2020-10-23, 16:58
Avstängd
Merwinnas avatar
https://www.expressen.se/nyheter/kritiken-mot-svenska-beslutet-fel-tidpunkt/

Håller med Lena Einhorn här (helt oavsett allt annat med henne och vem hon är). Det var helt galet att börja lätta på restriktioner just nu, när smittan ökar igen! Varför kunde de inte ha lättat restriktionerna tillfälligt under sommaren i stället, och återinfört dem till hösten? Alla (utom FHM tydligen) VET ju att luftvägsinfektioner ger med sig på våren och ökar igen på hösten.

Allting i Sverige görs bakvänt. Först går det en lång tid då inget alls görs, och sedan görs det plötsligt och impulsivt något DUMT.
Citera
2020-10-23, 17:00
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KIBy
Om dom inte vågar då? Kan man vägra tro? Jag själv kommer icke att låta mig vaccineras, fast jag är ju bara en simpel medborgare...

Jag tänker inte heller låta mig vaccineras. Brukar inte heller ta vaccinet mot influensa.
Citera
2020-10-23, 17:02
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Barnen försvinner inte från jordens yta för att man stänger skolorna.

Skolan är i alla fall en relativt kontrollerad miljö, där man samlar barnen dagligen och de får träffa samma människor varje dag.

Det är väl just själva samlandet man vill motverka. Bättre att barnen sitter själva hemma och slår ihjäl tid än att de sitter med några hundra andra barn och vuxna i skolan och slår ihjäl tid.

[quote=IMBILDEN|73344304]Jag skulle snarare vilja säga att det är klarlagt att barn (åtminstone) från 10 år och uppåt är precis lika smittsamma som vuxna.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/vandningen-barn-lika-smittsamma-som-vuxna/

Nu är du den andra personen som replikerar på mitt inlägg med en länk från Expressen. Det är ju pinsamt. Man hade kunnat hoppas att den här tråden höll lite högre nivå.

Eftersom det är Expressen så behöver de inte redovisa några källor. Men rimligtvis är det följande publikation från ECDC de refererar till:
https://www.ecdc.europa.eu/en/publications-data/children-and-school-settings-covid-19-transmission

Jag har inte läst hela rapporten men sammanfattningen är glasklar över att barn är mindre smittsamma än vuxna. Det som samhällsvetarna på Expressen verkar ha hakat upp sig på är uppgiften om att symptomatiska barn är lika smittsamma som motsvarande symptomatiska vuxna. Vilket är helt naturligt och fullständigt oväsentligt. Barn smittar mindre eftersom de mindre ofta smittas själva. Och när de smittas får de oftare milda symptom och smittar mindre och under kortare tid. Rapportens sammanfattning säger uttryckligen:
"Investigations of cases identified in school settings suggest that child to child transmission in schools is uncommon".
Citera
2020-10-23, 17:06
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Stockholm, ingen avmattning på ökningen synes.

”Fler vårdas på sjukhus i Stockholm

Totalt vårdas just nu 85 patienter med konstaterad covid-19 på akutsjukhus eller geriatrisk vård. Det är 11 fler än i den senaste rapporten för tre dagar sedan, uppger Region Stockholm i en lägesrapport.

1341 nya fall av covid-19 har konstaterats under de senaste tre dagarna. De konstaterade fallen av covid-19 blir fler och ingen avmattning syns i ökningen. Smittan förekommer i alla åldersgrupper och i alla delar av i länet.”

svt.se
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-10-23 kl. 17:13.
Citera
2020-10-23, 17:07
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Men de avlidna bör finnas kvar i Socialstyrelsens register över covd-19 döda, för man har väl inte ändrat i dödsorsaksintyget?

Ja det gör dem säkert. Men det är ju det en del inte fattat, att platz och c19 hämtar data från massa källor. FHM, Socialstyrelsen och regionerna själva. Källor som har skilda definitioner för vad som visas i statistiken. Klart som fan att det blir gap då.
Citera
2020-10-23, 17:08
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Och nu ska man ta bort över 40 döda!
Smittspridningen ökar i Östergötland.
Men dödstalen minskar, 42 pers har tagits bort fr statistiken....
https://twitter.com/GostaBroholmer/status/1319599995604094976/photo/2
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Tusentals borde naturligtvis tas bort eftersom de dött med och inte pga Covid. Det har vi vetat nu bra länge.

Östergötland gjorde tidigare undersökningar av dödsfallen i Covid-19, och kom fram till att 15 procent av dödsfallen inte hade med Covid-19 att göra. I dessa fall råkade patienterna avlida av just medan dom hade infektion i kroppen.

I 85 procent av dödsfallen, så var Corona-infektionen med och orsakade dödsfallen, i många fall tillsammans med andra former av ohälsa.

Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Din jävla dynga tar ingen tänkande människa på allvar.

