2020-10-20, 21:29
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Det var tydligt enligt mig. Sluta festa med andra utanför familjen.

FHM har ju uppmanat till social distansering sedan mars. I uttrycket social distansering ingår knappast att anordna fester för en massa människor.
Citera
2020-10-20, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersTengell
ser inte bra ut nu

antalet fall på IVA har på pricken dubblerats på en månad

men kurvan går jävla spikrakt uppåt så dom kommer ha dubblerats redan inom 2 veckor nu

japp, nu blev det en "2 veckor" igen men tror faktiskt det kan vara riktigt illa på sjukhusen om två veckor om vi fortsätter såhär.

det kommer vara riktigt trångt.

helt allvarligt, om utvecklingen vi ser i sverige just nu fortsätter i 1-2 månader till så kommer stora delar av vården att tillfälligt kollapsa

Here we go again. Andra användare men samma jävla dravel om "vårdkollaps" som i April.
Inte en enda tanke på att behandlingsmöjligheterna är mycket bättre plus att Sverige nu väljer att testa sina medborgare. Inte heller att regionerna väljer att smittspåra aktivt på många håll.
Om ni inte ser den extrema skillnaden mellan Mars och nu så är ni fullständigt blinda.
Citera
2020-10-20, 21:31
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Just frågan vad de skärpta reglerna i Uppsala består i känns ju minst sagt diffust. Vad är skillnaden mellan social distansering och undvika att vara nära människor som man inte bor med? Tycker inte Tegnell kunde ge något tillfredsställande svar på den frågan.
Vidare uppmanas uppsalabor undvika kollektivtrafiken, men sådana råd har ju gällt länge. I Stockholm har ju SL uppmanat folk ända sedan mars månad att man ska undvika att resa med dem. Fester och större sällskap har ju varit tabu ända sedan mellon.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/OQpxjb/uppsalabor-om-skarpta-raden-kanns-som-i-mars

Det är många som inte förstår vad de "skärpta" restriktionerna i Uppsala egentligen består av. Hade varit annorlunda om man aktivt uppmanat folk att bära godkända andningsmasker, eller stängt igen universitetet och skolorna. Då hade det varit en skärpning. Nu är det ju egentligen bara en upprepning av de råd man givit tidigare. I praktiken ingen som helst skillnad.

Att tydliggöra kring de redan befintliga restriktionerna är väl väldigt lägligt just nu? Det blir ju än mer tydligt när man riktar in det lokalt. Här i Stockholm slutade de flesta hålla avstånd, minska på resor i lokaltrafiken osv redan i maj. Jag tror att många kommer att skärpa till sig om man får en lokal regel på detta sätt.

Några av punkterna är väl mer åtdragna - nu uttrycktes det att man skulle undvika att träffa någon utanför sin egen familj.
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Han blir genast obekväm i hennes närhet,..hon sätter lite press.

Helt klart. Sällan sett honom bli så pressad av en journalist/TV-utfrågare. Hon ställde honom verkligen mot väggen och han hade ju inte så speciellt bra svar. Han fick ofta svara väldigt undvikande. Det blev nästan lite skämskudde på
Citera
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Tegnell på SVT Aktuellt nu kl 21.

Ufrågaren i SVT går på riktigt bra och ställer många bra kritiska frågor. Det är faktiskt befriande att se.

Tegnell får skruva på sig som en mask och han trasslar in sig i minst sagt konstiga resonemang.

Det är exempelvis helt obegripligt vad de skärpta reglerna i Uppsala egentligen består av i jämförelse med de allmänna reglerna. Han har väldigt svårt att besvara det.

Det handlar nog om, att man absolut inte får använda orden "lockdown" eller "karantänlagstiftning" i Sverige. För att inte tala om "mötesförbud" eller "utegångsförbud".
Citera
2020-10-20, 21:32
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
Hur var frågan formulerad nu igen som han svarade på?

Är du rätt för att bli smittad av corona?

Nej jag är betydligt mer rädd när jag rör mig ute i sthlms trafiken tex när jag går över ett övergångställe.

Knackeredvonankas tolkning: Tegnell säger att övergångställen är farligare än Corona.

Inte undra på att du är så jävla vilsen.

Du, det är inte jag som har tolkat det så. Försök hänga med lite.

