2020-10-24, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stallbackshjonet

Vem är du att döma?

Du kan inte ens göra skillnad på detta fall, som här diskuteras, och fall i allmänhet.
Jag skrev om allmänt tänkt fall tidigare som exempel, att om någon slår någon så denne faller och dör, är det inte livstid eller ens 18 år. Punkt.

Detta fall, som här diskuteras, uppfyller med alla bevisade uppgifter runt omkring likgiltighet i mördarens dödliga våld. Livstid. Punkt.

Eftersom du också anser att mördaren skulle ha fått livstid motsäger du dig själv i delar av din argumentering. Det framgår mellan raderna att du anser likgiltighet hos mördaren är indicerad. Går sällan att bevisa men omdömesgillt bedömas av domstol med bevisade uppgifter.
Alltså livstid. Punkt.

Bra att du tog åt dig :-)

Nej, jag motsäger inte mig själv. Jag kan (till skillnad från typ alla andra i denna tråd) ha två bollar i luften samtidigt och tycka en sak, men kan förstå logiken och ha förståelse för en annan sak. Jag kan dessutom motivera/förklara varför Hovrätten dömt som dom gjort, men kan också motivera/förklara varför jag tycker det borde bedömts som livstids fängelse. Det verkar inte du kunna som bara säger "det är bevisat dödligt våld genom likgiltighet och skall då vara livstid" (intressant för övrigt, då du för 1 timme sedan pratade om avsikt och avsiktsuppsåt), men inte motiverar VAD som är bevisat och VARFÖR livstid skall dömas ut.

Jag anser att detta omöjligen kan bedömas som någonting annat än likgiltighetsuppsåt. Jag vet att det är mycket ovanligt att livstidsstraffet döms ut vid likgiltighetsuppsåt (kommer knappt på något fall alls) så jag är införstådd och förstår att det därför är/var svårt att döma till livstid. MEN det skall ändå gå att kunna döma till livstid vid likgiltighetsuppsåt och dessa oerhört många försvårande omständigheter borde kunna räcka för det. Jag anser också att Hovrätten dragit felaktiga slutsatser i frågan om att det inte är styrkt att Wilma haft dödsångest och lidande!

/SLUT
Citera
2020-10-24, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stallbackshjonet

Vem är du att döma?

Du kan inte ens göra skillnad på detta fall, som här diskuteras, och fall i allmänhet.
Jag skrev om allmänt tänkt fall tidigare som exempel, att om någon slår någon så denne faller och dör genom att slå huvudet i en trottoarkant t e x, är det inte livstid eller ens 18 år. Punkt.

Detta fall, som här diskuteras, uppfyller med alla bevisade uppgifter runt omkring likgiltighet i mördarens dödliga våld. Livstid. Punkt.

Eftersom du också anser att mördaren skulle ha fått livstid motsäger du dig själv i delar av din argumentering. Det framgår mellan raderna att du anser likgiltighet hos mördaren är indicerad. Går sällan att bevisa men omdömesgillt bedömas av domstol med stöd av bevisade uppgifter som omgärdar fallet.
Alltså livstid. Punkt.
Med tanke på vissa resonemang i tråden, inkl mina egna, är det tur vi har utbildade domare som kan tolka lagen och dessutom kan hänvisa till prejudikat. Därmed inte sagt att vi är nöjda med domen. Hade han väntat två månader med mordet så verkar det ha blivit en livstidsdom.
Citera
2020-10-24, 11:37
Medlem
seriouslyfuckedups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Absolut inte! Vad pratar du om? Åklagaren har bevisbördan. Lägger den misstänkte fram en nödvärnsinvädning, så är det åklagaren som skall bevisa att nödvärn inte förelegat.

