2020-10-22, 23:37
Medlem
AngryDanes avatar
Gad godt være en flue på væggen i ahmeds celle lige nu

Jeg håber de har vakt på ham så han ikke tager sit liv, ikke at han ikke må prøve, han skal bare forhindres i at gennemføre det.

Kommer der at bli noget andet end bare en meddelelse om beslut og så slut?
Kan han overklage domen til HD?
Citera
2020-10-22, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Novotar
Yapp tror jag med. Såg på efterlyst och både åklagaren o advokaten i programmet trodde på livstid. 12 tim kvar.
Jag såg det också.
Både åklagaren och advokaten tyckte också att han inte planerat något vidare vad han skulle säga under tingsrättsförhandlingen när han förhördes.
Han borde få sin dom fastställd av hovrätten.
Citera
2020-10-23, 04:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
Jag såg det också.
Både åklagaren och advokaten tyckte också att han inte planerat något vidare vad han skulle säga under tingsrättsförhandlingen när han förhördes.

Det är nog ingen tvekan om att HR kommer att fastställa domen från TR. Inget nytt har åberopats som skulle ändra på detta.
Har man som i Tischos fall dukat bordet för polisens tekniker, får man finna sig i att det räcker inte med önskemålet att bli frikänd.

Nu kommer han säkert att vilja överklaga detta till HD, till vilken nytta. Det är lika bra att han inser att den närmaste framtiden erbjuder en etta på Kumla.

Enda ljuspunkten för denne gök är att han får minska livstidsdomen med det år han satt häktad.
Citera
2020-10-23, 05:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Det är nog ingen tvekan om att HR kommer att fastställa domen från TR. Inget nytt har åberopats som skulle ändra på detta.
Har man som i Tischos fall dukat bordet för polisens tekniker, får man finna sig i att det räcker inte med önskemålet att bli frikänd.

Nu kommer han säkert att vilja överklaga detta till HD, till vilken nytta. Det är lika bra att han inser att den närmaste framtiden erbjuder en etta på Kumla.

Enda ljuspunkten för denne gök är att han får minska livstidsdomen med det år han satt häktad.
Den ända nyttan blir mera pengar till hans advokat.
Ja snart hägrar en etta på Hall, Kumla eller Tidaholm för spenan Tishko.
Citera
2020-10-23, 08:03
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AngryDane
Gad godt være en flue på væggen i ahmeds celle lige nu

Jeg håber de har vakt på ham så han ikke tager sit liv, ikke at han ikke må prøve, han skal bare forhindres i at gennemføre det.

Kommer der at bli noget andet end bare en meddelelse om beslut og så slut?
Kan han overklage domen til HD?

Bohusläningen direktsänder https://www.bohuslaningen.se/nyheter/uddevalla/idag-faller-hovrättsdomen-mot-wilma-anderssons-pojkvän-1.35956097

Ja han kan överklaga men jag ser inte att HD kommer att ge prövningstillstånd.
Finns inget nytt/vägledande i detta fall vad jag kan se.

” Huvudregeln är att Högsta domstolen bara ger prövningstillstånd om Högsta domstolens dom eller beslut kan få betydelse som prejudikat, dvs. ge vägledning för hur domstolarna ska bedöma liknande fall (prejudikatskäl)”
https://www.domstol.se/hogsta-domstolen/om-handlaggningen/overklaga-och-begar-provningstillstand/
Citera
2020-10-23, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Bohusläningen direktsänder https://www.bohuslaningen.se/nyheter/uddevalla/idag-faller-hovrättsdomen-mot-wilma-anderssons-pojkvän-1.35956097

” Huvudregeln är att Högsta domstolen bara ger prövningstillstånd om Högsta domstolens dom eller beslut kan få betydelse som prejudikat, dvs. ge vägledning för hur domstolarna ska bedöma liknande fall (prejudikatskäl)”
https://www.domstol.se/hogsta-domstolen/om-handlaggningen/overklaga-och-begar-provningstillstand/
Enig med er andra. Finns inget med det här fallet som kräver prejudikat.

Finns heller inget som tyder på att Tishko kommer få annat än livstid. Mer än argumentet att "Hovrätten brukar hitta något argument för lägre straff".
Citera
2020-10-23, 09:25
Medlem
Gonorres avatar
Kl 11 är det över för kulturberikaren.

Utan ny bevisning så kommer hovrätten givetvis fastställa domen och det målet kommer definitivt inte prövas i högre instans.

Tiskho har haft två chanser på sig att förmildra omständigheterna.

En i TR och nu i HR

Anledningen till att det inte har lyckats är att han för det första är skyldig och för det andra för stolt för att erkänna sitt brott.

Hade han erkänt och lagt alla korten på bordet så kanske kanske det hade räckt till ett tidsbestämt straff i HR. Men narcissister fungerar inte så och det skall vi nog alla vara glada för en sån här dag.

Kl 11 skall jag fira med en kopp kaffe och 11 wienerbröd.
Citera
2020-10-23, 09:44
Medlem
Parasolltrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
Jag såg det också.
Och jag hörde tydligt att de la ansvar för det på Ts försvarare! Rämsell har inte lyckats förklara för T vad som är bra för hans sak. Sen kanske det inte varit någon lätt sak att göra, han är inte så smart.
Citera
2020-10-23, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av April62

Blir intressant att se om HovR på något sätt beaktar Tishkos "slutanförande" sista rättegångsdagen. Något i stil med "...framstår som helt verklighetsfrämmande och lämnas därför utan avseende..." vore bra.

Tishkos formulering "Jag hade varit 78 år och hon 73" var för övrigt ett klumpigt försök att relativisera bort åldersskillnaden mellan dem. Nice try!
Citera
2020-10-23, 10:07
Medlem
Novotars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer

Tack!
Senast redigerad av Novotar 2020-10-23 kl. 10:14. Anledning: Fel
Citera
2020-10-23, 10:18
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Novotar
Tack! Får han domen i handen eller kommer dom närvara i HD?

Han får den säkert i handen i häktet.

Tidningarna som liverapporterar får den säkert mailad till sig eller som uppmärksammade mål och livesänder så står de hos TR/HR och väntar på att få den i handen :-)
Citera
2020-10-23, 10:27
Medlem
Novotars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parasolltroll
Och jag hörde tydligt att de la ansvar för det på Ts försvarare! Rämsell har inte lyckats förklara för T vad som är bra för hans sak. Sen kanske det inte varit någon lätt sak att göra, han är inte så smart.
Rämsell har kanske inte ens försökt få honom inse det, troligtvis sett honom som skyldig och ”låtit bäcken rinna” oavsett objektiv eller inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in