Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
En fråga.
Kan en barnfamilj resa utomlands nu under höstlovet och ändå anses följa rekommendationerna? Om familjen bor i Sverige, eller i Uppsala. Förändrar det något?
Om man bara ska umgås med de i samma familj, är det då okej att sätta sig på ett plan och checka in på hotell i ett annat land, för att sedan resa tillbaks till Sverige en vecka senare? Låter ju inte riktigt så. Samtidigt har ju UD hävt sin avrådan till samtliga länder vad jag känner till. Därmed kommer ju inte något resebolag att betala tillbaks några pengar för ev inställda resor på eget initiativ.
Vad tycker ni här på Flashback? Är det lämpligt att resa eller inte? Vet ju att många planerar att resa nu under höstlovet.
Vad händer om man blir akut sjuk under sin utlandsvistelse? Kommer man få någon hjälp av UD då med hemtransport osv? Jag menar, det börjar ju bli rätt fullt på sjukhusen i stora delar av världen och att hjälpa svenska charterturister står nog inte överst på prio-listan skulle jag tro.
Jag personligen skulle inte komma på tanken att resa under dagens förutsättningar, men väldigt många tänker ju inte som mig.
Resa med familj och barn känns tokigt.
Att göra någon enstaka resa ensam, eller möjligen med partner, tycker jag kan vara okej under vissa förutsättningar:
- Att man inte tillhör en riskgrupp
- Tillgång till lägenhet så man kan laga alla måltider själv
- Tillgång till bil så man inte behöver ta publika transporter
- Destination ett land med lägre grad av smitta än Sverige och gärna ett klimat där man kan vara ute största delen av tiden
- Att man är OK med att bli fast i destinationslandet i några månader och har möjlighet att täcka kostnaden
- Att man sätter sig i självkarantän och inte träffar personer i riskgrupp 1-2 veckor efter hemkomst
Den återstående risken blir då själva flygplatserna och flygresan där man får ha munskydd och handsprit, samt något enstaka inköp på lokal mataffär.