2020-10-22, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
https://www.seoghoer.dk/nyheder/mette-frederiksen-slaar-fast-ingen-julefrokoster-i-aar

Danska statsministern ställer in julborden i år. Undrar om de kommer att vara tillåtna i Sverige? Det är verkligen inte bra i så fall, i och med att det är buffé - folk kan hosta och snora på maten, och det brukar också alltid bli kö vid de populära rätterna.

Vad politiker hittar på i utlandet har som väl är ingen större relevans i Sverige.

Varför skulle just en julmåltid vara värre än en annan måltid med många besökare? Helt ovetenskapligt.

Eller utegångsförbud mellan kl 21 och kl 06 (som i Frankrike) där alla politiker tydligen känner till att virus är speciellt nattaktiva.
Citera
2020-10-22, 21:23
Medlem
Kapsyl-munnen Tegnell i Aktuellt visar åter igen FHMs avsaknad på proaktiva åtgärder. Håller låda med kamera i grodperspektiv, grötigt harklande R-uttal "hhschrraarrr" som får skåningar att framstå som rikssvenskar och rycker med skallen titt som tätt.
Citera
2020-10-22, 21:25
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Jo, det är ju det man ser i flera länder som har munskydds-tvång. Risken finns att du har det bara för att du måste, men du kan inte hantera den utan den åker upp och ner. Man håller inte avstånd på samma sätt med en mask på eftersom risken är att man tror att man är skyddad.

Jag har arbetat i covidvården och burit alla olika varianter av skydd beroende på vad jag skulle göra. Kirurgmunskydd och/eller visir vid nära kontakt med smittade, vilket inte gav ett fullgott skydd då många personal blev smittade på arbetet. Man måste också hålla mycket god hygien vid byte och hantering av skydd, vilket jag knappast tror att alla har möjlighet till eller ens bryr sig om. Det flippras alldeles för mycket, och därför tror jag att det skulle innebära vissa risker med munskydd på ex lokaltrafiken.

Det borde ändå innebära ett visst skydd för andra, lite är bättre än inget. Flipprar man med sitt eget munskydd så får man ju skylla sig själv om man blir smittad. Avstånd tyckte jag tyskarna var hyfsat bra på.
Citera
2020-10-22, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Förvisso, men smittspridningen hade fortsatt även ifall alla skulle följa rekommendationerna. Folkhälsomyndighetens rekommendationer är otillräckliga. För att stoppa virusets spridning, så är det nödvändigt att isolera smittbärarna innan dom får symtom på sjukdom. När individen märker att den är sjuk, så är det redan för sent att stoppa smittspridningen.

Eftersom de som smittas av asymptomatiska eller presymptomatiska är få enligt studien jag länkade till tidigare och sker i huvudsak i nära familjekontakter eller långvarig social kontakt så tror jag mer på att smittspridningen skulle avta snabbt om fler än 90 % följer rekommendationerna. Exempelvis: Trafiken är normal och parkeringarna på arbetsplatser fulla - gigantisk skillnad från i våras. Det innebär att folk inte jobbar hemma i den utsträckning som är möjlig (som i våras).
Citera
2020-10-22, 21:27
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
USA. Det finns maskvägrare här också. Riktiga hillbillys och rednecks. Ofta flat earthers också. Så det är komiskt att hela Sverige i princip har samma IQ som dem.

Ha ha ok, ja så kan man också se på saken. Så du bor i USA, nu blev jag lite avundsjuk.
Citera
2020-10-22, 21:29
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Sex veckor bör ju räcka för att kväsa det. Anledningen till att viruset blossar upp igen efter långa lockdowns, är att folk har fuskat under tiden och träffat andra människor ändå.

Det behöver inte handla om fusk. Viruset kan spridas av kontakter som är nödvändiga även när samhället har stängt ner. Det kan handla om arbete, eller om att hjälpa handikappade individer. Därför utrotas inte smittan helt, men den minskar kraftigt.

Citat:
Annars är det borta efter sex veckor - för alla som var värdar för det när perioden började, är antingen friska och smittfria eller döda efter sex veckor.

