2020-10-19, 23:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hellsculls
Selvsagt ikke. "Opp av avgrunnen" omhandler ikke psykopati, men depresjon.
Du trekker frem Daniel Sundkvist. Han har utgitt boka Psykopati og kjærlighet. I sin presentasjon på Facebook, opplyser Sundkvist at han har sykpleierpleierutdanning fra Vendsyssel Sygeplejeskole i Danmark. Hadde han hatt utdanning utover dette, ville han trolig opplyst om dette.

Jeg har aldri nevnt boka til Daniel. Eneste bok jeg har nevnt er "opp av avgrunnen " av kristian Hall. Men det er riktig at han har skrevet bok, i tillegg til hans 100 videoer, og timelange direktesendinger.
Du kan jo prøve å motbevise noe av det han snakker om.
Det er riktig at han jobber som sykepleier, og dermed har han opplyst om sin sykepleierutdanning.
Ser ikke noen grunn til at han skulle legge ut alt han har studert innen.
Forøvrig bygger mye av hans kunnskaper på studier av Robert Hare, og ikke egenopplevelser slik du antyder.
Blir litt som med Rune Fardal som jeg har sett mange videoer av. Han er ikke utdannet psykologspesialist, men det blir dumt å antyde at han ikke har peiling av den grunn. Prøv heller å komme med beviser for at det han sier ikke stemmer.
Citera
2020-10-19, 23:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
Takk for opplysninger! :-)
Jeg tror nok at jeg kommer til å velge bøker o.l. som er skrevet av fagpersoner, dersom jeg ønsker å lese tekster for å få kunnskap om fakta om psykopati o.l. Som f.eks denne boken:

"Sjarmør og tyrann
et innsyn i psykopatenes og ofrenes verden
Alv A. Dahl ; Aud Dalsegg
...
Fra innholdet:

kjennetegn på psykopati

diagnostikk

årsaker

behandling

rammet av en psykopat

å takle psykopater
...
Alv A. Dahl er professor i psykiatri ved Universitet i Oslo og har sitt daglige virke ved Aker sykehus, klinikk for psykiatri (Gaustad)."

Men fagpersoner har ikke nødvendigvis egenerfaring. Blir som å lese en bok om hvordan å kjøre bil, men først når du har kjørt noen år, så vet du hva det dreier seg om.
Et annet eksempel på dette med erfaring. På avvenningssentre, så er det mange av behandlerne som selv er tidligere rusmisbrukere. Fordi de har erfaring, og ikke bare skolegang har de mye mere kunnskap. Du kan jo prøve å motbevise noe av det Daniel Sundkvist snakker om.
Citera
2020-10-19, 23:18
Medlem
Er ikke så vanskelig å se det er tom som står bak alt uansett om han ikke har tatt selve livet hennes . # han drar seinere på jobb = fordi han han skal ha alebi og ber feks AE ringe personen som har med lønn og sier feks når han drar på jobb at hun må også ringe sønnen. # han som sikkert kjører bil opp bak huset for å overlevere AE sin personlige eiendeler som gjerningsmennene skal ha sammen med brevet + garasjenøkkel . # parkerer på jobb der det er overvåkningskamera denne dagen, men ikke Parkerer ellers . # ringer AE litt over kl10 for å forsikre seg om at gjerningsmennene har fullført ugjerningen med AE # drar da så hjem gående ( hettemannen ) rett etterpå for å fjerne feks spor som overvåkningskamera som har fulgt med AE i huset pga hun kan få besøk eller tlf .( tar ikke lang tid å gå inn i huset å fjerne feks kamera )Så drar Tom ( hettemannen)tilbake Gående og når ankommer arbeidsplassen , så prøver han å ringe AE . TH har ikke ringt AH når hettemannen har beveget seg rundt området på tidspunktet , som er svært snodig . Mye retter på TH . Har vært selv i Sloraveien og kan ikke forestille meg at noen kan kidnappe en dame på en vei folk ferdes ofte . Nabostrøket er mye mindre avstand fra hus til hus enn det ser ut som i aviser også. Tror gjerningsmenn har tatt seg inn bak døren i garasjen som peker ut mot skogen bak og der stått leiebil i garasjen som TH kan sagt til AH at feks firma skal bruke uten hun har tenkt noe over det selv og bilen har kjørt normalt som ingenting ut porten og oppover gaten . Skansen naboen pleier å være på jobb og andre naboen som har syn til huset var på hytta . Derfor med brevet er også at politiet måte holde det hemmelig ifølge "kidnapperne" på at det skulle gå en tid at ikke folk skulle huske Eksakt biler med normal kjøring denne dagen .
Citera
2020-10-19, 23:24
Medlem
[quote=Smijern|73305893]Hvem andre kan ha motiv - hvis drap fingert som kidnapping?[/QUOTE

