2020-10-23, 12:17
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
Vad är det då du ville tillföra diskussionen? Det är väl rimligtvis alla partiers fel som har suttit i regeringsställning med ert resonemang. Jag förstår inte varför man beskyller den regering som faktiskt har beslutat om en ändring som har gett den effekt ni efterfrågar.

Självfallet är det det. Det är därför jag tidigare skrev "politikerna" och inte bara Socialdemokraterna. Men din utgångspunkt för vilken du argumenterade om att du inte förstod vad Socialdemokraterna hade med saken att göra var så absurd att jag var tvungen att svara dig. Ursäkta att jag lade mig i din diskussion.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlaxelsost
Vilken tur att det inte slutade med livstid, det hade ju inte gjort saken bättre.
Men var det inte så att Tishko Ahmed misstänkte att WA var otrogen, vilket borde ha föranlett förmildrande omständigheter, milare dom?

Misstänker i o f s att du trollar, men ändå:

"Inte gjort saken bättre", hur menar du?

Och man får i Sverige inte mörda sin partner om man misstänker otrohet, nej. Du tänker nog på t ex Iran eller liknande länder med sharialagar.
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Voelsen
Men om Tischko erkänner allt? Berättar var kroppen finns?
Kan rättegången göras om då, eller HD ta upp fallet?

Nej, det kan inte hända. Bara om han hade friats hade det kunnat hända.
Citera
2020-10-23, 12:18
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sohefall
Jag står på mig.. Livstid är inte livstid..det är precis som du säger.. inget tidsbestämt straff..
livstid finns i usa och så klart i andra länder, men i sverige är livstid bara ett namn på ett icke bestämt straff.. i min värld skall LIVSTID för att vara livstid ha utgången att man ALDRIG kommer ut levande..
och du förstår nog säkert vad jag menar med.
I snitt sitter en livstidsdömd i fängelse i 16 år; det innebär att straffet tidsbestämdes till 25 år och att den intagne sedan blev villkorligt frigiven efter praxis att den hade suttit av 2/3 av sin strafftid.[1]
. så nu är detta för mig slutdiskuterat ..livstid är inte livstid..!

Det är få europeiska länder som inte har möjlighet till frigivning från livstidsstraff. Även USA har frigivning från livstidsstraff i de flesta fall. Skulle Sverige ta bort möjligheten vore man inte på något vis i majoritet bland länderna i västvärlden.
Citera
2020-10-23, 12:18
Medlem
SnilleFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Han är svensk medborgare. Går inte att utvisa.
Förhoppningsvis är SD i makten vid det laget. Och kan deportera honom.
Citera
2020-10-23, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Voelsen
Men om Tischko erkänner allt? Berättar var kroppen finns?
Kan rättegången göras om då, eller HD ta upp fallet?

Det krävs fortfarande att HD beviljar en resningsansökan. I ditt exempel skulle det i så fall bli punkten 2 nedan som blir tillämplig.

58 kap. 3 § Rättegångsbalken

Sedan en dom i brottmål vunnit laga kraft, får resning beviljas till men för den tilltalade,

1. om något sådant förhållande, som avses i 2 § 1 eller 3, förelegat och detta kan antas ha medverkat till att den tilltalade frikänts eller till att brottet hänförts under en väsentligt mildare straffbestämmelse än den som borde ha tillämpats, eller,
2. om det för brottet är föreskrivet fängelse i mer än ett år samt någon omständighet eller bevis, som inte tidigare har förebringats, åberopas och dess förebringande sannolikt skulle ha lett till att den tilltalade dömts för brottet eller till att detta hänförts under en väsentligt strängare straffbestämmelse än den som tillämpats.

Ej må på grund av förhållande, som avses i 2, resning beviljas, med mindre parten gör sannolikt, att han icke vid den rätt, som meddelat domen, eller genom fullföljd från denna kunnat åberopa omständigheten eller beviset eller han eljest haft giltig ursäkt att ej göra det. Lag (1987:1345).
Citera
2020-10-23, 12:22
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avalancheking
Självfallet är det det. Det är därför jag tidigare skrev "politikerna" och inte bara Socialdemokraterna. Men din utgångspunkt för vilken du argumenterade om att du inte förstod vad Socialdemokraterna hade med saken att göra var så absurd att jag var tvungen att svara dig. Ursäkta att jag lade mig i din diskussion.

