2020-10-21, 10:22
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Som sagt tidigare en tuffare influensasäsong leder till runt 3000 fler döda under säsongen jämfört med en mild säsong. Om nu covid-19 ger 6000 fler döda, innebär det att covid-19 är 2x farligare rörande dödstal? Eller behöver vi veta mer exakt hur många som är smittats för att veta bättre?
Nu gissar du väl ändå!

Om man tittar i dödsorsaksregistret så brukar det vara mellan några tiotal och några hundra personer som dör av influensan varje år. Enstaka "toppår" (fem de senaste 50 åren) är det mellan 500 och 800 personer som dör i säsongsinfluensa.

Lågt räknat är det 10 gånger flera som hittills dött i covid jämfört med säsongsinfluensan, räknat på ett genomsnitt är det 30 gånger flera.
Säsongsinfluensan är inte särskilt dödlig och det är ju därför vi inte stänger ner samhället varje vinter.
Citera
2020-10-21, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Med andra ord kan man översätta Covid19 som 20 gånger dödligare. Trodde det var ännu värre faktiskt, men det beror förstås till viss del på hur man mäter.

Nej, det kan man inte göra. Testningen är enormt mycket annorlunda mot Covid-19 gentemot hur influensa testats, rapporterats och liknande eftersom det anses mer som en 'vanlig sjukdom'. Jag förstår att att du gärna tar rygg på saker som följer din agenda och att din väg går en riktning - men snälla människa var objektiv.
Citera
2020-10-21, 10:33
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Förstår vad du menar. Lite underhållande att lyssna på Tegnell när han sitter i TV-studien och säger att de varit framgångsrika och haft rätt etc etc. När så reportern ställer kritiska motfrågor som talar mot det han precis sagt slingrar han sig som en såpad mask
Men som du säger lyssna på Tegnell. Finns det inte fler folk på FoHM? Varför får inte de färga debatten säga saker som inte helt går med linje med övriga FoHM. Tegnell kastar ju ur sig både det ena och det andra men ingen annan får ju göra det. De måste tvärt om bara upprepa det som Tegnell redan har sagt. Ibland tycker jag mig kunna se på dem att de inte alls tycker så och har svårt att argumentera för resonemanget om de nu överhuvud taget får stå i strålkastarljuset. Det är ju inte så att FoHM är oerhört enat, utan det verkar bara bero på att två (och en utomstående) får färga debatten. Dennas tre gubbars klubb är så tråkig att man nästan faller i hopp av söm när man ser dem.

Och ja, de har aldrig haft fel. Som Tegnell brukar säga om han får frågan om han ångrar något. Så svarar han att om det vetat det de vet nu så skulle de ha kunnat sköta strategin ännu lite bättre!
Citera
2020-10-21, 10:38
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Med andra ord kan man översätta Covid19 som 20 gånger dödligare. Trodde det var ännu värre faktiskt, men det beror förstås till viss del på hur man mäter.
Fast 30 gånger dödligare är nog närmare sanningen om man går på data från dödsorsaksregistret.
Citera
2020-10-21, 10:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Precis, jag antog 20-30% smittade i covid i sverige. Så får korrigera mig, generisk IFR i intervallet (0-2-0.3%) vilket stämmer ganska bra med Isländska och Norska förslag på generisk IFR. Tuff säsongsinfluensa 3000 döda (uppskattningsvis ex 2018) samt 10-15% smittad per säsong ger generisk IFR i intervallet 0.2-0.3%.

Jag har inte sett någon källa på att "enbart 2-4% av fallen av misstänkt covid som är positiva". Majoriteten av de dödsfallen i covid inträffade i våras då mörkertalet avseende smittade var gigantiskt. Nu dör knappt någon av/med covid längre som du säkert noterat.

1.

