2020-10-23, 13:13
Medlem
Jag förstår givetvis syftet att det är extremt kallt och att hästarna behöver vila samt att vi egentligen behöver fler tävlingstillfällen om året. Men, för att det ska gå runt under vintermånaderna och inte bli någon uppförsbacke så är den nödvändigt.

Tex:

Citat:
Vintergaloppen är mycket viktig för många aktiva, jag och mina tränarkollegor vill givetvis att det bedrivs sport året runt så handikapphästar har så många starttillfällen som möjligt utspridda över året och därmed ges största möjliga chans att försörja sig. Vi tränare får en kontuniet i inkomsterna och kan hålla oss med våra ordinarie personal även vintertid. Jag vet av erfarenhet att på min tidigare hemmabana Jägersro blir de väldigt många av stallpersonalen/ryttarna uppsagda i mitten november för att sedan återanställas i mitten av februari, det är väll inget att sträva efter? Skulle vara intressant att se hur reaktionen skulle bli om SG gjorde det samma och sa upp sin personal på kontoret/anläggningspersonal hela vintrarna. Arbetsbördan och administration kan ju inte vara så stor om inga tävlingar avhålls? Om vintergaloppen tags bort så kommer hästantalet i stallarna minska drastiskt eftersom ett uppehåll på flera månader blir för dyrt för hästägarna. Förra vintern när tävlingarna ställdes in med kort varsel innebar en otroligt tuff vinter ekonomiskt för oss på Bro Park eftersom vi inte hade en chans att förberedda oss i tid. Vi stod med dyra fasta hyreskostnader som vi inte fick någon som helst kompensation för. Trots att förutsättningarna för hyresobjektet inte uppfylldes, Bro Park =Sveriges enda året-runt tävlingsbana. Nu hoppas vi på att de som ny är i ledningen fattar det enda riktiga beslutet, låt vintergaloppen vara kvar.
(Annika Sjökvist)
Citera
2020-10-23, 13:17
Medlem
https://www.stallmalmborg.se/dagbok

Citat:
egnet smattrade på rutan imorse när jag vaknade. Hela vägen till Bro Park så var det regn och mycket vatten på vägbanorna. Efter att vi hade fodrat och släppt ut första turen på walkern så inspekterade vi banorna. Dirttracken var jämn och packad, men efter så här mycket regn så var det nog en ganska omöjlig uppgift för de som sköter banan att få den bättre än den var. Rakbanan kändes bättre, den tål mer vatten men även den var väldigt blöt. Vi testade den i första turen, men övergick därefter till travturer resten av dagen.
Idag blev det inte träning, det blev motion samt förberedelse för träning imorgon hoppas vi. En stor fördel med de här banorna är att de torkar upp kvickt när det är uppehåll, det är bra dränering under.
Nu till gårdagens i mitt tycke mycket märkliga händelse. I tisdags kom besked att Marc Stott fått fyra års avstängning, ett ganska uppseendeväckande strängt straff. Utdelar man ett så hårt straff så har man så klart rejält med bevis för vad som har skett. Det kändes helt självklart att de hästar han tränar som var startanmälda skulle strykas.
Det står i reglementet att för att en häst ska få starta så ska den ha en tränare med giltig licens. Det står också att 14 dagar efter tränarbyte så får den gamla tränaren tränarprocenten hästen tjänar.
Det naturliga och självklara borde vara att de hästar han har tränat får startförbud till 14 dagar efter de har bytt tränare. Då är det tid för den nya tränaren att verkligen ta över tränaransvaret. Som det var nu så var alltså en dopingavstängd tränare ansvarig för hästen dagen innan tävlingarna.
Nu slängde de in ett annat namn som tränare, hon har aldrig haft en häst i träning tidigare men gick då in och tog över direkt när avstängningsdomen kom. Detta räckte tydligen för att hästen då skulle få starta.
Enligt Svensk Galopp fanns det inte stöd i reglementet för att stryka hästen. Jag är inte expert på reglemente och regler, men det är trots allt Svensk Galopp som anordnar tävlingar och borde kunna stoppa något sådant här och sätta sina egna gränser för vad som tillåts och inte. Vi tränare upplevde inte att det jobbades speciellt hårt för det alls.
Det jag/vi är stolta över var att samtliga proffstränare (Jag, Patrick W, Ylva B, Alice E, Julian McL, Catharina V och Henke E) med starthäst i lopp 1 (dvs i samma lopp som den hästen) gick in tillsammans och anmälde att vi protesterade mot att den fick starta. Vi förstod vid det laget att den inte skulle strykas, men det kändes ändå viktigt att markera att vi inte tycker att det här är en moral som borde få gälla. Vi höll ihop allihop och fick med det i protokollet (även fast några namn inte kom med), då har vi i alla fall visat var vi står.
Det borde vara självklart att galoppen inte stödjer sådant här och säger ifrån, men det var det tydligen inte. Att den dessutom vann helt överlägset gjorde ju inte saken bättre.
Citera
2020-10-23, 13:18
Medlem
Kommer Dopingsprovet av hästen visa något?
Citera
2020-10-23, 13:21
Medlem
Kommer flera bevis att offentliggöras?

