2020-10-18, 21:16
Medlem
L-illuminatos avatar
Swiss Ramble går igenom förlusten i intäkter 19/20 benchmarkat mot 18/19:

https://twitter.com/SwissRamble/status/1315541815358038016

Noterbart är att klubbar som:
Dortmund och Napoli måste gräma sig över att man inte acceptera bud på Sancho & Koulibaly.
Då det som sågs som skambud i September kommer ses som drömbud efter Wave II i vår.
Citera
2020-10-18, 23:29
Medlem
MartinDahlinsMammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L-illuminato
Swiss Ramble går igenom förlusten i intäkter 19/20 benchmarkat mot 18/19:

https://twitter.com/SwissRamble/status/1315541815358038016

Noterbart är att klubbar som:
Dortmund och Napoli måste gräma sig över att man inte acceptera bud på Sancho & Koulibaly.
Då det som sågs som skambud i September kommer ses som drömbud efter Wave II i vår.

Napoli värva en för 700 mille.
Citera
2020-10-19, 08:08
Medlem
Citat:
Jag kan tycka det är så jävla oansvarigt av klubbarna jag har precis fördjupat mig i hela Mediapro debaklet med Ligue1.
Så Ligue1 pga av att de ställde in säsongen

Iom att det var Franska Regeringen som mer eller mindre tvingade Ligue1 att ställa in i våras så gick de med på att täcka det nödlån på det sista "delbetalningen" för rättigheterna som Canal Plus och något Franskt telekombolag sket i att betala för den inställda liga säsongen.

Ett lån som de Franska klubbarna ihop med deras motsvarighet till SEF LFP sedan hoppas kunna processa om till en kompensation för inställd säsong.

Även om Ligue1 klubbarna inte spenderade mer än vanligt denna sommaren (typ höll tillbaka i vissa fall)
Så såg ändå exempelvis Lille till att kräma ut varenda euro i Osimeh försäljningen
Lyon vägrade att sälja Deepay till Koeman och Barca till ett Covid anpassat pris.
Likaså ville inte Rennes sammarbeta gällande Cavaminga.

Inför det här året hade LFP sålt Ligue 1 rättigheterna till en ny aktör som heter så mycket som Mediapro (ni kan se mina inlägg i Ligue1 tråden för mer detaljer kring det).
Mediapro har under hela sommaren försökt omförhandla det nya avtalet på 800M euro och har precis vägrat att betala den första delbetalningen (deadline 5/10) så över hälften av klubbarna i Franska ligan kommer inte kunna betala ut sina löner den 20'e (motsvarighet till 25'e) i Frankrike pga av de redan har en tömd kassa.

Rent Teoretiskt riskerar man nu att Camavinga och Deepay kunna hävda kontraktbrott och gå gratis.

Detta scenariot är lite min poäng:

Hur drabbar allt detta Sverige?

1.
Discovery som är en globalaktör med rättigheter håller givetvis koll på hur rättighetsmarknaden utvecklar sig och kan vilken sekund som helst knacka hos SEF och säga det är dags att omförhandla detta då det inte längre är samma produkt som pre-lockdown.

SEF klubbarna är helt beroende av discovery paketen som kommer bli 90-95% av inkomstkällan för klubbar då det knappast kommer köpas säsongkort i någon omfattning föränn det står klart hur det blir med publik 2021.
Så klubbarnas inkomstverklighet och i förlägningen likviditet kan helt förändras från en dag till en annan.
(varför jag har varit raljant mot AIK, MFF, _Helsingborgs, Blåvitt mdfl som värvat)

2.
Faller Franska ligan kan vi räkna med att de sämst 4-5 sämsta (förydligande ekonomist sämst skötta klubbarna) klubbarna kursar totalt det betyder ungefär 100-110 högkvalitativa EU spelare som bir bosman från en månad till en annan gör att värdet och möjligheten till att sälja spelare helt kommer slukas av att bland annat Marseille eller Bordeaux startspelare letar klubbaddress gratis.