Nej man jag gjorde en analogi. Bevisbördan att det skulle finnas förmildrande omständigheter borde ligga på förövaren.
Citera
2020-10-24, 11:40
Avstängd
LuiLuis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Tack Haaaag. Jag har suttit med skämskudden när jag läst. Vi friar hellre än fäller i det här landet, och det är en välskriven HR-dom. Inget hafsverk. Att sitta 11-12 år är ingen lisa för själen vad vi än tycker om den låga domen. Sparrisen ville bli frikänd, han kommer förlora 11-12 år av sin vuxentid. Inget internet. Meningslöst jobb. Kanske studier - men killen är inte intelligent nog kan jag tycka. Frågan är om han är tillräckligt läskunnig.

Jag undrar just hur han tog beskedet igår? Blev han lättad ”hurra, jag slapp livstid” eller blev han skogstokig i sitt förnekande ”jag har inte en droppe blod på mina händer”, Nej, det har du nog inte för du satte hela foten i blodet DIN IDIOT!
Nu hoppas vi han hamnar på en klass 1-anstalt så långt ifrån sin familj som möjligt, det ska vara besvärligt att få besök (pga corona så råder det nu besöksförbud på de flesta kåkar), så Norrtälje blir väl bra, 50 mil bort. Sen hoppas vi han hamnar granne med ”Slaktaren från Enköping” Tommy Alexandersson, han har livstid fortfarande och har suttit av snart 32 år och han vill ha lugn och ro på sin paviljong, han kommer lära sparrisen hur det går till. Tro mig.
Citera
2020-10-24, 11:40
Medlem
Hursomhaver. GM är för allmänheten att betrakta som fredlös. Den som slaktar honom när han kommer ut kan säkert förvänta sig donationer.
Citera
2020-10-24, 11:42
Medlem
PeterNosters avatar
Mordförsök i USA ger 60 års fängelse som jämförelse.
Citera
2020-10-24, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuiLui
Jag undrar just hur han tog beskedet igår? Blev han lättad ”hurra, jag slapp livstid” eller blev han skogstokig i sitt förnekande ”jag har inte en droppe blod på mina händer”, Nej, det har du nog inte för du satte hela foten i blodet DIN IDIOT!
Nu hoppas vi han hamnar på en klass 1-anstalt så långt ifrån sin familj som möjligt, det ska vara besvärligt att få besök (pga corona så råder det nu besöksförbud på de flesta kåkar), så Norrtälje blir väl bra, 50 mil bort. Sen hoppas vi han hamnar granne med ”Slaktaren från Enköping” Tommy Alexandersson, han har livstid fortfarande och har suttit av snart 32 år och han vill ha lugn och ro på sin paviljong, han kommer lära sparrisen hur det går till. Tro mig.
Tror han blev galen av beskedet. Han kan inte blicka 11 år framåt. Tänk hur långt ett år är i frihet. Att sitta fängslad i, minst, 11 år är en lång tid för en så ung person. Sen blir det soc och familjen som får försörja honom. Ingen kommer vilja anställa Wilmas mördare.
Citera
2020-10-24, 11:45
Medlem
Citat:
Bra att du tog åt dig :-)Jag anser att detta omöjligen kan bedömas som någonting annat än likgiltighetsuppsåt. Jag vet att det är mycket ovanligt att livstidsstraffet döms ut vid likgiltighetsuppsåt (kommer knappt på något fall alls) så jag är införstådd och förstår att det därför är/var svårt att döma till livstid. MEN det skall ändå gå att kunna döma till livstid vid likgiltighetsuppsåt och dessa oerhört många försvårande omständigheter borde kunna räcka för det. Jag anser också att Hovrätten dragit felaktiga slutsatser i frågan om att det inte är styrkt att Wilma haft dödsångest och lidande!

/SLUT

Tog åt mig å andras vägnar också.

(det fetade) Du förstår att hovrätten inte dömde till livstid på likgiltigheten från mördaren eftersom man sällan gör det men anser att man borde gjort det i detta fall.

Då är vi överens om hur domen skulle bli men inte i att du förstår att hovrätten inte dömde till livstid eftersom man aldrig dömer så på enbart likgiltighet från mördaren fast man kan enligt lagboken.