Så hade det varit ifall alla kontakter hade upphört under 6 veckor. Eftersom det inte är möjligt, så behöver man ha en plan att hantera återstående smittfall även efter 6 veckor. En sådan strategi kan vara "hammaren och dansen".
Citera
2020-10-22, 21:30
Medlem
Hexen666s avatar
https://www.thedailybeast.com/italy-did-everything-right-to-stop-a-second-wave-of-the-coronavirus-so-what-went-wrong

Citat:
Italy’s health ministry released data this week showing that 80.3 percent of the new infections “occur at home” while only 4.2 percent come from recreational activities and schools.

Haha, men fortsätt ni skrika om att stänga ner pubar & skolor. Dårar
Citera
2020-10-22, 21:31
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
USA. Det finns maskvägrare här också. Riktiga hillbillys och rednecks. Ofta flat earthers också. Så det är komiskt att hela Sverige i princip har samma IQ som dem.

Yea!!! Wear masks and gett higher rates of infection and death than Sweden!!!!
Citera
2020-10-22, 21:31
Medlem
Surtrutens avatar
Jag gillar ju inte Sveriges regering, men något bra har de och FHM uppenbarligen gjort eftersom statsskulden nästan inte har ökat under corona.
I genomsnitt ökade EU-ländernas statsskulder från 79,4 procent under första kvartalet 2020 till 87,8 procent av BNP under andra kvartalet. Sveriges statsskuld ökade under samma period med 1,2 procentenheter till 37,1, vilket är den fjärde lägsta statsskulden i hela EU.
TT, https://www.ttela.se/jobb-affärer/svensk-statsskuld-ökade-minst-1.35874902

Se även, https://ec.europa.eu/eurostat/documents/2995521/11442902/2-22102020-CP-EN.pdf
Citera
2020-10-22, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Om 2 miljoner, 10 % har haft den i Sverige idag och vi bara har 100000 bekräftade fall så är skillnaden en faktor 20.
Jag har efter att ha läst otaliga källor och studier landat i att dödligheten i ett välutvecklat västland med hyffsat gammal befolkning verkar vara typ 1 % i våras och har nu sjunkit något (p.g.a. bättre skyddade riskgrupper och behandlingar) till kanske 0,6-0,7 %. Samtidigt tar det typ i snitt 20 dagar från att man smittas till att de som dör faktiskt dör.

Så, för att få en ganska bra bild av hur många som smittades varje dag historiskt kan man ta dödstalen en viss dag, dela det med, säg, 0,008 (motsvarar 0,8 % dödlighet, eller så kör man 0,01 för enkelhets skull vilket motsvarar en dödlighet på 1 %) och då har man, ungefär, hur många som smittades 20 dagar innan det datumet kan kollar på.

Detta sättet att räkna ger att det under Sveriges peak-dagar i våras smittades typ 150/0,001= 15 000 personer om dagen när det var som värst. Med cirka 6 000 döda totalt idag och lite justerat för minskad dödlighet allt eftersom så borde typ 6000 / 0,008 = 750 000 svenskar, give or take, varit smittade till och med för 20 dagar sedan. Vad som hänt från 2a oktober fram till idag kommer vi se först i dödstalen de kommande dagarna.

För 20 dagar sedan hade vi typ 95 000 bekräftade fall. Så du är inte alldeles helt fel ute med en faktor 20 fel, men jag gissar att den är lite lägre, istället typ faktor 8 fel (750 000 / 95 000).
Citera
2020-10-22, 21:35
Medlem
wedonthavetimes avatar
Intressant att Tokyo med sina 9.2 miljoner invånare bara har 439st döda jämfört med Sveriges 5900st döda.

Men å andra sidan är det svårt att jämföra med Sverige då Tokyo är
- Som stad mycket mindre tätbefolkat
- Medelåldern är lägre i Japan

I Japansk media kan man läsa hur dom suktar efter Sveriges strategi.
Senast redigerad av wedonthavetime 2020-10-22 kl. 21:38.
Citera
2020-10-22, 21:38
Medlem
Vilken vanlig influensa ger symptom i 2 månader?
Det som är konstigt är att det finns fortfarande folk som tror att Cov-2 är inte mer än en vanlig influensa!

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/25-000-svenskar-kan-ha-langtidscovid
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in