp.
Det er heller ikke et privilegium å «bli tatt med på teater» av mannen. Det er en ren selvfølge. Hun var vel ingen tjenestepike, selv om hun jobbet for minst to. Dessuten, ang de teaterbillettene så fikk de dem fordi noen andre hadde avlyst.
Citera
2020-10-25, 23:27
Medlem
Citat:
Jeg har vokst opp i et hjem med to arbeidende foreldre på samme tid, så jeg bør jo vite hva jeg snakker om, eller hva? Ingen hushjelp eller au-pair nei.
Også da du var nyfødt? Eller 4 år? Har du to søsken også? Man kan ikke parkere nyfødte barn og småbarn hjemme alene og gå ut døra. Hvis det ikke er barnehagetilbud eller dagmamma å kjøre barna til, må man pent holde seg hjemme. Begge mine foreldre jobbet også, faktisk fra jeg var nyfødt, ellers hadde de gått konk. Fordi det ikke var barnehage i mils omkrets, sørget de for dagmamma ordning. Men jeg tror ikke dagmamma var et alternativ for AE. Vet heller ikke om det var noe hun eller TH ønsket, all den tid hun sannsynligvis bare kunne få lavtlønnsarbeide.
Senast redigerad av Ittno 2020-10-25 kl. 23:48.
Citera
2020-10-25, 23:34
Medlem
Citat:
Hun har også skjøttet sitt yrkesliv perfekt. Det er et hardt yrke å ta seg av tre barn i forskjellige aldre alene, og også være alene med handling, mat og husstell.
At hun «fikk lov» til å være med på hytteturer skulle bare mangle, og dessuten hadde nok ikke TH greid å ta seg av 3 barn på hytta alene, og sørge for dem. Når forretningspartnere ble med på hytta, var det hun som vartet opp.
Det er heller ikke et privilegium å «bli tatt med på teater» av mannen. Det er en ren selvfølge. Hun var vel ingen tjenestepike, selv om hun jobbet for minst to. Dessuten, ang de teaterbillettene så fikk de dem fordi noen andre hadde avlyst.

Jag tänkte faktiskt att "nu kommer någon att stöta sig på att jag skrev att AEH fick träffa vänner och ha hundar ... osv. ..
men de var som ett direkt svar på att hon inte fick ha ett liv.
Jag menar att hon kan ha "fått" / haft ett eget liv.

I tvåsamhets-relation tar man och ger, och TH gav henne dessa möjligheter, att leva
normalt.
Som jag skrev förut, kanske AEH inte ville / vågade stå offentligt med en större förmögenhet.
Det kan finnas risker med det. Både en girig omgivning med negativa konsekvenser ..och skattetekniska förklaringar kan finnas.
Vi vet ju inte detta.

Jovisst, arbetsamt med tre barn kanske ... Men TH saboterade ju inte hennes liv med barnen
som jag kan förstå utan understödde snarare ..
som jag uppfattat.
Senast redigerad av Moschata 2020-10-25 kl. 23:37.
Citera
2020-10-25, 23:41
Medlem
Monsens avatar
Citat:
Du er jo helt tragisk. Dama har sluppet å jobbe store deler av livet, det er det motsatte av å ikke få noe. Det eneste du kommer med er oppspinn og egne fantasier.

Med all respekt, Floriss, mener du virkelig dette?

Du kaller det «å slippe å jobbe» ...

Er du sikker på at når kvinner ikke deltar i yrkeslivet, er det alltid fordi de selv ønsker å være hjemme?

Og, uavhengig om det er frivillig eller ei, er det å «slippe å jobbe» det samme som å få? Hjemmeværende yter og bidrar slik til at mannen har mulighet til å jobbe mest mulig.
Citera
2020-10-25, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Monsen
Med all respekt, Floriss, mener du virkelig dette?

Du kaller det «å slippe å jobbe» ...

Er du sikker på at når kvinner ikke deltar i yrkeslivet, er det alltid fordi de selv ønsker å være hjemme?

Og, uavhengig om det er frivillig eller ei, er det å «slippe å jobbe» det samme som å få? Hjemmeværende yter og bidrar slik til at mannen har mulighet til å jobbe mest mulig.

Selvfølgelig vet jeg det, men kvinner som jobber redusert, turnus eller er hjemmeværende bidrar i svært mange tilfeller til at barna får vokse opp med både mor og far, det er det som redder familien. Den tidsklemmen som oppstår når begge jobber er helt ekstrem, og på den tiden måtte mor da nesten ha to jobber: en på jobb og en hjemme. Å bli gitt denne friheten i livet er ikke noe annet enn en gave.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in