2020-10-25, 13:26
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Hvad kan man gøre, og hvilken videnskabelig dokumentation findes for at "saker" har en effekt, så man ikke smittes med Covid-19?
D-vitamin, C-vitamin, zink, fiskleverolja, LCHF kost, undvika socker, motionera.

Du kommer ändå smittas men risken att du får allvarliga symptom sjunker drastiskt!
Citera
2020-10-25, 13:30
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Det finns några besatta i denna tråd som verkar ha som sport att misstolka och ta meningar ur sitt sammanhang. Förmodligen görs detta p g a ett begåvningahandikapp, vilket man kan ha överseende med.

Görs det medvetet däremot blir det mest pinsamt, men det förstår nog inte vederbörande. Tur att denna lilla skara utgör en betydelselös vattendroppe i det stora havet.

Haha, är det nån som har begåvningshandikapp så är det de som blint tror på allt Tengele säger. Tyder ju definitivt på begränsad tankeförmåga att inte kunna se helheten.
Citera
2020-10-25, 13:32
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Men även om 80% av de drabbade är äldre innebär det att 20% inte är äldre.
20% av de 6000 döda är 1200 personer. Så många dör inte av en influensa på ett halvår i Sverige. Så jag skulle nog säga att sjukdomen i högsta grad är reell. Känner personligen två personer, ganska prick 50 år fyllda som drabbades hårt av sjukdomen. Den ena så illa att han behövde sjukhusvård. Tror inte någon av dessa personer hade drabbats så hårt av influensa och dessa fall är ingalunda unika.

Det här är ingen sjukdom som någonsin kommer bli normal. I så fall ett lika normalt inslag som TBC, böldpest, kolera eller HIV. Vi får alla hoppas på vaccinet i vår.
,
Släpp din oro, om du inte är äldre än 70 år.
Det är ungefär 260 personer under 60 år som dött av covid och cirka 400 som är mellan 60 och 69 år.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/statistik-och-analyser/bekraftade-fall-i-sverige/

Edit
Ett tips!
Låt bli att hänga här där allt möjligt både rätt och fel sprids.
Senast redigerad av Surtruten 2020-10-25 kl. 13:38.
Citera
2020-10-25, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Haha, är det nån som har begåvningshandikapp så är det de som blint tror på allt Tengele säger. Tyder ju definitivt på begränsad tankeförmåga att inte kunna se helheten.

De som har begåvningshandikapp är de som antingen tycker Tegnell gör allt rätt eller att han gör allt fel. Det är människor som inte kan tänka själva.
Citera
2020-10-25, 13:41
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Nej men att Sverige sjunker i den listan och har gjort så ett bra tag går inte att förneka.
Nej så klart🙋🏼‍♀️
Citera
2020-10-25, 13:41
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Det är ungefär 260 personer under 60 år som dött av covid och cirka 400 som är mellan 60 och 69 år.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/statistik-och-analyser/bekraftade-fall-i-sverige/

Edit
Ett tips!
Region Halland envisas med att det bara dör folk i riskgruppen där. Läser man i tråden så dör ju fullt friska unga människor stup i kvarten.

Avlidna totalt, Halland (uppdateras onsdagar) 89
varav medicinsk riskgrupp 88 av 89
Medelålder 83,7 år

https://www.regionhalland.se/om-region-halland/smittskydd/information-om-det-nya-coronaviruset/laget-i-halland-covid-19/
Citera
2020-10-25, 13:45
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Minnet är kort. I april var det över 500 corona-IVA inlagda. Otroligt mycket är relativt. Ökningen vi ser nu är oerhört mycket långsammare än i våras.

Vi är långt ifrån vårens situation.

Citat:
Ja det är ett under att folk inte ser skillnaden i hastigheten där.

Om vi tittar en vecka tillbaka så hade vi 29 på IVA och om det nu stämmer att det är 47 idag så är det en ökning med +18 på en vecka.

Om vi tittar på hur det såg ut i våras när vi låg på ett liknande antal på IVA så gick vi från 31 inlagda till 160 på en vecka. Alltså +129st. Och ytterligare en vecka fram så låg vi på 339 på IVA +179 på den veckan och så fortsatte det upp till 556st totalt.

