2020-10-21, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WahlstedtM
Alla vet att muslimerna är måna om sin religion, låt de hållas med den för sig själva, den skadar ju ingen.

Klart den skadar andra. Deras våld och handlingar går ut över icke muslimer. Syltrygg.
Citera
2020-10-21, 15:24
Medlem
ENTPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djurmo
Varje "incident" måste nog trots allt betraktas som enskild när man försöker dra slutsatser så som man gör i denna tråd. Här är topic den intervjuades uttalande, och det uttalandet var ju uppenbarligen inte ett försök att skylla den mördade läraren för dådet. Inte ens kan dessa lösryckta citat tjäna som illustration för någon tendens hos SVT att resonera våldsförhärligande. Detta eftersom citatet är direkt felaktigt. Att sedan klamra sig fast vid detta uppenbara försök att trolla fram felaktigheter, ja det är just där nationalisthögern visar sin ömklighet.
Uppenbarligen inte? Att ordvalet ens existerar i hans tankevärld avslöjar hur han ser på saken. Glöm inte att det är samma (tror jag?) snubbe som sa upp sig i protest mot att man använde "Hassan" som exempel på gängkriminell i debatten häromveckan. För mig är det uppenbart att den här gamla gubben inte anser att man bör (får) kritisera eller driva med islam.

Varför ska man förstå det som isolerade incidenter? Förutom att hela din tes vilar på just det? Självklart påverkar talare det som uttalas. Om en rörmokare pratar om en slutgiltig lösning så är det troligtvis någonting dyrt men som lär funka en bra stund framöver, talar Hitler om samma så betyder det något helt annat.
Citera
2020-10-21, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Klumpigt uttryckt.

Men det är inte fel att påstå att muslimerna blev provocerade. Det är ju tyvärr sant.

Precis. Det var ju den händelsen som ledde till eller provocerade fram dådet. Vad skulle det annars varit liksom? Det ligger ju ingen värdering i det såsom skuldbeläggande av läraren? Jag skulle själv kunna använda samma ord för att beskriva det hela och fortfarande ha åsikten att det läraren gjorde var helt korrekt i utbildningssyfte och klart inom ramen för yttrandefrihet.
Citera
2020-10-21, 16:20
Medlem
at0m3ns avatar
Citat:
Klumpigt uttryckt.

Men det är inte fel att påstå att muslimerna blev provocerade. Det är ju tyvärr sant.
Jag förstår inte varför det är så många här som inte förstår vad yttrandefrihet innebär.
Enligt fransk lag får du håna Jesus om du så vill.
Dom har inget att göra i Frankrike eller ett annat öppet samhälle om dom inte kan respektera lagarna.
Ska alla gå omkring och klippa folks huvuden för att dom känner sig provocerade?
Så trött på människor som har en ursäkt för den sjuka människans bemötande utav kritik.
Fanskapet ska inte vara i Frankrike överhuvudtaget om han inte begriper vad yttrandefrihet står för.
Han bevisade med sin handling att han mördar även familjemedlemmar om dom målar en bild av profeten...

Dessutom muslimer påstår att man inte kan vara muslim om man inte älskar Jesus samtidigt så skiter dom fullständigt i när Jesus kränks dagligen...
Ren odlade idioter jag har försökt med allt jag har förstå mig på Islam men det går bara inte. Tyvärr.
Citera
2020-10-21, 16:40
Medlem
Doktordonkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ClinicallyBlaze

Hela klippet (2min): https://www.svt.se/nyheter/utrikes/elva-gripna-efter-mordet-pa-franske-lararen

Förstår inte hur man kan dra sådana här slutsatser av en jävla skärmdump. Löjligt att SVTs reporter skulle mena att Paty provocerat fram sin död.

