2020-10-22, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Fantastiskt jobb de gjort då som fått ner det 10-20 ggr det potentiella. Fantastiskt jobb.

Sverige skulle istället kört hammaren och dansen som strategi då skulle man hamnat på nivåer som de nordiska grannländerna och asiatiska länderna.
Citera
2020-10-22, 18:58
Medlem
hardusettminapas avatar
https://www.youtube.com/watch?v=956HB1BjB94

83-årig kvinna säger vad i princip varenda äldre person jag sett uttala mig om detta sagt:

"I think it's all ridiculous. We should never have been in lockdown. All the vulnerable people should have been kept safe, and all the rest of us, I'm 83, I don't give a sod. I look at it this way, I've not got all that many years left of me, and I'm not going to be fastened in a house when the government have got it all wrong."

"By the end of this year there is going to be millions of people unemployed and you know who is going to pay for it? All the young ones. Not me, because I'm going to be dead.

Jag har inte sett en enda äldre person som vill att unga människor ska sluta leva sina liv på obestämd tid bara för att äldre eventuellt ska få leva ett eller två år till. Jag har inte sett en enda äldre person som tycker att vi ska krascha hela samhället totalt och orsaka ekonomisk katastrof bara för att äldre eventuellt ska få ett eller två år till. Inte för att det på något sätt finns en motsättning, men utgår bara från den idiotiska föreställningen att lockdown räddar liv.
Citera
2020-10-22, 19:02
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Sverige skulle istället kört hammaren och dansen som strategi då skulle man hamnat på nivåer som de nordiska grannländerna och asiatiska länderna.

Vad som skulle ha gjorts och varför det blev som det blev i respektive länder har fler beröringspunkter än endast åtgärder för C-19. Dina fantasier om 50'-100' döda är dock inget annat än en alarmist oförmåga att leva i verkligheten.
Citera
2020-10-22, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Vad som skulle ha gjorts och varför det blev som det blev i respektive länder har fler beröringspunkter än endast åtgärder för C-19. Dina fantasier om 50'-100' döda är dock inget annat än en alarmist oförmåga att leva i verkligheten.

Sverige har misslyckats katastrofalt och detta måste man som svensk kunna erkänna, det ser ut som att man återigen kommer att agera reaktivt istället för proaktivt nu igen till hösten.
Citera
2020-10-22, 19:08
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Jag läste några äldre inlägg från dig, och det märks skillnad på före och efter din covid-infektion. Din kognitiva förmåga tycks ha gått ner och överlag verkar du vara mycket svagare mentalt. Tragiskt att se hur den här sjukdomen påverkar folk.

Intressant kommentar, speciellt ifrån en sådan som dig. För innan min covid-19 infektion så var jag inoficiellt, (och ibland officiellt) för flockimmunitet. Jag lyssnade noga på alla spekulationer som kom ifrån folkhälsomyndigheten och diverse bifigurer om hur stor immuniteten var hos det svenska folket och när vi skulle nå något som liknade flockimmunitet.

Iof var inte detta helt ologiskt, om det rört sig om en infektion som kommer i smittvågor snarare än i kluster. Senare i maj så började det gå upp för mig att det kanske inte vara så enkelt, att det var någonting lurt med dessa spekulationer. Under sommaren, alltså min förändrade inställning berodde inte på min genomgångna infektion, så landade det, äntligen, hos mig att det rörde sig om en klustersmitta. Under sensommaren så förstod jag också att den hade samma säsongsvariation som många andra Corona smittor, dvs högsäsong december till och med april.

Allt detta, plus den roll som superspridare kan ha, vilket, faktiskt, hade att göra med hur och av vem jag blev smittad av, har iof ändrat min syn på SARS-COV2 och covid-19. Men att detta skulle vara ett tecken på "svaghet", nej jag tror nog inte det, snarare så förhåller det sig tvärtom. Det känns, om inte skönt, så i alla fall något lugnande, fast med en tragisk twist, att allt utvecklas under hösten som jag fasade för men som jag visste skulle hända grundat på vad jag tidigare kommit på.
Senast redigerad av Ola Schubert 2020-10-22 kl. 19:22.
Citera
2020-10-22, 19:18
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
https://www.youtube.com/watch?v=956HB1BjB94

83-årig kvinna säger vad i princip varenda äldre person jag sett uttala mig om detta sagt:

"I think it's all ridiculous. We should never have been in lockdown. All the vulnerable people should have been kept safe, and all the rest of us, I'm 83, I don't give a sod. I look at it this way, I've not got all that many years left of me, and I'm not going to be fastened in a house when the government have got it all wrong."

