2020-10-23, 00:10
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Irish-Guy
Här redan så här på Irland. Där det är reglerat nu antalet deltagare på begravningar och bröllop, hur långt hemifrån du får motionera, de pratar om att reglera hur mycket alkohol en person får köpa (göra det svårare för spontana hemmafester), polisen får bryta sig in i ditt hus gör att kolla så att du inte har besökare utan för hushållet över. Halva befolkningen är livrädd och alla skyller på alla.

Super dystopiskt och räddningen är det där magiska vaccinet som direkt kommer utrota Covid... Tills dess är det in och ut ur lockdowns.

Irländare är väl inte kända för att lyda överhögheten precis? Ni brukar väl festa rejält, i tid och otid?
Citera
2020-10-23, 00:11
Medlem
EastClintfoods avatar
Offtopic
Senast redigerad av EastClintfood 2020-10-23 kl. 00:19.
Citera
2020-10-23, 00:15
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Ok? Och situationen i Belgien är fake news förståss:https://news.sky.com/story/coronavirus-belgium-was-cited-as-a-model-for-the-uk-to-follow-now-its-hospitals-face-being-overrun-1 2109631

Eller vänta.. Belgien hade ju väldigt få smittade under våren.. Eller vänta. Nu blir jag riktigt förvirrad. Nästan lika förvirrad som okok1.

Hur fan kan de hamna där igen?
Citera
2020-10-23, 00:15
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Cypern inför munskydd-påbud utomhus!

Bra av Cypern att ta tag i smittbekämpningsarbetet.

Cyprus makes masks obligatory outdoors and imposes curfews
Citat:
The wearing of face masks will become mandatory in all areas in Cyprus and a curfew will be imposed in two districts that have had a steep rise in Covid-19 cases, the Cyprus Mail reports.
The health minister Constantinos Ioannou said the use of masks will now be obligatory in all outdoor areas, except while exercising. They are already so in all indoor areas where two or more people are present.
He also announced an 11pm curfew in the Limassol and Paphos districts. Between 11pm and 5am, movement will be banned except for people going to work, visiting pharmacies or in the event of medical emergencies. People will be required to present proof of their reason for being outside.
Under the measures, hospitality venues must close by 10.30pm but can continue to deliver. All sports and social activities of children under 18 are suspended.
The measures will be in effect from Friday until 9 November.

källa guardian
Citera
2020-10-23, 00:19
Medlem
Ursprungligen postat av Merwinna

Jo, men någon måste ju först ta hem det till familjen. Och den personen måste ha fått det utanför familjen. Exempel: om ett barn blir smittat i skolan, och sedan smittar sina föräldrar och sina tre syskon, så kan man såklart säga att mångdubbelt fler smittas i hemmet än i skolan. Men det var ändå smittillfället i skolan som var orsaken till ALL smittspridning i den familjen. Likaså om det är familjens 20-åring som kommer hem med viruset från en studentpub.

Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Detta, varför begriper inte folk det? Smittan uppstår ju inte i familjen utan tar sig in via någon av familjemedlemmarna. Arbetsplatsen, skolan, festen osv.

Folk kan bli helt snurriga av all information. Till ex. när storebror Staten talar i telefisionsapparaten och säger: "Barn smittar inte" - ja det är ju inte konstigt om folk får det här om bakfoten.

Få se nu vad lättade restriktioner medför i praktiken. Skolorna tilläts öppna - Om vi nu ser en spridning i samhället - skulle det kunna vara ungefär det man väntar sig.
Citera
2020-10-23, 00:23
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Irish-Guy
Gå tillbaka och kolla min posthistorik. Jag bor i Dublin...

Du pratar med en sekt, det spelar ingen roll vad du säger.
Citera
2020-10-23, 00:26
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Hovnarrens uttalanden om att smittspridningen i Uppsala är på väg ned "dementeras" av Region Uppsala:

Det är ju rent skrattretande. Problemet är ju att hovnarren sätter dem i en jävla sits, som de kanske inte klarar av - sen får de skulden!? WTF liksom! Vad i helvete sysslar karljäveln med? Var är Löfven förresten, är det inte han som är ansvarig just nu?

Edit:
Fast skrattet fastnar i halsen när man tänker på vad som kan hända, med tanke på videon från Belgien precis som någon länkade.
Citera
2020-10-23, 00:29
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Vad menar du med hovnarr? Det är så jävla lätt för experterna här på FB att leverera rätt svar, några månader i efterhand.

Här på Flashback levererar vi svar i realtid, Anders Tegnell ger svar i retrospektiv!
Citera
2020-10-23, 00:33
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Det motsvarar 45000 nya fall i USA så det är katastrofalt mycket.

Fast USA är värre än så nu. Jag tycker nog Trump:en ska börja omfamna sin lilla Fauci innan det går åt helvete på riktigt. Om han vill vinna valet så är det nog enda sättet. Fauci har rätt. De har redan överskjutit målet om 200K döda, det blir svårt för Trump att motivera 300K eller 400K eller ännu värre. Sen kan det ju sluta där ändå.
Citera
2020-10-23, 00:33
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Fast även om man ser på IVA-inläggningar så haltar statistiken. Sedan ca 1 oktober läggs det in fler patienter på IVA än vad det gjorde från vecka 28 och framåt. Ändå är dödligheten fortfarande på sin höjd en fjärdedel av vad den var vecka 28 och veckorna efter. Finns väl i princip två tänkbara förklaringar, eller en kombination av båda.
1. Sjukvården har blivit väsentligt bättre på att behandla IVA-patienter.
2. Ribban för att läggas in på IVA har sänkts påtagligt.

Den huvudsakliga dödligheten passerade inte IVA.

Du vet ju var och vilka som dog.
Citera
2020-10-23, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Jag tror snarare att det har med äldreboende att göra. Just nu är smittspridningen väldigt låg bland äldre, och det har tidigare mest varit äldre som strukit med. Under våren dog många äldre utan att komma in på IVA eftersom man inte ansåg att de skulle klara behandlingen. Så det finns ingen tydlig korrelation mellan IVA och döda.

Var det fler äldre som blev smittade i juli? I mars, när allt var nytt och totalt kaos, visst det kan jag köpa. Men i juli? Nej, det har jag faktiskt svårt att tro på, är det något så är det snarare tvärtom, också bland äldre börjar fler och fler tröttna och nu har ju även restriktionerna minskat.
Citera
2020-10-23, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Den huvudsakliga dödligheten passerade inte IVA.

Du vet ju var och vilka som dog.

Hann svara på ett liknande inlägg innan jag såg ditt. Läs mitt svar i inlägget över detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in