Dina inlägg är värda att ta på allvar, för den som är intresserad av att studera mångfalden av svordomar.
Citera
2020-10-23, 17:14
Medlem
Det är väldigt svårt att förstå logiken bakom Folkhälsomyndighetens och regeringens radikalt ändrade syn på riskgrupper i fallet covid-19.

https://www.svd.se/marklig-logik-bakom-vandning-om-70-plus

Det har ju inte blivit mindre farligt att insjukna i covid-19 för de som befinner sig i riskgrupperna så varför kan de nu plötsligt bete sig som alla andra?
Citera
2020-10-23, 17:15
Medlem
Stockholm måste ha fler restriktioner, i värsta fall en lockdown.
Citera
2020-10-23, 17:17
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Så länge de inte träffar grannarna så har det ingen betydelse att bostäderna ser ut så där. Viruset vandrar inte spontant genom väggar. Spridningen är en social funktion inte pga arkitektur.
Du, jag såg filmen Contagion (2011) igår, och den utspelar sig delvis i Hong Kong. Enligt storyn så är ön Kowloon världens mest tätbefolkade område, och miljöerna som skildrades där var verkligen extremt tätbefolkade.

Visst dom filmar naturligtvis de tätaste gatorna för att ge en dramatisk effekt till filmen, men föreställningen att svenskar umgås och har mer sociala kontakter än folk på Kowloon verkar extremt osannolikt.

Det måste finnas en annan förklaring till varför Sverige har så stor spridning och många dödsoffer, medan Hong Kong har klarat pandemin bra.
Citera
2020-10-23, 17:19
Medlem
IMBILDENs avatar
[quote=stilicho|73344679]Det är väl just själva samlandet man vill motverka. Bättre att barnen sitter själva hemma och slår ihjäl tid än att de sitter med några hundra andra barn och vuxna i skolan och slår ihjäl tid.

Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag skulle snarare vilja säga att det är klarlagt att barn (åtminstone) från 10 år och uppåt är precis lika smittsamma som vuxna.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/vandningen-barn-lika-smittsamma-som-vuxna/

Nu är du den andra personen som replikerar på mitt inlägg med en länk från Expressen. Det är ju pinsamt. Man hade kunnat hoppas att den här tråden höll lite högre nivå.

Eftersom det är Expressen så behöver de inte redovisa några källor. Men rimligtvis är det följande publikation från ECDC de refererar till:
https://www.ecdc.europa.eu/en/publications-data/children-and-school-settings-covid-19-transmission

Jag har inte läst hela rapporten men sammanfattningen är glasklar över att barn är mindre smittsamma än vuxna. Det som samhällsvetarna på Expressen verkar ha hakat upp sig på är uppgiften om att symptomatiska barn är lika smittsamma som motsvarande symptomatiska vuxna. Vilket är helt naturligt och fullständigt oväsentligt. Barn smittar mindre eftersom de mindre ofta smittas själva. Och när de smittas får de oftare milda symptom och smittar mindre och under kortare tid. Rapportens sammanfattning säger uttryckligen:
"Investigations of cases identified in school settings suggest that child to child transmission in schools is uncommon".

Finns tyska, koreanska och norska studier som kommit fram till att barn smittar ungefär lika mycket som vuxna.
Citera
2020-10-23, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Det är väldigt svårt att förstå logiken bakom Folkhälsomyndighetens och regeringens radikalt ändrade syn på riskgrupper i fallet covid-19.

https://www.svd.se/marklig-logik-bakom-vandning-om-70-plus

Det har ju inte blivit mindre farligt att insjukna i covid-19 för de som befinner sig i riskgrupperna så varför kan de nu plötsligt bete sig som alla andra?

Kanske för att det inte är konstruktivt att fly eller gömma sig. Man omvärderar väl hela tiden hur man lämpligast förfar. Många länder som knappat drabbades alls i våras har nu "fullt upp". Just de länder som stängde ner och hade strikta restriktioner.
Citera
2020-10-23, 17:20
Medlem
LeeVans avatar
Region Östergötland (från pressträff)

Den regionen har fan inte koll på någonting.

Antalet utförda PCR-test ligger på en jämn nivå men andelen possessiva fall har ”under dom senaste dagarna” ökat med 900%.
Detta beskriver Åkerlind, regionens smittskyddsläkare, med följande ordalydelse ”det går långsamt men stadigt uppåt ska vi säga”. Hen ser dessutom också ”andra län har precis samma utveckling”??

Räkna antalet döda har också varit överkurs.

Den som i mars insjuknade i Covid-19 men av någon anledning avlider i mitten på oktober har tydligen också obligatoriskt registrerats som död i Covid-19. Enligt Åkerlind har det från FHM inte funnits några riktlinjer härvidlag, varför hon gjort så.

Nu skall dock statistiken över döda justerats då FHM kommit med nya (??) riktlinjer vilka innebär att endast de som avlidit inom en månad från diagnos skall ses som avlidna i Covid-19.

Skall dock tillägga andra regioners pressträffar (bla Västra Götaland - Skåne ) som jag tagit del av har snarare imponerat med både kompetens och tydlighet i framförandet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in