Hvis dette ikker er utført av TH, eller at det ikke var kidnapping, kan motivet vært å straffe TH. Ved å forlede politiet til å tro at dette var en kidnapping, vant man på denne måten mye tid.
Det har blitt lansert en teori om at AEH hadde noe på TH. Det kan like gjerne være at TH har hatt kjennskap til lyssky virksomhet. For eksempel hvitvasking av millionbeløp. Det kan være næringslivtopper, som utad fremstår som solide samfunnsstøtter, men som i virkeligheten bedriver lyssky virksomhet.
Det smugles inn store mengder narkotika, forholdsvis lite av dette blir stoppet av tollere og politi.
Hvordan finansieres dette? Fra oppsparte dagpenger fra siste soning?
Vi vet alt for lite. Politiet vet forhåpentligvis mer enn publikum. Hvis saken hadde vært så opplagt som enkelte skal ha det til, hadde saken forlengst vært oppklart.
Citera
2020-10-19, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moschata
Dagbladet (Det står inte datum för inte inloggade, men hänvisar till en nyhetssändning på TV 2 den 1 sept -20):
Etterpå har både Hagen og Ståle Kihle, som ble utnevnt som bistandsadvokat for Tom og Anne-Elisabeth Hagens voksne barn, vært svært kritiske til politiets etterforskning. Kihle har ved flere anledninger anklaget politiet for å ha tunnelsyn, og det har kommet fram at barna har reagert på flere sider ved politiets etterforskning.
Hvordan kan kihle ha mening om dette før han har tilgang til og gjennomgått saksdokumentene. Så langt er det kun fjas.
Citera
2020-10-19, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fenvatnet
Men fagpersoner har ikke nødvendigvis egenerfaring. Blir som å lese en bok om hvordan å kjøre bil, men først når du har kjørt noen år, så vet du hva det dreier seg om.
Et annet eksempel på dette med erfaring. På avvenningssentre, så er det mange av behandlerne som selv er tidligere rusmisbrukere. Fordi de har erfaring, og ikke bare skolegang har de mye mere kunnskap. Du kan jo prøve å motbevise noe av det Daniel Sundkvist snakker om.

For å lovlig kjøre bil må du ha opplæring av kjøreskole. Disse har dette som fagfelt. Når du har gjennomført dette, må du avlegge prøve hos Biltilsynet. Dette blir vurdert av personer som har dette som fagfelt.

Er du på et "avvenningssenter", finnes det selvsagt ansatte med tidligere rusproblemer. I tillegg finnes ofte sykepleiere, (ofte med tilleggsutdanning innen rusområdet) miljøterapeuter, en psykolog og kanskje en lege.
"Ufaglærte" er ofte et viktig supplement, men kan aldri erstatte profesjonelle fagpersoner. Det samme gjelder hos de aller, aller fleste som yter en velferdstjeneste. Alt fra barnehager til sykehjem. Fra vogge til grav.
Hvis jeg skal kommentere Sundkvists bok, må jeg først kjøpe og lese boka.
Det har jeg ikke tenkt å gjøre. Det finnes mye solid litteratur om dette, skrevet av folk som har praktisk og teoretisk kompetanse. Man behøver ikke engang å kjøpe, dette er litteratur som er tilgjengelig på alle bibliotek. Finnes det ikke på ditt biblioteket, er de ansatte behjelpelig med å bestille fra et annet bibliotek.
Senast redigerad av Hellsculls 2020-10-20 kl. 00:12.
Citera
2020-10-19, 23:55
Medlem
Theforeigners avatar
TH lider efter min mening mer sannolik av Machiavellism än av psykopati:

https://utforskasinnet.se/den-morka-triaden-narcissism-machiavellism-psykopati/?fbclid=IwAR0M1dbGcq5TCUTlRWkouvojsdiC01dhXYJmLhV5 PdUekw1ZEsrt6ui94ZE

Machiavellism
För “machiavellister” helgar målet medlen, oavsett konsekvenserna. De är vanligtvis mycket beräknande och kalla människor och har inga äkta känslomässiga anknytningar till andra. Även om de tenderar att ha drag som är gemensamma med narcissister, såsom själviskhet och att använda andra, finns det något som särskiljer dem: de ser sig själva och sina förhållanden realistiskt.

