Jag förstår givetvis syftet att det är extremt kallt och att hästarna behöver vila samt att vi egentligen behöver fler tävlingstillfällen om året. Men, för att det ska gå runt under vintermånaderna och inte bli någon uppförsbacke så är den nödvändigt.
Tex:
Tex:
Citat:
(Annika Sjökvist)
Vintergaloppen är mycket viktig för många aktiva, jag och mina tränarkollegor vill givetvis att det bedrivs sport året runt så handikapphästar har så många starttillfällen som möjligt utspridda över året och därmed ges största möjliga chans att försörja sig. Vi tränare får en kontuniet i inkomsterna och kan hålla oss med våra ordinarie personal även vintertid. Jag vet av erfarenhet att på min tidigare hemmabana Jägersro blir de väldigt många av stallpersonalen/ryttarna uppsagda i mitten november för att sedan återanställas i mitten av februari, det är väll inget att sträva efter? Skulle vara intressant att se hur reaktionen skulle bli om SG gjorde det samma och sa upp sin personal på kontoret/anläggningspersonal hela vintrarna. Arbetsbördan och administration kan ju inte vara så stor om inga tävlingar avhålls? Om vintergaloppen tags bort så kommer hästantalet i stallarna minska drastiskt eftersom ett uppehåll på flera månader blir för dyrt för hästägarna. Förra vintern när tävlingarna ställdes in med kort varsel innebar en otroligt tuff vinter ekonomiskt för oss på Bro Park eftersom vi inte hade en chans att förberedda oss i tid. Vi stod med dyra fasta hyreskostnader som vi inte fick någon som helst kompensation för. Trots att förutsättningarna för hyresobjektet inte uppfylldes, Bro Park =Sveriges enda året-runt tävlingsbana. Nu hoppas vi på att de som ny är i ledningen fattar det enda riktiga beslutet, låt vintergaloppen vara kvar.