Nej det är svårt att förstå hur du tänker. Det är inte rakt i detta fall. Det är tvärtom motsägelsefullt i den meningen att du kritiserar något du själv ansluter till, till slut.
Senast redigerad av Stallbackshjonet 2020-10-24 kl. 11:52.
Citera
2020-10-24, 11:51
Medlem
det här är vad jag hoppas på:

att gärningsmannen med tiden landar i det han gjort, känner ånger (åtminstone på ett intellektuellt plan om hans personlighetssyndrom nu reser hinder för äkta affekt) och av hänsyn till Wilmas familj berättar var kroppen är gömd.

så kan de vända blad, åtminstone halvt, och få en skärva frid.

rest in peace Wilma.

all smärta hos ALLA parter - nu skiter jag i om vissa angriper mig för det - är beklaglig.
Citera
2020-10-24, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gorgolo
det här är vad jag hoppas på:

att gärningsmannen med tiden landar i det han gjort, känner ånger (åtminstone på ett intellektuellt plan om hans personlighetssyndrom nu reser hinder för äkta affekt) och av hänsyn till Wilmas familj berättar var kroppen är gömd.

så kan de vända blad, åtminstone halvt, och få en skärva frid.

rest in peace Wilma.

all smärta hos ALLA parter - nu skiter jag i om vissa angriper mig för det - är beklaglig.

Det vore såklart bra för wilmas familj.

Men GM förtjänar ändå att ätas levande av grisar.
Citera
2020-10-24, 11:55
Medlem
Citat:
Du visar med all önskvärd tydlighet att du inte vet hur uppsåtsfrågan fungerar. Du tror att bara för att hovrätten säger att det inte är styrkt att Tishko haft avsikt att döda Wilma, utan endast att han gjort det av likgiltighet, betyder att han på något sätt "av misstag vållat hennes död". Men så är det ju inte. Det finns TRE uppsåt vid mord:
1. Avsiktsuppsåt - Här skall den tilltalade haft direkt avsikt/uppsåt att döda. T ex A skjuter B i huvudet med en pistol. Dvs A har skjutit för att döda B. Här skall det också finnas någon form av planering.

2. Insiktsuppsåt - Här skall den tilltalade haft indirekt avsikt/uppsåt att döda. T ex A skjuter upprepade skott med ett automatgevär mot en fullsatt uteservering där B sitter och dödar då även andra personer. A har då haft förstått effekten av sitt handlande. Dvs att skjuter man med automatvapen mot en folkmassa kommer andra människor att dö.

3. Likgiltighetsuppsåt - Här skall den tilltalade varit medveten om risken för effekten OCH likgiltig inför effekten. T ex Under en konflikt drar A kniv och hugger B i halsen. Här kanske A:s avsikt/uppsåt inte varit att döda B, men han har i vart fall varit likgiltig inför konsekvenserna. Han har vetat att man kan dö av att få en kniv i halsen och därefter inte brytt sig om att B kunde dö när han gjorde detta.

...Så handen på hjärtat nu; Tror du Tishko haft avsikt? Tror du han planerat detta mordet? Tror du att han på förhand bestämt att när jag slutat jobbet, då skall Wilma dö? Finns det ett tydligt motiv? Tror du verkligen att när grälet/bråket, som verkar vara ett regelbundet moment i deras förhållande, startat så är Tishkos absoluta avsikt och mål att döda Wilma? Och även om du tror detta - Anser du att det är bevisat?
Det finns inget som säger att en gärningsman ska planera ett mord flera dagars i förväg.
Avsikten kan kommit strax innan mordet.
Tycker du att det ska finnas nån tidsgräns för avsiktsuppsåt ? Typ om det är en dsg innan få har GM avsikt och om midnatt passeras då är avsikten borta ?!!!
Citera
2020-10-24, 11:56
Medlem
Kanske man ska granska pappan till Tiskho eller någon annan nära, jag tror nämligen att någon hjälpt honom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in