Varför tror du att jag är vilsen?
Citera
2020-10-20, 21:33
Medlem
Madagascars avatar
Det ökar mycket i Europa nu.

UK, Spa och Fra rapporterar alla över 200 dödsfall idag. Lilla Tjeckien rapportera 87 nya dödsfall idag.

(Worldometers)
Senast redigerad av Madagascar 2020-10-20 kl. 21:43.
Citera
2020-10-20, 21:35
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Ja, var ute och joggade i morse. Det var tillräckligt kallt för att se utandningsluften. Stannade för att kolla. Armlängd räcker definitivt inte.

Har haft munskydd i bussar och inne där det funnits en massa folk. Typ posthämtningsställen. Men efter den här övningen så tror jag nog att man ska ha munskydd på gator och torg här i Stockholm under vintern. Torr och kall luft då håller sig aerosolerna sig flygande ett bra tag.

Ja, och tänk även på att varm luft stiger uppåt. D.v.s. - även om man är ganska lång (som jag är), så stiger de där molnen ifrån småfolkets andningsvägar först, innan de börjar falla ner.
Citera
2020-10-20, 21:38
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Att tydliggöra kring de redan befintliga restriktionerna är väl väldigt lägligt just nu? Det blir ju än mer tydligt när man riktar in det lokalt. Här i Stockholm slutade de flesta hålla avstånd, minska på resor i lokaltrafiken osv redan i maj. Jag tror att många kommer att skärpa till sig om man får en lokal regel på detta sätt.

Några av punkterna är väl mer åtdragna - nu uttrycktes det att man skulle undvika att träffa någon utanför sin egen familj.

Jag vet inte om man kan kalla en upprepning för en åtdragning. Sedan ska vi ju komma ihåg att den svenska modellen bara är råd. Det går bra att resa kollektivt så mycket man vill. Man kan sitta hur tätt man vill. Man kan anordna fester för större sällskap varje dag. Man kan springa runt och hosta i köpcentrum utan ansiktsmask så mycket man vill. Ingen lär riskera åtal och ingen riskerar några som helst böter.

Kör man bil med över 0,2 promille alkohol i blodet riskerar man sitt körkort, att få böter och tom bli satt i fängelse. Att däremot vistas ute i samhället, dra på sig Corona och sedan gå och arbeta, exempelvis inom vården. Det är inte olagligt och ingen har blivit åtalad. Någon har trots allt spridit viruset till de 6000 personer som dött i Sverige, men kommer någon hållas ansvarig? Knappast.
Citera
2020-10-20, 21:39
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Om du är ung och inte tillhör någon riskgrupp är Covid ganska harmlöst. Man kan göra jämförelser i det oändliga men folk fortsätter leva sina liv ändå. Det dör 12000 pga rökning varje år ändå slutar folk inte röka. Det drunknar 200 varje år också. På 30 år blir det 6000människor som drunknar. Många helt friska barn ändå förbjuder vi inte badande.
Du måste förstå att det är en enorm skillnad mellan något som smittar andra människor och en sjukdom du drabbas av pga andra orsaker. Det går inte att jämföra anser jag.
Citera
2020-10-20, 21:39
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Hur många av dessa har uppsökt och blivit inlagda på sjukhus, för just coovid (ett virus som aldrig ens har isolerats eller dokumenterats)?

Ibland är du dummare än ett spån:
https://www.folkhalsomyndigheten.se/publicerat-material/publikationsarkiv/h/helgenomsekvensering-av-svenska-sars-cov-2-som-orsakar-covid-19/

Citat:
Helgenomsekvensering av svenska SARS-CoV-2 som orsakar covid-19
Citera
2020-10-20, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Kombinationen av rädsla och verklig andnöd i samband med infektioner, är ju riktigt dåligt eftersom det ena förstärker det andra. Menar inte att förringa de som upplever stora svårigheter med andningen, men självklart fungerar allt sämre när man blir rädd.

En av mina arbetskamrater som blev rejält sjuk av covid i våras, har beskrivit hur hon upplevde ökad andnöd och mer smärta när vårdpersonal uttryckte oro över propp i lungan (vilket hon som tur var inte hade).
Så fort jag fick veta att jag hade full syresättning lättade andningen så pass att jag inte hyperventilerade längre och då släppte det ytterligare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in