Machiavellisterna försöker inte imponera på någon. I stället visar de sig som de är och föredrar att se saker klart eftersom de kan manipulera andra bättre på det sättet. Faktum är att de fokuserar på känslorna hos de människor som de vill manipulera för att få det de vill ha. Om de förutse dina känslor, kommer de att kunna välja rätt strategi för att manipulera dig.

Enligt psykologen Daniel Goleman har människor med machiavellistiska egenskaper mindre empati. Deras känslokyla verkar komma från en oförmåga att behandla sina egna och andras känslor.

Faktum är att känslor gör dem så obehagliga till mods att de, när de känner ångest, vanligtvis inte vet hur de ska skilja det från ledsamhet eller trötthet. De har dock en tendens att vara mycket bra på att förstå vad andra tänker. Men som Goleman säger, även om deras huvud vet vad de ska göra, har deras hjärta fortfarande ingen aning.
Citera
2020-10-19, 23:56
Medlem
Citat:
Jeg har aldri nevnt boka til Daniel. Eneste bok jeg har nevnt er "opp av avgrunnen " av kristian Hall. Men det er riktig at han har skrevet bok, i tillegg til hans 100 videoer, og timelange direktesendinger.
Du kan jo prøve å motbevise noe av det han snakker om.
Det er riktig at han jobber som sykepleier, og dermed har han opplyst om sin sykepleierutdanning.
Ser ikke noen grunn til at han skulle legge ut alt han har studert innen.
Forøvrig bygger mye av hans kunnskaper på studier av Robert Hare, og ikke egenopplevelser slik du antyder.
Blir litt som med Rune Fardal som jeg har sett mange videoer av. Han er ikke utdannet psykologspesialist, men det blir dumt å antyde at han ikke har peiling av den grunn. Prøv heller å komme med beviser for at det han sier ikke stemmer.

Det har blitt sagt at Fardal ikke har embedseksamen. Men han kan sikkert en god del. Hvis han ikke har embedseksamen, tror jeg ikke at han kan avgi en ekspertuttalelse i en barnefordelingsssak, eller i en straffesak. Da tror jeg man krever at vitnet er fagperson, i dette tilfellet, ferdig utdannet psykolog.
Edit: Fardal er et usedvanlig dårlig eksempel. Han er tidligere dømt for æreskrenkelse, ulike økonomiske forbrytelser samt for dokumentforfalskning. Er dette et godt forbilde?

https://no.wikipedia.org/wiki/Rune_Fardal
Senast redigerad av Hellsculls 2020-10-20 kl. 00:16.
Citera
2020-10-20, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Philine
Er ikke så vanskelig å se det er tom som står bak alt uansett om han ikke har tatt selve livet hennes . # han drar seinere på jobb = fordi han han skal ha alebi og ber feks AE ringe personen som har med lønn og sier feks når han drar på jobb at hun må også ringe sønnen. # han som sikkert kjører bil opp bak huset for å overlevere AE sin personlige eiendeler som gjerningsmennene skal ha sammen med brevet + garasjenøkkel . # parkerer på jobb der det er overvåkningskamera denne dagen, men ikke Parkerer ellers . # ringer AE litt over kl10 for å forsikre seg om at gjerningsmennene har fullført ugjerningen med AE # drar da så hjem gående ( hettemannen ) rett etterpå for å fjerne feks spor som overvåkningskamera som har fulgt med AE i huset pga hun kan få besøk eller tlf .( tar ikke lang tid å gå inn i huset å fjerne feks kamera )Så drar Tom ( hettemannen)tilbake Gående og når ankommer arbeidsplassen , så prøver han å ringe AE . TH har ikke ringt AH når hettemannen har beveget seg rundt området på tidspunktet , som er svært snodig . Mye retter på TH . Har vært selv i Sloraveien og kan ikke forestille meg at noen kan kidnappe en dame på en vei folk ferdes ofte . Nabostrøket er mye mindre avstand fra hus til hus enn det ser ut som i aviser også. Tror gjerningsmenn har tatt seg inn bak døren i garasjen som peker ut mot skogen bak og der stått leiebil i garasjen som TH kan sagt til AH at feks firma skal bruke uten hun har tenkt noe over det selv og bilen har kjørt normalt som ingenting ut porten og oppover gaten . Skansen naboen pleier å være på jobb og andre naboen som har syn til huset var på hytta . Derfor med brevet er også at politiet måte holde det hemmelig ifølge "kidnapperne" på at det skulle gå en tid at ikke folk skulle huske Eksakt biler med normal kjøring denne dagen .
og ikke la oss glemme at barnehagen Vangen er rett i nærheten av Sloraveien som barnehagen går ofte turer forbi hagens sitt hus . Tror bil har kjørt helt normalt denne dagen med AH . Vanskelig å huske tilbake dagen 31 OKT når offentligheten får greie på dette i Jan etterpå .
Citera
2020-10-20, 00:07
Medlem
Citat:
Jeg skjønner at du ikke ikke liker at jeg sannsynliggjør at TH er psykopat. Dette med psykopati er jo veldig sentralt her, og skaper et motiv. Det er nå en gang slik at de fleste konedrap begås av en psykopat ektemann, og at de fleste drap på kvinner i sitt hjem, begås ev ektemann. Slik er det bare.
Han fremstår helt klart som psykopat. Aeh har levd i et terrorregime. Th har uttalt at aeh har levd livet. Dette tolker jeg som at ingen går fra meg. Han fikk henne fjernet siden hun ville skilles og angripe ektepakten. Hsn følte dette som et svik og mener hun er skyldig i sin skjebne. Ønsker å fremstå iskald. Jeg tror på aeh når hun sier han var brutal. Stor voldskapasitet.
Citera
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
TH lider efter min mening mer sannolik av Machiavellism än av psykopati:

https://utforskasinnet.se/den-morka-triaden-narcissism-machiavellism-psykopati/?fbclid=IwAR0M1dbGcq5TCUTlRWkouvojsdiC01dhXYJmLhV5 PdUekw1ZEsrt6ui94ZE

Machiavellism
För “machiavellister” helgar målet medlen, oavsett konsekvenserna. De är vanligtvis mycket beräknande och kalla människor och har inga äkta känslomässiga anknytningar till andra. Även om de tenderar att ha drag som är gemensamma med narcissister, såsom själviskhet och att använda andra, finns det något som särskiljer dem: de ser sig själva och sina förhållanden realistiskt.

Machiavellisterna försöker inte imponera på någon. I stället visar de sig som de är och föredrar att se saker klart eftersom de kan manipulera andra bättre på det sättet. Faktum är att de fokuserar på känslorna hos de människor som de vill manipulera för att få det de vill ha. Om de förutse dina känslor, kommer de att kunna välja rätt strategi för att manipulera dig.

Enligt psykologen Daniel Goleman har människor med machiavellistiska egenskaper mindre empati. Deras känslokyla verkar komma från en oförmåga att behandla sina egna och andras känslor.

Faktum är att känslor gör dem så obehagliga till mods att de, när de känner ångest, vanligtvis inte vet hur de ska skilja det från ledsamhet eller trötthet. De har dock en tendens att vara mycket bra på att förstå vad andra tänker. Men som Goleman säger, även om deras huvud vet vad de ska göra, har deras hjärta fortfarande ingen aning.

Gå evt direkt til 4 minuter inn i videoen,
där kommer alla karakteristika/syptom på en person som lider av Machiavellianism.

https://www.youtube.com/watch?v=tmKQAhW1Jcc

How is Machiavellianism different from Psychopathy and Narcissism? | The Dark Triad Traits
Senast redigerad av Theforeigner 2020-10-20 kl. 00:10.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
Takk for opplysninger! :-)
Jeg tror nok at jeg kommer til å velge bøker o.l. som er skrevet av fagpersoner, dersom jeg ønsker å lese tekster for å få kunnskap om fakta om psykopati o.l. Som f.eks denne boken:

"Sjarmør og tyrann
et innsyn i psykopatenes og ofrenes verden
Alv A. Dahl ; Aud Dalsegg
...
Fra innholdet:

kjennetegn på psykopati

diagnostikk

årsaker

behandling

rammet av en psykopat

å takle psykopater
...
Alv A. Dahl er professor i psykiatri ved Universitet i Oslo og har sitt daglige virke ved Aker sykehus, klinikk for psykiatri (Gaustad)."

La oss si at du ønsker å lære litt om for eksempel psykoser. Velger du da å kjøpe en lærebok skrevet av en psykiater/psykolog, eller, hvis det fantes, en bok skrevet av en medisinstudent/psykologistudent?
Jeg tror jeg vet svaret!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in