Ärligt talat tror jag inte någon förnekar att ökningen ännu inte är som i våras. Det som alla måste begripa är att sjukvårdspersonalen är slutkörd och det är samma personer som nu tar hand om de sjuka som var de som tog hand om dem i våras. De orkar inte mer!

Vårdskulden är redan nu enorm och om de ska kunna börja beta av alla de som väntat på operationer sedan i våras krävs det IVA PLATSER!

Ni måste väl ändå hålla med om att det är mycket oroande?
Citera
2020-10-25, 13:46
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreatVoid
Obligatorisk hemkarantän är onödigt om det räcker att hålla 2 meters avstånd (enl FoHM och 1177). Det ska alla ska göra.
DET GÅR INTE I SKOLAN t. ex och ett flertal andra arbetsplatser. Förstår du inte det?
Citera
2020-10-25, 13:46
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten

Edit
Ett tips!

Visst, men samtidigt är det ju många som blir svårt sjuka även om de inte dör.
Citera
2020-10-25, 13:48
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Det fetmarkerade är bland det värsta dravlet jag läst i tråden, det är illa.

Sverige som har varit oerhört öppet för besökare från andra länder borde om något få ett tidigare förlopp än andra länder, helst med tanke på att kylan når oss först också.

Sedan är inte Sverige glest befolkat, du kan inte räkna in obebodd skog i jämförelser.
Nu är det ju så att turismen störtdök och väldigt få människor kom hit? Vi är glesbefolkade jämfört med många andra länder i Europa vilket är en anledning till att förloppet går långsammare här.
Citera
2020-10-25, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Ärligt talat tror jag inte någon förnekar att ökningen ännu inte är som i våras. Det som alla måste begripa är att sjukvårdspersonalen är slutkörd och det är samma personer som nu tar hand om de sjuka som var de som tog hand om dem i våras. De orkar inte mer!

Vårdskulden är redan nu enorm och om de ska kunna börja beta av alla de som väntat på operationer sedan i våras krävs det IVA PLATSER!

Ni måste väl ändå hålla med om att det är mycket oroande?
Jävla gnällkärringar. De får väl växla upp lite.
Citera
2020-10-25, 13:56
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
D-vitamin, C-vitamin, zink, fiskleverolja, LCHF kost, undvika socker, motionera.

Du kommer ändå smittas men risken att du får allvarliga symptom sjunker drastiskt!

Låter som rena hälsokuren, men har du ett taskigt immunförsvar, även om du är ung, och har otur, lär nog du inte kunna slippa respiratorn.

För absolut ingen kan med säkerhet veta hur ens kropp reagerar på en tidigare okänt virusinfektion.

Själv kom jag undan med lindriga symptom, främst en stor trötthet samt lukt och smakbortfall, och jag är inte ung. Det var emellertid en som tillhörde "mitt" lokala kluster. Hen är 30 år, men visade sig ha en tidigare okänd diabetes i samband att hen låg på intensiven med farligt uppsvälld hals och temporär blindhet, förutom, andnöden och tröttheten då. Så LCHF är inte så tokigt. Själv gick jag ner ca 5 kg när jag låg med covid-19. Nu har jag gått upp 7 kg sedan dess, förstås beroende på att jag äter skräpmat och har inte kommit igång med någon träning sedan dess.

Men jag känner såväl ett helt asymtomatiskt fall och ett fall som var en hårsmån ifrån att bli lagd respirator, samt några fall som låg mitt emellan dessa ytterligheter. Den förmodade superspridaren i "mitt" kluster är en hälsosam kille i 30 års åldern som tränar och äter nyttigt. Han drabbades ganska lindrigt, men hade, förutom tröttheten, hög feber. Personen i fråga har, tidigare, varit kortsjukskriven för förkylningar jag inte ens skulle märka av. Dock inte sedan han haft covid-19. Så skiten kanske boostrade upp hans immunförsvar.
Senast redigerad av Ola Schubert 2020-10-25 kl. 14:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in