"By the end of this year there is going to be millions of people unemployed and you know who is going to pay for it? All the young ones. Not me, because I'm going to be dead.

Jag har inte sett en enda äldre person som vill att unga människor ska sluta leva sina liv på obestämd tid bara för att äldre eventuellt ska få leva ett eller två år till. Jag har inte sett en enda äldre person som tycker att vi ska krascha hela samhället totalt och orsaka ekonomisk katastrof bara för att äldre eventuellt ska få ett eller två år till. Inte för att det på något sätt finns en motsättning, men utgår bara från den idiotiska föreställningen att lockdown räddar liv.

Citat:
Top German lawyer known for corruption trials against Deutsche Bank and VW and now a member of German Corona Investigative Committee says those responsible for the Covid fraud scandal should be trialled for probably the greatest crime against humanity in history.
https://twitter.com/jonkirbysthlm/status/1312639876970491904
Citera
2020-10-22, 19:21
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Irish-Guy
Gå tillbaka och kolla min posthistorik. Jag bor i Dublin...

Ja jag vet. Men din generaliserande beskrivning tyder mycket på egna slutsatser och inte statistik och fakta.
Citera
2020-10-22, 19:21
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Gå inte ut utan rymddräkt i Stockholm. Lyser rött på Europakartan.

https://www.ecdc.europa.eu/en/covid-19/situation-updates/weekly-maps-coordinated-restriction-free-movement

Du "glömde" att berätta att hela Centraleuropa, förutom Tyskland, samt hela Östeuropa, förutom de baltiska staterna, samt Sydeuropa, förutom sydöstra Balkan lyser lika illrött som Stockholm.

Jag förmodar att "de lyckats bättre med flockimmunitet där" än Sverige gjort där bara Stockholm lyser illrött.
Citera
2020-10-22, 19:24
Medlem
qwerty-66s avatar
Kan inte alla "covidlovers" träffas på Friends Arena o smitta ner varandra? Så vi får det överstökat?

Jäkla tjat om hur ofarligt det är men fortfarande inga smittpartyn
Citera
2020-10-22, 19:24
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Gå inte ut utan rymddräkt i Stockholm. Lyser rött på Europakartan.

https://www.ecdc.europa.eu/en/covid-19/situation-updates/weekly-maps-coordinated-restriction-free-movement

Ja, det ser hemskt ut. Men vissa lär sig aldrig. En vän till mig var på SPA - med massage och allt - i Stockholm tidigare i veckan! Jag kommer inte att träffa honom igen förrän 14 dagar har gått...
Citera
2020-10-22, 19:25
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag var i Tyskland idag. De flesta har ett vanligt kirurgmunskydd, några en halsduk eller bandana för munnen. Alldeles för många med vanligt kirurgmunskydd hade det neddraget så de kunde andas genom näsan. Det är idioter som förstör poängen med munskydd. Jag kände mig utstirrad då jag gick med ett FFP3-skydd. Såg en eller ett par andra som hade det, de blev också utstirrade. Grejen är den, hade alla haft ett vanligt kirurgiskt munskydd och använt det korrekt så hade R0 fallit som en sten.

Jo, det är ju det man ser i flera länder som har munskydds-tvång. Risken finns att du har det bara för att du måste, men du kan inte hantera den utan den åker upp och ner. Man håller inte avstånd på samma sätt med en mask på eftersom risken är att man tror att man är skyddad.

Jag har arbetat i covidvården och burit alla olika varianter av skydd beroende på vad jag skulle göra. Kirurgmunskydd och/eller visir vid nära kontakt med smittade, vilket inte gav ett fullgott skydd då många personal blev smittade på arbetet. Man måste också hålla mycket god hygien vid byte och hantering av skydd, vilket jag knappast tror att alla har möjlighet till eller ens bryr sig om. Det flippras alldeles för mycket, och därför tror jag att det skulle innebära vissa risker med munskydd på ex lokaltrafiken.
Citera
2020-10-22, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, det ser hemskt ut. Men vissa lär sig aldrig. En vän till mig var på SPA - med massage och allt - i Stockholm tidigare i veckan! Jag kommer inte att träffa honom igen förrän 14 dagar har gått...

Att du inte träffar en person för att denna valde att gå på Spa låter ju helt sinnessjukt. Det är någonting sjukligt över detta virus, och då menar jag inte virusets effekt på kroppen, utan snarare att denna typ av oro kan inte vara sund.
Lyckligtvis har jag aldrig träffat en tvättäkta alarmist i verkliga livet. Jag antar att de håller sig inomhus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in