Hillevi Ljungqvist: "4år för Duphalyte🤔 verkar väldigt hårt. Måste ligga mer i historien"

Li Wolf. "Jag blev fundersam när jag läste detta. För min del tycker jag att det är ett obekvämt sammanträffande att denna påföljd blir så sträng för förseelser som skedde för så länge sedan. Fyra års avstängning. I synnerhet mot bakgrund av vad som har hänt i övrigt.
Ni som är väl insatta. Har en så sträng påföljd tidigare dömts ut i Skandinavien? I så fall när och för vad?
Jag känner ingen inblandad personligen.
Med tanke på de fina resultat Marc Stott haft som tränare, att han verkar ambitiös och driven, hans unga ålder som medför att han kunde haft karriären framför sig som tränare och att han dessutom verkade kunna säga vad han tycker, vilket jag tycker är positivt framstår allt som väldigt tråkigt.
Jag hoppas verkligen inte att det här handlar om någon slags personlig vendetta mot honom. Men. Det är svårt att bortse från att tänka att det skulle kunna vara så."
Citera
2020-10-23, 13:23
Medlem
Varför inte bara anmäla alla hans hästar han har haft i träning då för dopingprovet så kan det avklaras fort?? Så jävla dyrt är det inte heller och visar svart på vitt denna situation.
Citera
2020-10-23, 13:24
Medlem
Det kan inte ha varit Nannas drömsituation att få starta sin Tränarkarriär såhär. För all del. ge henne en chans....
Senast redigerad av DUCADICOMO 2020-10-23 kl. 13:27.
Citera
2020-10-23, 13:26
Medlem
Caroline Malmborg som ju alltid är så präktig gentemot alla andra och ska kritisera jämnt. Kan hon svara på det som många i sporten undrar.

Varför har hennes stalljockey, assistent trainer och arbetsryttare slutat helt plötsligt? Vadan de dåliga resultaten och ägare som sagt upp samarbetet?
Senast redigerad av DUCADICOMO 2020-10-23 kl. 13:28.
Citera
2020-10-23, 18:03
Bannlyst
Tar Hanna Nimåker en ny pinne i championstriden på söndag?
Citera
2020-10-24, 19:42
Medlem
http://www.travpunkten.com/forum.message.asp?Id=1087837&forum=4
Citera
2020-10-25, 09:32
Medlem
Avlanss avatar
Det Blir Vintergalopp I år
Citera
2020-10-25, 09:37
Medlem
Avlanss avatar
Det här med att skrika på upploppet som drivning. Det görs nästan alltid, bra drivning. Men varför åker vissa dit för "störande beteende" och påtalas att det inte är okej när det nästan alltid görs??
Citera
2020-10-25, 09:42
Medlem
Avlanss avatar
Varför ska hästar över 12 år fortsätta starta? ja det må finnas undantagsfall, men ökar inte risken för att hjärta/kärl mm skall brista? Det är ju samma sak på oss människor där äldre människor inte klarar detsamma. Men jag anser att flera hästar vi sett i ledvolt, före lopp och sedan i själva loppen (där de kommer sist) kanske inte riktigt borde starta. Må så vara att tränarna har god tro på de fortfarande. Men om hästar inte presterar längre i samma utsträckning borde de pensioneras...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in