Citat:
Vem är du att döma?
Du kan inte ens göra skillnad på detta fall, som här diskuteras, och fall i allmänhet.
Jag skrev om allmänt tänkt fall tidigare som exempel, att om någon slår någon så denne faller och dör, är det inte livstid eller ens 18 år. Punkt.
Detta fall, som här diskuteras, uppfyller med alla bevisade uppgifter runt omkring likgiltighet i mördarens dödliga våld. Livstid. Punkt.
Eftersom du också anser att mördaren skulle ha fått livstid motsäger du dig själv i delar av din argumentering. Det framgår mellan raderna att du anser likgiltighet hos mördaren är indicerad. Går sällan att bevisa men omdömesgillt bedömas av domstol med bevisade uppgifter.
Alltså livstid. Punkt.
Vem är du att döma?
Du kan inte ens göra skillnad på detta fall, som här diskuteras, och fall i allmänhet.
Jag skrev om allmänt tänkt fall tidigare som exempel, att om någon slår någon så denne faller och dör, är det inte livstid eller ens 18 år. Punkt.
Detta fall, som här diskuteras, uppfyller med alla bevisade uppgifter runt omkring likgiltighet i mördarens dödliga våld. Livstid. Punkt.
Eftersom du också anser att mördaren skulle ha fått livstid motsäger du dig själv i delar av din argumentering. Det framgår mellan raderna att du anser likgiltighet hos mördaren är indicerad. Går sällan att bevisa men omdömesgillt bedömas av domstol med bevisade uppgifter.
Alltså livstid. Punkt.
Bra att du tog åt dig :-)
Nej, jag motsäger inte mig själv. Jag kan (till skillnad från typ alla andra i denna tråd) ha två bollar i luften samtidigt och tycka en sak, men kan förstå logiken och ha förståelse för en annan sak. Jag kan dessutom motivera/förklara varför Hovrätten dömt som dom gjort, men kan också motivera/förklara varför jag tycker det borde bedömts som livstids fängelse. Det verkar inte du kunna som bara säger "det är bevisat dödligt våld genom likgiltighet och skall då vara livstid" (intressant för övrigt, då du för 1 timme sedan pratade om avsikt och avsiktsuppsåt), men inte motiverar VAD som är bevisat och VARFÖR livstid skall dömas ut.
Jag anser att detta omöjligen kan bedömas som någonting annat än likgiltighetsuppsåt. Jag vet att det är mycket ovanligt att livstidsstraffet döms ut vid likgiltighetsuppsåt (kommer knappt på något fall alls) så jag är införstådd och förstår att det därför är/var svårt att döma till livstid. MEN det skall ändå gå att kunna döma till livstid vid likgiltighetsuppsåt och dessa oerhört många försvårande omständigheter borde kunna räcka för det. Jag anser också att Hovrätten dragit felaktiga slutsatser i frågan om att det inte är styrkt att Wilma haft dödsångest och lidande!
/SLUT