2020-10-19, 18:24
Medlem
fyllds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hassehare
För mig fungerar det bra.....Det finns fortfarande 2 liters PET flaskor......
Hade varit enklare om det funnits Cola på bag-in-box till mitt gamla rymliga kylskåp.
2020-10-19, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fawful
Nya burkarna passar dåligt i min mugghållare i bilen.
Word. Störigt som fan. Hatar dem bara därför. Samma om man råkar köpa fel monster alltså den lilla 355ml burken.
2020-10-19, 18:36
Medlem
atelands avatar
De nya burkarna är väll effektivare vid transport då gapet mellan exempelvis 4 burkar som står placerade bredvid varandra tar mindre plats, tänk er 2x2 matris med hålrummet i mitten, detta är mindre om cylinderdiametern är mindre?
2020-10-19, 19:06
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Förut fanns de ju på 33 cl sådana vanliga burkar som är låga och feta som på senare år vad jag sett helt och hållet bytts ut mot längre och smalare burkar, jag upplever att de avlånga burkarna kyls ner snabbare i kylskåpet och därför blir godare att dricka, har någon märkt av skillnaden också eller varför designen på burkarna förändrades?

Anledningen till att burkarna fick ett nytt format var för att efterlikna energidryckerna som ökade i försäljning, medans Coca Cola stod still eller minskade. Det finns officiella utlåtanden får företaget om det.

Jag gillade de gamla burkarna och har inte köpt en enda av den nya sorten. Men det beror främst på ett ändrat konsumtionsmönster i allmänhet.
2020-10-19, 19:10
Medlem
Bergamotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ateland
De nya burkarna är väll effektivare vid transport då gapet mellan exempelvis 4 burkar som står placerade bredvid varandra tar mindre plats, tänk er 2x2 matris med hålrummet i mitten, detta är mindre om cylinderdiametern är mindre?

Nej, hålrummets volym blir detsamma oavsett, på grund av att du nu i stället har högre burkar.

Huvudskälen för det nya formatet verkar vara:

1. De smala burkarna är lättare att hålla i handen och förknippas av konsumenterna med premium-varumärken (t.ex. Red Bull) som de är beredda att betala extra för.
2. En stabil förpackning till 6 långsmala burkar kan konstrueras med mindre material och utan plast.
2020-10-19, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Ja det är sant det du säger att burkarna borde värmas upp fortare också, ljummen coca cola är inte så gott.

Borde inte den minskade arealen där drickan möter luft göra att kolsyran behålls längre?
2020-10-19, 19:27
Medlem
Gillar den nya burken. Bättre att dricka ur och snyggare.
2020-10-19, 19:34
Moderator
Kraftkarls avatar
Numera innehåller ett flak 20x 33cl burkar, innan var det 24x 33cl burkar. Priset är detsamma, fast konsumenten får ett mindre antal burkar.
2020-10-19, 19:36
Medlem
Det coolaste man kan göra idag som fjortis är ju att gå runt med en Red Bull i handen, så det är ett försök från Coca Cola att kidsen ska känna sig lika coola genom att köra en coca cola.

Sedan har nog faktumet att man bytt storpacken till 10st burkar istället för 12 och megapacken från 24st burkar till 20, med samma pris, spelat in en del.

Och sedan minskar materialåtgången med ca 20%, och då aluminiumet står för 90% av produktionskostnaden så är det väl en no-brainer.

Nu har man väl vant sig, men det jag föredrar med de tjockare burkarna är att de är lättare att stapla på varandra, säg när man ska hämta ett gäng burkar...
2020-10-19, 19:38
Medlem
Scamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av threefifty
Största nackdelen är ju att 24 pack blev 20 pack men priset ändrades inte.
Va? Har dom ändrat 24pack till 20? Har jag helt missat, när skedde detta?
2020-10-19, 20:08
Medlem
LucioFontanas avatar
Detta är enbart för att Cola tappat marknadsandelar till Red Bull & andra energidrycker. Cola har blivit ohippt bland kidsen. Finns inga vinster i besparingar på material eller logistik. Snarare tvärtom enorma omställningskostnader för anpassning i hela världen till det nya. Kanske har de nåt i kikarn för framtiden? Logistiksamarbeten kanske? Uppköp av vissa energidrycker Kanske då de redan har anpassat sig till samma system.
2020-10-19, 20:31
Moderator
Kraftkarls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scamp
Va? Har dom ändrat 24pack till 20? Har jag helt missat, när skedde detta?

Så fort de nya burkarna lanserades.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in