Precis. Jens Ganman har suttit där med pausfingret för att hitta rätt 0.2 sekunder där det där står men struntat i hela intervjun där det framgår något helt annat. Om det är något vi borde prata om så är det hur Jens Ganman förvanskar verkligheten.
Citera
2020-10-21, 17:32
Medlem
Tror du verkligen att svt står på terroristernas sida?
Citera
2020-10-21, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av at0m3n
Jag förstår inte varför det är så många här som inte förstår vad yttrandefrihet innebär.
Enligt fransk lag får du håna Jesus om du så vill.
Dom har inget att göra i Frankrike eller ett annat öppet samhälle om dom inte kan respektera lagarna.
Ska alla gå omkring och klippa folks huvuden för att dom känner sig provocerade?
Så trött på människor som har en ursäkt för den sjuka människans bemötande utav kritik.
Fanskapet ska inte vara i Frankrike överhuvudtaget om han inte begriper vad yttrandefrihet står för.
Han bevisade med sin handling att han mördar även familjemedlemmar om dom målar en bild av profeten...

Dessutom muslimer påstår att man inte kan vara muslim om man inte älskar Jesus samtidigt så skiter dom fullständigt i när Jesus kränks dagligen...
Ren odlade idioter jag har försökt med allt jag har förstå mig på Islam men det går bara inte. Tyvärr.

Om inte muslimerna blev provocerade, varför halshögg de läraren?

De blev provocerade, vad är så svårt att förstå.
Citera
2020-10-21, 18:28
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Alla vet att muslimerna är måna om sin religion, låt de hållas med den för sig själva, den skadar ju ingen.
Ehh, jo den skadar rätt många.
Citera
2020-10-21, 18:32
Medlem
Djurmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ENTP
Uppenbarligen inte? Att ordvalet ens existerar i hans tankevärld avslöjar hur han ser på saken. Glöm inte att det är samma (tror jag?) snubbe som sa upp sig i protest mot att man använde "Hassan" som exempel på gängkriminell i debatten häromveckan. För mig är det uppenbart att den här gamla gubben inte anser att man bör (får) kritisera eller driva med islam.

Varför ska man förstå det som isolerade incidenter? Förutom att hela din tes vilar på just det? Självklart påverkar talare det som uttalas. Om en rörmokare pratar om en slutgiltig lösning så är det troligtvis någonting dyrt men som lär funka en bra stund framöver, talar Hitler om samma så betyder det något helt annat.
Heder åt din liknelse =)

Men även om filuren i tvn är tveksam i sina ideologier, vad vet jag. Men i detta fall är det rimligt att påstå att det som provocerade knivgalningen rimligen var undervisningens innehåll. Knappast något annat. Men därmed inte sagt att någon i vare sig studion eller SVY-ledningen anser att det är legitima skäl.
Citera
2020-10-21, 19:03
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Herre jösses, har du minsta aning om vad islam säger? Alla andra religioner är inåtvända men koranen uppmanar anhängarna att göra just vad muslimska terrorister gör. Se exempelvis Sura 9:29.
Citera
2020-10-21, 19:06
Medlem
Zilvios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av at0m3n
MEDIA. SVT får nu kritik efter att ha antytt att den franske läraren Samuel Paty "provocerade fram" sin egen halshuggning genom att visa Muhammedbilder.

https://mobile.twitter.com/JensGanman/status/1317888544107597825/photo/1

Helvete.......Jag är i chocktillstånd...Fritt att diskutera vad ni vill..

Inget chockerande öht. Så blir det när man är tillräckligt pk-mediatränad och det spontana ordflödet med näst inte perfektion harmoniserar med den godkända åsiktskorridorens i konsensus godkända parlör.
Citera
2020-10-21, 19:17
Medlem
at0m3ns avatar
Citat:
Om inte muslimerna blev provocerade, varför halshögg de läraren?

De blev provocerade, vad är så svårt att förstå.
Driver du med mig nu eller?
Menar du att alla Judar och Kristna när dom blir kallade för grisar och judejävlar borde ta till kniven och hugga av huvudet på andra människor?`
Dom blir ju provocerade....
Som Malmö kravallerna när man skrek Judarna ska få tillbaka Muhammed svärd ska åter råda mm mm.
Ska Judarna nu ge sig ut på halshuggnings festival?
Fransk lag stöder yttrandefrihet och skyddar människor från att skadas..
Förstår du skillnaden i lag och rätt eller du tycker vi ska gå på våra känslor och handla därefter?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in