3.
Den överhängande köpviljan och risken att överinvestera sig i spelartransfers kommer hållas tillbaka från alla andra köpande ligor då man vet att man i slutändan är underställd sin rättighetsköpare och att de fortsätter betala.

Faller franska ligan så lär övriga toppligor inte vara långt efter.
Citera
2020-10-19, 08:12
Medlem
Jag sitter och betalar för ett Viasat jag skaffade förra året för att kolla engelska ligan under vintern, men inte knappt ser en minut av nu. Varför? Jag klarar inte av att kolla toppidrott utan publik. Jag kollar inte ens femmans frivisningar av Allsvenskan. Tror många är som mig och kommer avsluta sina prenumerationer på sportkanaler.

Jävla Lena Hallengren, det är du som körde över idrottsministern och förbjöd utökning av publik
Citera
2020-10-19, 08:24
Medlem
L-illuminatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MartinDahlinsMamma
Napoli värva en för 700 mille.

Ja Lille och Benfica har verkligen haft tur. Lille är en av de Franska klubbarna som hade sämst skött ekonomi av alla Franska klubbar och kan egentligen bara bära sig själv genom att gå 500 milj SEK i vinst på transfermarknaden varje sommar.
Citera
2020-10-19, 08:27
Medlem
L-illuminatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Faller franska ligan så lär övriga toppligor inte vara långt efter.

Citat:
Jag sitter och betalar för ett Viasat jag skaffade förra året för att kolla engelska ligan under vintern, men inte knappt ser en minut av nu. Varför?

Jävla Lena Hallengren, det är du som körde över idrottsministern och förbjöd utökning av publik

Går det inte att säga upp abonnemanget?
Du får nog räkna med publikfritt i England fram till Mars.

Jag tror Tvärtom att "faller Franska ligan" som i att flera klubbar tvingas tvångsbryta kontrakt någon går i konkurs så blir det kanske den wake up call som och varningssignal som andra klubbar behöver. Agenter och spelare fattar att det kanske inte är läge att omförhandla eller begära lönelyft.

Just fallet Frankrike kommer vara superintressant på Allsvenskan skulle man bara låta spelarna ta smällen så skulle det på långsikt kunna vara av godo för Fransk Fotboll även om det blir en kortsiktig käftsmäll.
Citera
2020-10-19, 13:11
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Går det inte att säga upp abonnemanget?
Du får nog räkna med publikfritt i England fram till Mars.

Jag tar nog hellre publikfritt än BLM-manifestationer, faktiskt.

(eller, kanske inte, men både och blir för mycket för mig iaf)
Citera
2020-10-19, 16:44
Medlem
L-illuminatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Har sagt det förut och säger det igen. Det finns inget förbud mot att ta in hundratals eller tusen åskådare på fotboll. Gränsen 50 pers gäller för allmänna sammankomster. .

Flashbacks egna smålags fetishist Burkgurka spekulativa ståndunkt.

Fotbollskanalen och SVFF jurister "hold my beer please"

https://www.fotbollskanalen.se/sverige/300-personer-pa-ifk-malmos-match---nu-riskerar-klubben-boter-vi-tittar-pa-aren/

Citat:
- Det vi kan säga för närvarande att vi tittar på ärendet för att se om det kan ha förekommit någon överträdelse av fotbollens regelverk. Polisen får svara på om de kommer att utreda ärendet utifrån allmän lagstiftning. Från SvFF:s sida förväntar vi oss naturligtvis att våra föreningar följer gällande lagar, restriktioner och riktlinjer, säger Christine Stridsberg, förbundsjurist på SvFF till Fotbollskanalen.

Jag tycker tvärtemot Burkgurka att krut knappast ska läggas på att säkra upp inkomster
Utan att slå sig fri från löner. Detta är typ Division II eller Division I? Tredje/fjärdeliga fotboll borde vara amatörsport på den nivån.
Citera
2020-10-19, 19:09
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:

Tycker nog att du ska vara mer förbannad på dem som - fortfarande - inte förstått allvaret och till varje pris ska trängas på barer och nattklubbar där de snappar upp viruset och sprider det vidare för att de ALLTID har gått ut på helgerna och minsann inte tänker sluta nu för de FÖRTJÄNAR det. För att inte tala om "Sveriges framtid", studenter som bara MÅSTE ha sina examens- och insparksfester med hundratals personer och oräkneliga mängder alkohol med tillhörande grovhångel för det har de ju "sett fram emot" ...

