2020-10-23, 00:33
Medlem
Marmoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Mörkläggningen av eventuella militära transporter och anledningen till olyckan är som sagt två skilda frågor. Så jag har svårt att se varför undersökningar om det är beroende av svaret på om det förekom en kollision eller inte.

Det kan ha varit en olycka helt enligt den vedertagna versionen du förespråkar, bara det att det fanns saker ombord som motiverade en mörkläggning från myndigheternas sida, enligt deras uppfattning.
Ja, precis så, d v s jag är inte...eller var inte till detta nya hål hittades så emot det som sagts.

Jag är mer intresserad av hur våra regeringar agerade och varför.
Citera
2020-10-23, 00:37
Medlem
Marmoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
Ja men vågorna blir ju låga också under lika långt intervall som dom är höga och under den tiden kommer det inte tillföras vatten och förmodligen rinna ut en del också.
Såg du filmen jag lade in häromdagen och animationerna gällande Estonia eller gissar du bara?
Citera
2020-10-23, 00:41
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Man skall självfallet lyssna på vad Yasmina har att säga (du som har artikeln kanske kan verifiera att det är samma person som Jasmina från däck 1), men hon lämnar vittnesuppgifter redan dagen efter och 5 dagar efter olyckan (she suddenly heard the strong noise above her cabin ceiling which appeared to her to be "something big and strong moving from one place to another.”). Nu kommer hon 26 år senare med delvis andra uppgifter (”Jag har hört ett skarpt metalliskt ljud.”) Vilka uppgifter brukar vi allmänhet fästa mest vikt vid?

Jag har försökt öppna GGEs bilaga med hennes vittnesmål, men filen är blank oavsett vilken läsare jag använder. Jag har lyckats kolla på bilagan med Övberg tidigare. Någon annan som får det att fungera?
https://www.estoniaferrydisaster.net/estonia%20final%20report/enclosures%20HTM/enc%202/21.3.1.296.htm

Edit: sammanfattningen av vittnesmålen kommer från GGE/Meyervarvets rapport. Ganska långt från JAIC.

Samtidigt hade förhören sina brister och vi har oftast sammanfattningar av polisförhör där några av de de förhörda rätt tidigt riktade kritik mot att bilden inte riktigt blev rättvisande.

I Yasminas förhör - som vi läst nedan - saknas i stort sett en beskrivning av de två skarpa smällarna alls. Där kommer ljudet från bildäck och det fra,står som hon tänker på lastbilar som välter. Samtidigt talar andra vittnesmål defintivt om två smällar, så det mesta talar för att de inträffat. Då kan vi inte rakt av dra slutsatsen av att Yasmina inte nämner dem i vittnesmålet att hon inte hört dem alls. Det kan vara sammandrager som inte gör hennes vittnesmål rättvisa.

Missade jag inte något så nämner hon inte vatten som läcker över trösklarna på bildäck heller.
Citera
2020-10-23, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marmoth
Såg du filmen jag lade in häromdagen och animationerna gällande Estonia eller gissar du bara?

är ju logiskt eller hur.

ju högre upp skadan är ju mindre tid träffar vågen skadan,dvs mindre tid för vatten att komma in och mer för att vatten ska rinna ut.
Citera
2020-10-23, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Pust. Det här blir bara snurrigare och snurrigare. Innan vi jobbar med skrovgenomföringen måste vi hitta rätt bokstav...
- Av döma av den sista bilden du länkar till så ligger sista ’E’ rakt under fönster 19, det sista innan lastporten.
- Detta är samma position som i esternas bild (från en annan hamn/vinkel).
- Men sedan har esterna förmodligen slarvat lite och ritat in sprickan baserat på ’ESTLINE’-texten på skeppsritningen, men den är förskjuten ca 5-6 m bakåt relativt fotona. Obs: det kan vara så att detta är korrekt, och att den röda markeringen på fotot är fel.
https://www.valitsus.ee/sites/default/files/2020-09-19_observations_from_the_rov_video_to_ms_estonia_1 8th_september_2020.pdf

Vad betyder detta? Ja det beror ju på om man först lokaliserat hålet gentemot fartygets konstruktion och sedan passat in detta på foton av Estonia, eller om man lokaliserat hålet direkt mot bokstäverna. Min antagande för närvarande är att den kända rekonstruktionsbilden stämmer och att esterna hamnade för långt akterut. Sprickan är då tillbaka i skarven mellan hyttavd. 4. & 5.
(https://www.expressen.se/nyheter/dykningar-visar-stort-hal-i-estonias-skrov1/)
Ja, det är snurrigt och kanske inte värt lägga mer tid på just detta.

