Citat:
Ursprungligen postat av
Havhest
Nå har jeg jo allerede sagt hva jeg mener om ektepakten i innlegget du siterer.
Et utdrag:
"Personlig tror jeg retten hadde funnet tilføyningen (særeie av huset) urimelig, og at AEH hadde fått tilkjent et vederlag."
Det er altså ikke gaven på 200.000,- kroner, som jeg mener er urimelig.
Man trenger ikke tolke alt på verste måte, gaven kan ha blitt gitt med god hensikt, eller at det faktisk kan ha blitt vurdert som nødvendig å legge inn i avtalen, for at den i det hele tatt skulle kunne anses som gyldig.
Jeg tolker det langt ifra som at AEH ble behandlet som et barn.
Paret var i konflikt på denne tiden, og det er uklart på hvilket grunnlag.
Det virker som om du mener at den eneste måten TH kunne vise sin kjærlighet og respekt for AEH var å gi henne penger.
Det er ikke sikkert du har rett i det, og mye tyder på at TH aldri har ønsket at det skulle være slik heller. Skal vi tro på det som har blitt sagt om akkurat det, så kan mye tyde på at AEH heller ikke ønsket det. De hadde andre interesser, og det kan kanskje være vanskelig å forstå for andre.
Familien disponerte 2 hytter, og AEH har hatt flere hunder, så jeg tror både Hagen-ekteparet og barna tilbrakte/tilbringer mye tid i naturen.
Du pleier å trekke frem dyre biler i disse diskusjonene som handler om penger, hva skal man med det når man har investert i naturens skattekammer (finnes det tid til det?)
Jeg tror både AEH og TH hadde fått latterkrampe av seg selv i slike biler. Hvilke er det du pleier å trekke frem nå igjen - Bugatti eller Nugatti - LOL...jeg har ikke peiling på biler.
Som du skriver, är min tanke också, som jag återkommer till, efter många tankeutflykter i enlighet med motsatta teorier ..
Jag kan följa en annan tankegång så långt at jag tycker det som sagts måste vara sant.
Likväl är jag ständigt tillbaka på ruta 1 -
Paret Hagen skulle kanske anses som gammaldags av många med den åsikten som handlar om "girighet" och "hämnd". Detta äktenskapsförord (= ektepakt) kan nog tyckas som väldigt extrem av flertalet i en ung generation.
Liksom de med TH:s tänkesätt må tycka att de andra är opraktiska, lyxiga och framför allt ytliga varelser.
Jag kan också tycka att äktenskapsförordet ser konstigt och orättvist ut, som om AEH hade behövt en förmyndare!
Men ser man till TH:S personlighet kanske det inte är så konstigt, mer att han har brist på distans till sitt eget handlande.
Säkert ligger det en ära i att AEH
inte gifte sig för pengar, att inte ändra sin karaktär under äktenskapets gång.
Kanske hon då riskerat en skilsmässa på initiativ av TH- som ville ha äkta kärlek uppenbarligen.
Men med tiden blev hon påverkad av sin omvärld som sa till henne att det hela var orättvist upplagt. Hon började då kanske att värdera TH mer kritiskt ...
TH kanske inte har den bästa självkänsla utanför arbetet ..
Han menade kanske att AEH kunde tjäna egna pengar ... att det låg i hans egen moraliska uppfattning, att han aldrig behövt gå utanför det ställningstagandet så länge AEH inte ifrågasatt det.
Jag tror till och med att TH tycker att äktenskapsförordet är jämlikt enligt "Var och en tjänar egna pengar" och kanske alltid haft sådan inställning, oavsett han lyckats med affärer eller inte.
Kanske förutsättning för att få ett äktenskap att gå ihop. I hans barndom och uppväxt gick det nog inte an att låna eller få pengar av andra, inte ens de närmaste, från och med man blev vuxen.
Därför kanske AEH inte ha vågat lägga alla kort på bordet tillsammans med sin make ...
Hon ville inte trampa på akilleshälen ..Hon ville värna om familjens sammanhållning och sin livsstil mm.
Men att han då, om hon till slut tog sig för att ställa sig mer frågande eller kritisk, skulle
dräpa henne, nej det rimmar ändå inte.
Tillbaka till ruta 1.