Citat:
Ursprungligen postat av
Strogge123
Tack för intressant inlägg.
Det som gör mig förbryllad (i fler än just detta fall) är att jag anser att TR borde följa samma praxis? Hur kan dom döma så olika?
Är inte juridiskt kunnig så kanske finns en vettig förklaring till detta, men känner spontant att TR borde ha samma kriterier som HR gällande straffskalan?
Har du (eller någon annan i tråden) kunskap om hur TR kan döma till livstid när dom vet att kriterierna inte håller för just det i HR?
Din fråga är lika bra som den är viktig - inte bara för detta fallet utan för kommande liknande rättsfall.
Min åsikt är att frågan är inte helt enkel att svara på kort och koncist så håll ut här.
Sverige har alltmer blivit övertaget av ideologi. Nya brott och tillägg till gamla brott har därför fått sin dust. Vi kan ta ett exempel såsom olaga hot. Olaga hot är skriven så diffust att du i princip skulle kunna anmäla mig för olaga hot på grund av denna kommentar. Olaga hot är inte en
objektiv lag, det är en
subjektiv lag. Ett olaga hot beror på hur du
uppfattar min kommentar. Det finns inga särskilda ord som är hotfulla eller inte förutom de självklara då såsom "
jag ska döda dig" exempelvis. Ju fler
subjektiva lagar som introduceras eller tillskrivs andra lagar desto mer utrymme ges för misstolkningar - medvetna eller omedvetna. Ett annat sådant brott är "
hets mot folkgrupp."
Hur har det med saken att göra kanske du, förståeligt nog, undrar?
Jo, för när du har en massa subjektiva försvårande och förmildrande omständigheter som ska motivera den högre, eller den lägre, straffskalan för brottet. Dessa är alltså inte definierade. Det finns några som man alltid går på men det finns även nya som tillkommer.
Efter att ha läst domarna mer noggrant skulle jag vilja säga att det finns två anledningar till de olika bedömningarna.
Den första anledningen till skillnaden på definitionerna ser vi när tingsrätten skriver:
"
Det har varit fråga om ett inte helt kortvarigt händelseförlopp och det måste ha varit förenat med en stark dödsångest och ett betydande lidande för Wilma Andersson. Till detta kommer att Tishko Ahmed efter döden utsatt Wilma Anderssons huvud för grovt våld och därtill skymfligt behandlat kroppen genom att skilja i vart fall huvudet från resten av kroppen."
De presenterar en försvårande omständighet som de inte har bevisat.
Hovrätten resonerar därför helt enligt rådande praxis att:
"
Andra omständigheter av betydelse är dock att annat inte är visat än att mordet skedde utan avsiktsuppsåt från Tishko Ahmeds sida. Vidare har omfattningen av våldet inte närmare kunnat preciseras och den direkta dödsorsaken inte kunnat fastställas. Utredningen ger heller inget tydligt besked om hur länge det fysiska angreppet pågick. Osäkerheten om händelseförloppet och dödsorsaken medför i sin tur svårigheter att uttala sig om graden av Wilma Anderssons dödsångest och lidande, även om gärningen uppenbarligen måste ha medfört stor rädsla."
Man argumenterar alltså varken för att tingsrättens försvårande uppgifter de facto
är försvårande - utan man argumenterar emot att man har
bevisat det. Hade kroppen varit funnen och tingsrättens påstående efter obduktionen kunde visa på deras uttalande kring försvårande delar av händelseförloppet hade hovrätten fastställt domen om livstids fängelse. Man är överens i sak att vad tingsrätten påstår är försvårande, men inte att det är bevisat att det gått till så.
Den andra anledningen är att praxis för domar på livstid går in i den första.
Hovrätten skriver:
"Livstids fängelse ska tillämpas endast i de undantagsfall då ett tidsbestämt fängelsestraff på 18 år inte är tillräckligt, t.ex. då gärningsmannen har dödat mer än en person eller då omständigheterna annars är synnerligen försvårande (se rättsfallen NJA 2013 s. 376 och NJA 2016 s. 3). Ett annat skäl att välja fängelse på livstid är när domstolen ska bestämma gemensamt straff för ett mord och annan allvarlig brottslighet eller den tilltalade tidigare har dömts för särskilt allvarlig brottslighet (se prop. 2008/09:118 s. 43)."
Eftersom:
➬
hovrätten inte håller med tingsrätten kring vad som är bevisat försvårande
➬
den åtalade inte har dödat fler än 1 person
➬
han tidigare inte har dömts för allvarlig brottslighet
så uppnås inte praxis för en livstidsdom. Tingsrätten ansåg att det var bevisat att omständigheten kring det lidande som Wilma utsatts för var försvårande medan hovrätten anser att det inte är bevisat. I och med det finns inte den första punkten ovan kvar. Ett utdraget händelseförlopp med mycket lidande är den i särklass mest inflytelserika av de försvårande/förmildrande omständigheter som påverkar var på straffskalan man hamnar.
Vad som ser ut som stora skillnader i definition mellan tingsrätt och hovrätt, i detta mål åtminstone, beror alltså egentligen bara på lidandet i slutändan. Otroligt korkat skrivet av tingsrätten är: "
det måste ha inneburit ett stort lidande". Varför måste det ha inneburit det? Hur har ni bevisat det? Det vore ett rent tjänstefel för hovrätten att bara godta att tingsrätten anser att det måste ha inneburit ett lidande utan att styrka det.