Så de flesta smittades i maj? Då borde vi haft enligt din logik 15-20% redan då. Låt mig citera studier:

"Analyserna för vecka 18 (totalt 1 104 analyserade prover) visar som väntat störst andel positiva antikroppstester i Stockholm. Totalt 7,3 procent av de insamlade blodproverna från personer i Stockholm var positiva i antikroppsundersökningen, vilket kan jämföras med totalt 4,2 procent i Skåne och 3,7 procent i Västra Götaland."

Och du förstår att detta är de värst drabbade områdena i Sverige som är ljusår ifrån din uppskattning?

2.

Och varför går du emot din egen folkhälsomyndighet som uppskattar dödligheten till intervallet 0.6 - 1.1 % dödlighet med 95% konfidensintervall?

"Vår skattning av letaliteten för Stockholms län är 0,6 %, med ett 95 %
konfidensintervall på 0,4–1,1 %."

https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/da0321b738ee4f0686d758e069e18caa/skattning-letalitet-covid-19-stockholms-lan.pdf
Citera
2020-10-21, 10:41
Medlem
Och så var det Skånes otur att hålla presskonferens. Smittan sprider sig överallt.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/region-skane-haller-presskonferens-om-coronalaget-2
Citera
2020-10-21, 10:52
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Men som du säger lyssna på Tegnell. Finns det inte fler folk på FoHM? Varför får inte de färga debatten säga saker som inte helt går med linje med övriga FoHM. Tegnell kastar ju ur sig både det ena och det andra men ingen annan får ju göra det. De måste tvärt om bara upprepa det som Tegnell redan har sagt. Ibland tycker jag mig kunna se på dem att de inte alls tycker så och har svårt att argumentera för resonemanget om de nu överhuvud taget får stå i strålkastarljuset. Det är ju inte så att FoHM är oerhört enat, utan det verkar bara bero på att två (och en utomstående) får färga debatten. Dennas tre gubbars klubb är så tråkig att man nästan faller i hopp av söm när man ser dem.

Och ja, de har aldrig haft fel. Som Tegnell brukar säga om han får frågan om han ångrar något. Så svarar han att om det vetat det de vet nu så skulle de ha kunnat sköta strategin ännu lite bättre!

"Ännu lite bättre ja"

Det är jävla komik! Anders Wallensten är det förresten länge sedan man såg. Vet inte om han blivit petad, eller om han tröttnade själv.
Citera
2020-10-21, 10:54
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Fast 30 gånger dödligare är nog närmare sanningen om man går på data från dödsorsaksregistret.

Okej. Och ändå finns det de , inte minst i denna tråd här på Flashback som menar att detta bara är en snuva..., vet inte vem de försöker lura, men troligen bara sig själva.
Citera
2020-10-21, 10:59
Avslutad
Citat:
En fråga.

Kan en barnfamilj resa utomlands nu under höstlovet och ändå anses följa rekommendationerna? Om familjen bor i Sverige, eller i Uppsala. Förändrar det något?

Om man bara ska umgås med de i samma familj, är det då okej att sätta sig på ett plan och checka in på hotell i ett annat land, för att sedan resa tillbaks till Sverige en vecka senare? Låter ju inte riktigt så. Samtidigt har ju UD hävt sin avrådan till samtliga länder vad jag känner till. Därmed kommer ju inte något resebolag att betala tillbaks några pengar för ev inställda resor på eget initiativ.

Vad tycker ni här på Flashback? Är det lämpligt att resa eller inte? Vet ju att många planerar att resa nu under höstlovet.

Vad händer om man blir akut sjuk under sin utlandsvistelse? Kommer man få någon hjälp av UD då med hemtransport osv? Jag menar, det börjar ju bli rätt fullt på sjukhusen i stora delar av världen och att hjälpa svenska charterturister står nog inte överst på prio-listan skulle jag tro.

Jag personligen skulle inte komma på tanken att resa under dagens förutsättningar, men väldigt många tänker ju inte som mig.

Resa med familj och barn känns tokigt.