På de äldre bilderna av fartyget ser jag skrovgenomföringar ovanför fenderlinjen rakt under fönsterrad 12/13 samt under rad 2, men ingen skrovgenomföring nedanför fönster 19. På bilden av Estonia syns många fler, men mindre mörka fläckar längs fenderlinjens ovansida och det är svårt uttyda vad det är, men jag misstänker som sagt att vi kanske tänkt 180° fel och att skrovgenomföringen ligger nedanför fenderlinjen (utvecklar vidare längre ned).

Bilden på Wasa King föll bort så lägger den här om någon vill spara till handlingarna.
http://www.shipspotting.com/photos/middle/6/0/2/2775206.jpg

Jag håller med om att rekonstruktionen från Dplay bör stämma (åtminstone är det att förvänta sig) och vi får tills vidare utgå från att hålet befinner som renderingen visar, men även personerna i dokumentären snurrar till det, så vete tusan....

Citat:
Din fråga om skrovgenomföringens placering relativt fendern med tanke på vrakets orientering är ju synnerligen motiverad! Du är såvitt jag vet den första som tänkt på det. Jag tolkar filmen som att de kommer från utsidan och då filmar de nedifrån skeppsidan så att upp i bild är närmast kölen. Då har du helt rätt. Men oavsett detta tycker jag mig se diverse runda prickar ovanför fendern på bilderna, men det kanske är något annat. Det verkar lite för stora också.
Kollat filmen på YT några vändor och det blir ju så att vi ser skrovet upp och ned i bild.
Kölen är upptill, fören till vänster och aktern till höger.
Filmarna snurrar själva till det lite vid 5:17 när de säger att de tittar ovanför fendern, fast det är nedanför fenderlinjen (om man orienterar sig utifrån ett rättvänt fartyg).
Om jag tänker rätt och utgår utifrån ett Estonia på rätt köl befinner sig då skrovgenomföringen nedanför fenderlinjen (inom bottenfärgsmålat område) och bilderna jag delat tidigare är ingen vidare hjälp.
Även "handduken" sitter i den del av sprickan som är nedanför fenderlinjen.

Det som ser ut som en rund del av en bokstav (även det vid 5:17) får jag fortfarande inte ihop. Kanske en synvilla.

https://youtu.be/t1Z4ID7git4
Senast redigerad av Prudent 2020-10-23 kl. 01:08.
Citera
2020-10-23, 00:56
Medlem
Marmoths avatar
Citat:
är ju logiskt eller hur.

ju högre upp skadan är ju mindre tid träffar vågen skadan,dvs mindre tid för vatten att komma in och mer för att vatten ska rinna ut.
Jag är galet logisk och fyrkantig så ett enkelt Ja eller Nej på frågan igen då, d v s såg du båten i höga vågor på länken jag lade in?

Samma sak gällande ”illustrationerna” gällande Estonia, d v s ”rinna ut” känns väldigt ovetenskapligt.

Någon?
Citera
2020-10-23, 01:02
Medlem
Citat:
Jag är galet logisk och fyrkantig så ett enkelt Ja eller Nej på frågan igen då, d v s såg du båten i höga vågor på länken jag lade in?

Samma sak gällande ”illustrationerna” gällande Estonia, d v s ”rinna ut” känns väldigt ovetenskapligt.

Någon?

länka den igen då.

När vågen inte är tillräckligt hög kommer det inte rinna in vatten, så svårt kan det väl inte vara att förstå

det kommer med all säkerhet rinna ut vatten då också.

även om skadan skulle vara precis under vattenlinjen så kommer den inte att vara i vattnet hela tiden pågrund av vågorna.
Citera
2020-10-23, 05:15
Medlem
probe53s avatar
Citat:
Jadå, absolut så men det knorrar ändå lite när man gör en sådan undersökning, lägger ut en, i mina ögon, mycket bra dokumentär i 5 delar och sedan låter bli att visa allt.

