Citat:
Ursprungligen postat av
Fenvatnet
Men fagpersoner har ikke nødvendigvis egenerfaring. Blir som å lese en bok om hvordan å kjøre bil, men først når du har kjørt noen år, så vet du hva det dreier seg om.
Et annet eksempel på dette med erfaring. På avvenningssentre, så er det mange av behandlerne som selv er tidligere rusmisbrukere. Fordi de har erfaring, og ikke bare skolegang har de mye mere kunnskap. Du kan jo prøve å motbevise noe av det Daniel Sundkvist snakker om.
For å lovlig kjøre bil må du ha opplæring av kjøreskole. Disse har dette som fagfelt. Når du har gjennomført dette, må du avlegge prøve hos Biltilsynet. Dette blir vurdert av personer som har dette som fagfelt.
Er du på et "avvenningssenter", finnes det selvsagt ansatte med tidligere rusproblemer. I tillegg finnes ofte sykepleiere, (ofte med tilleggsutdanning innen rusområdet) miljøterapeuter, en psykolog og kanskje en lege.
"Ufaglærte" er ofte et viktig supplement, men kan aldri erstatte profesjonelle fagpersoner. Det samme gjelder hos de aller, aller fleste som yter en velferdstjeneste. Alt fra barnehager til sykehjem. Fra vogge til grav.
Hvis jeg skal kommentere Sundkvists bok, må jeg først kjøpe og lese boka.
Det har jeg ikke tenkt å gjøre. Det finnes mye solid litteratur om dette, skrevet av folk som har praktisk og teoretisk kompetanse. Man behøver ikke engang å kjøpe, dette er litteratur som er tilgjengelig på alle bibliotek. Finnes det ikke på ditt biblioteket, er de ansatte behjelpelig med å bestille fra et annet bibliotek.