Att göra någon enstaka resa ensam, eller möjligen med partner, tycker jag kan vara okej under vissa förutsättningar:

- Att man inte tillhör en riskgrupp
- Tillgång till lägenhet så man kan laga alla måltider själv
- Tillgång till bil så man inte behöver ta publika transporter
- Destination ett land med lägre grad av smitta än Sverige och gärna ett klimat där man kan vara ute största delen av tiden
- Att man är OK med att bli fast i destinationslandet i några månader och har möjlighet att täcka kostnaden
- Att man sätter sig i självkarantän och inte träffar personer i riskgrupp 1-2 veckor efter hemkomst

Den återstående risken blir då själva flygplatserna och flygresan där man får ha munskydd och handsprit, samt något enstaka inköp på lokal mataffär.
Citera
2020-10-21, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Nu gissar du väl ändå!

Om man tittar i dödsorsaksregistret så brukar det vara mellan några tiotal och några hundra personer som dör av influensan varje år. Enstaka "toppår" (fem de senaste 50 åren) är det mellan 500 och 800 personer som dör i säsongsinfluensa.

Lågt räknat är det 10 gånger flera som hittills dött i covid jämfört med säsongsinfluensan, räknat på ett genomsnitt är det 30 gånger flera.
Säsongsinfluensan är inte särskilt dödlig och det är ju därför vi inte stänger ner samhället varje vinter.

Läs gärna rapporten länkad. Att influensarelaterad död inte registreras är för att det inte testas särskilt mycket utan hamnar under andra diagnoser som lunginflammation. Säsongerna i rapporten visar att dödligheten är betydligt högre och hänger samman med aktiviteten i influensasäsongen. Detta har gåtts igenom många gånger i tråden.
Citera
2020-10-21, 11:16
Medlem
Citat:
Men FHM rekommendationer om social distansering ligger ju fast sedan mars månad. Jag träffar folk utomhus och håller avstånd till de jag möter. Inomhus är det munskydd på om jag interagerar med främmande människor. Det ligger en bit ovan rekommendationerna, men jag kommer hålla fast vid det till vi är vaccinerade. Det är min plan. Om det kommer hålla mig frisk vet jag, men jag kommer göra mitt bästa.
Människor har olika förutsättningar. Om du känner dig bekväm med att göra med än vad som behövs, så får du göra det.

Men det är inte meningen att du ska göra mer än vad som efterfrågas, och sedan hålla på och peka finger på dem som gör mindre. Det är precis ett sånt angiverisamhälle som Sverige försöker undvika med vår strategi. Där man plötsligt har en massa "proud boys" eller "munskyddspoliser" som går runt och gör sig själva till nåt sorts rättesnöre.

Ledordet är "var och en efter förmåga". Vi uppmanar människor att dra åt samma håll, men det finns inga krav på att alla måste bidra exakt lika mycket, eller på samma sätt som du.
Citera
2020-10-21, 11:18
Medlem
stilichos avatar
Man måste ändå säga att det går förvånansvärt bra för Sverige just nu. Medan den andra vågen sveper över Europa så sitter svenskarna friska i sitt nordliga paradis.

Frågan är vad det beror på. Att Sverige inte är immunt var ju uppenbart i våras. Däremot skulle det kunna vara så att vi har en hög naturlig motståndskraft. Världens högsta andel singelhushåll och en allmänt vrång inställning till andra människor skulle faktiskt kunna hjälpa.

En annan möjlighet skulle kunna vara att medan resten av världen lättat upp och avvecklat de restriktioner de införde i våras så har Sverige kört på med ungefär samma motmedel som vi hade i april. De var ju inte mycket att skryta med då men de kanske faktiskt hjälpte i augusti och september när smittspridningen började ta fart igen och resten av Europa i många fall var fullt upptagna med att fira sin pandemifrihet.

Men hur mycket motåtgärder har Sverige egentligen i gång? I våras var det ju en väldigt stor andel av befolkningen som jobbade hemifrån, särskilt i de hårt drabbade storstäderna, men hur många är det som jobbar hemifrån idag? Och hur är trafikvolymerna på kollektivtrafiken, har de återgått till det normala eller är det lika långt mellan passagerarna som i april?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in