Idrottsklubbar och -publik får till viss del lida för att andra grupper missköter sig, men det går inte att ha hur individuella regler som helst. Dessutom är ju de mest inbitna fansen ofta lika hångelbenägna som studenterna, det ska ju kramas, pussas och highfivas så att det står härliga till när favoritlaget gör mål, så det hade garanterat genererat en massa superspridare. "Säkerhetsavstånd", my ass ...
Citera
2020-10-19, 20:51
Medlem
Citat:
Flashbacks egna smålags fetishist Burkgurka spekulativa ståndunkt.

Fotbollskanalen och SVFF jurister "hold my beer please"

https://www.fotbollskanalen.se/sverige/300-personer-pa-ifk-malmos-match---nu-riskerar-klubben-boter-vi-tittar-pa-aren/

Jag tycker tvärtemot Burkgurka att krut knappast ska läggas på att säkra upp inkomster
Utan att slå sig fri från löner. Detta är typ Division II eller Division I? Tredje/fjärdeliga fotboll borde vara amatörsport på den nivån.

Hehe.

Lite otippat att säsongens största publikfest i svensk fotboll blev IFK Malmö-Varbergs GIF. Tycker och tror inte IFK Malmö får något hårt straff, men SvFF kan samtidigt omöjligt fria dom helt. Trots att 300 pers såklart inte innebar någon smittorisk överhuvudtaget, dvs om de som var där spred ut sig. Själv har jag varit på en match med ca 90 åskådare, men det var inget som uppmärksammades av media.

Finns lag i Div 2 som har åtminstone halvtidsproffs. I alla fall enstaka (tänker främst på Ängelholms Oremo som fick ungefär en halvtidslön för sitt kontrakt på 1,5 år). Snacka om fiaskoinvestering, med tanke på att Ängelholm såg ut att redan ha avgjort serien när Oremo värvades. Kan hålla med om att klubbarna borde dragit i handbromsen rejält redan i våras, men fokus kan väl ligga på såväl intäkter som utgifter.

Sedan tycker jag ju som tidigare att SvFF gjort bort sig rejält och det har drabbat många klubbar onödigt hårt. Man borde haft en betydligt mildare hållning mot de lag man skall representera, och uppmuntrat till kreativa lösningar istället för att hota med straff. Inte rusar väl SHL:s ledning runt och hotar klubbarna som ordnar in något hundratal på hockeymatcher? Nej, där tänker man kreativt och man stöttar sina föreningar istället för att motarbeta dom.
Citera
2020-10-20, 14:06
Medlem
Korders avatar
Peter Hunt konstaterar i NT att Peking går mot plusresultat trots corona och diverse kostsamma värvningar, inte minst Haksabanovic. Efter försäljningen av Almqvist har man ju sålt spelare för drygt 70 miljoner 2020. Vidare hintar han att Peking har nya värvningar på G;

Citat:
Ni har sålt spelare och ett par namn sitter på utgående kontrakt: det kommer bli omtag i truppen?

– Det märktes inte igår (söndag) att vi blivit av med spelare för ett antal miljoner. Om IFK ska ta stegen framåt så måste det ske en viss omsättning på spelare. Det hör till. Vi har mycket intressant på väg in om man säger så, utan att nämna någonting.

För övrigt spekulerar Hunt att utebliven publik innebär ungefär 20 miljoner i tappade intäkter för Peking. Hur många miljoner kan de mest publikstarka lagen tänkas tappa? Det blir ju inte direkt inspirerande bokslut för lag som inte säljer spelare.
Citera
2020-10-20, 14:43
Medlem
IFK Malmö första laget att bryta mot 50gränsen

Kommer detta öppna upp till debatt om att stora läktare som tar över 20tusen bara får ta in 50pers ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in