Diskussionen du la dig i rörde huruvida det var ”sossarnas fel”, inte politiker i allmänhet. Därav ställde jag frågan hur man menade att det specifikt var de som var ansvariga för den tidigare lydelsen (som kom till under regeringen Reinfeldt i ett försök att skärpa straffet).
Citera
2020-10-23, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blagylta
Statsminister Röfven hälsar att straffet är rasistiskt och borde sänkas till villkorligt. "En röst från en sk. Mördare är också en röst och vi tackar tishkos klan för det fina stödet och räknar med tishkos också när han kommer ut." Och tillägger: "förutsatt att vi lyckas förankra våra betongrövar ytterligare en period kommer tishko få en ministerpost när vi lyckas få ut honom"...
Så gullig du är...
Det är ni alla lågbegåvade stöttepelare.
Jag undrar...
Vet du på riktigt att du har fel?
Klaga på "Rövfen" över allt liksom. Ingen koll alls på att vi nu (vilket inte gällde vid tiden för brottet) har en genomarbetad lagstiftning i dylika fall? Livstid om du missat det..
Du har nog en go babyface-mun man kunde tömma sjömännen i
Haha vilken flane.
Puss!
Citera
2020-10-23, 12:23
Medlem
Krickerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trenmacka
Pratade med en plit om detta, hon hade jobbat som plit i 20 år, hon visste inte ett enda fall där någon fått längre straff.
När jag satt på kåken så var det ett par stycken som fick påbackning pga misskötsamhet.

Men då snackar vi bara om fem till tio dagars påbackning.
Citera
2020-10-23, 12:26
Medlem
Citat:
Det är få europeiska länder som inte har möjlighet till frigivning från livstidsstraff. Även USA har frigivning från livstidsstraff i de flesta fall. Skulle Sverige ta bort möjligheten vore man inte på något vis i majoritet bland länderna i västvärlden.

Det absolut vanligaste för så grova mord i USA är livstid, att man sitter tills man dör. Sedan finns även dödsstraff i flera delstater, varav kanske 5-10 avrättar folk frekvent på årlig basis.
Sedan finns det fall där en del släpps ut tidigare, men det hör till ovanligheterna och är oftast relaterat till att den som begick brottet inte var myndig. Då pratar vi en fängelsevistelse på drygt 40-50 år.

Inte helt jämförbart med Sverige.
Citera
2020-10-23, 12:27
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlaxelsost
Vilken tur att det inte slutade med livstid, det hade ju inte gjort saken bättre.

Jo, det hade det. Nu fick han 18 år tidsbestämt vilket i praktiken är 12 års fängelse.
Hade han fått livstid hade han suttit betydligt längre. Ju längre den här snubben sitter på kåken, desto mindre risk är det att han begår nya brott. Idealt vore ju att gräva ned honom direkt, men om det inte går; hålla honom inslåst på livstid.
Citera
2020-10-23, 12:28
Avstängd
Citat:
Diskussionen du la dig i rörde huruvida det var ”sossarnas fel”, inte politiker i allmänhet. Därav ställde jag frågan hur man menade att det specifikt var de som var ansvariga för den tidigare lydelsen (som kom till under regeringen Reinfeldt i ett försök att skärpa straffet).

Socialdemokraterna har varit de som absolut varit mest bidragande till förstörelsen av Sverige och det svenska lagsystemet. Ja. Reinfeldt var katastrofal. Men Socialdemokraterna har varit bidragande som parti med sin kommunistiska agenda ända sedan Olof Palme tog över efter Tage Erlander. Alla har de sedan dess arbetar för att förstöra Sverige.

Och de har gjort det systematiskt. Det har legat massor av planering bakom. Och du har understött dem med din röst. Duktigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in