Det kan ju också vara som andra skribenter antyder att de gör så av andra skäl vilket tiden får utvisa.

Finns det ny information eller inte?
Citera
2020-10-23, 05:18
Medlem
probe53s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
Anklagelserna som nu riktas från Sjöfartsverket mot dokumentärfilmarna som punkterat deras utredningsresultat är avslöjande. Dom anklagar filmarna för att ha undanhållit info om ett mindre ytterligare ett mindre hål på vraket.

Betänk varför Sjöfartsverket går till denna attack. Jo, att tjafsa om det mindre hålet som antagligen är en spricka ökar chanserna att dels förringa det större hålet som tyder på att Sjöfartsverkets s. k. utredning är förfuskad, dels rikta intresset åt annat håll än mot deras förfuskade utredning. Därav den agressiva tonen i angreppet.

Det är en allvarlig anklagelse från min sida men Sjöfartsverket har en mycket suspekt roll i denna soppa. Jag går så långt så jag säger att verket ljuger. Frågan som måste få sitt svar är för vems skull?

Lite så. Är det de som var med och avslöjade delar av Demokrsternas smitsiga byk, eller Demokraternas egna förehavanden som är fokus?
Citera
2020-10-23, 07:10
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Om de vattentäta dörrarna mellan sektionerna var öppna kan man iofs förklara saken med det. Men teorin vore förstås mer plausibel om hålet i skrovet befinner sig i sektionen med avfallstanken.

Jag föreställde mig att tankarna hade en förbindelse med en öppning över vattenytan som kunde användas för att tömma tankarna på land, så man åtminstone hade den möjligheten. Men det kanske inte fungerade så? Edit. Eller skölja ur dem.

Björkmans tanke här var ju alltså att de stora smällarna inte var från en kollision utan kan ha härrört från när man av misstag öppnar de vattentäta dörrarna av misstag 01.02 Då skulle alltså läckan uppkommit tidigare än så. Man försökte därefter pumpa ut vatten med länspumparna men hade problem med detta och beslutade att stänga de vattentäta dörrarna.

Detta förutsätter iofs en mindre konspiration, men av det slaget som förekommer med jämna mellanrum, där ansvariga försöker dölja misstag.
De vattentäta dörrarna på däck 1 var öppna när haveriet startar, men det finns ingen dörr mellan sauna/poolavd. och sektionen akterut. Mellan sektionerna 4 & 5 på däck 0’finns det en dörr, som kan varit öppen (jag inbillar mig att WT-dörrar där nere ör stängda, men vet inte) men det har mindre betydelse om hålet/sprickan ligger i skarven mellan dessa sektioner. Jag är tillbaka vid den uppfattningen efter foto-studien igår.
Citera
2020-10-23, 08:26
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av probe53
Lite så. Är det de som var med och avslöjade delar av Demokrsternas smitsiga byk, eller Demokraternas egna förehavanden som är fokus?

Fokus får inte förskjutas eller fuskas bort med skendiskussioner som inte rätar ut ett enda frågetecken.

Huvudfokus måste hela tiden vara att nu ska sanningen upp på bordet. Det har ljugits alldeles för länge av alldeles för många ansvariga. Nu får det vara slut med att föra svenska befolkningen bakom ljuset gång efter annan. Den sjunkna kärran var stabil nog för att transportera ett knappt tusentalet nänniskor över innanhavet i full storm och på ett säkert sätt. Vad eller vem ville förhindra det och varför? Där har du fokus.
Citera
2020-10-23, 08:31
Medlem
Marmoths avatar
Citat:
länka den igen då.

När vågen inte är tillräckligt hög kommer det inte rinna in vatten, så svårt kan det väl inte vara att förstå

det kommer med all säkerhet rinna ut vatten då också.

även om skadan skulle vara precis under vattenlinjen så kommer den inte att vara i vattnet hela tiden pågrund av vågorna.
Här:

https://www.youtube.com/watch?v=dl5ZE0oHwjU

Kan vi släppa detta med vattenlinje nu?

OCH om vatten kommer in i ett hål och sedan rinner nedåt ett par däck så hur tusan ska det kunna trotsa tyngdlagen och rinna uppåt och ut igen?

Så svårt kan väl inte detta vara att förstå?

Trevlig helg!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in