2020-10-09, 13:31
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Varken barnalstring eller erotik är synd. Homoerotik kommer från Satan men det är ingen synd att två människor tycker om varandra.

Satans syfte med homoerotik är att splittra och skapa grogrund för korruption och förfall.
Så vanlig erotik är inte orsak till korruption och förfall?
Citera
2020-10-09, 14:18
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Så vanlig erotik är inte orsak till korruption och förfall?
Det beror på vad man menar med vanlig. Allt erotiskt smussel är en grogrund för korruption och förfall.
Citera
2020-10-09, 14:38
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Det beror på vad man menar med vanlig. Allt erotiskt smussel är en grogrund för korruption och förfall.
All porr bör ju betraktas som en grogrund för moraliskt förfall menar jag.
Citera
2020-10-09, 19:53
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
All porr bör ju betraktas som en grogrund för moraliskt förfall menar jag.
Så är det nog. Särskilt viss urartad porr. Men det gällde om sexualitet var en synd.
Citera
2020-10-10, 00:28
Medlem
Citat:
Om Jesus hade tolv lärjungar hur kommer det sig att det bara finns fyra evangelier i nya testamentet?

För det var bara fyra som blev kategoriserade som oficiella. Andra texter har skiftande innehåll och innehåller sådant som kyrkan inte ville kännas vid.
Citera
2020-10-17, 13:23
Medlem
Fittheligeandes avatar
Det finns fyra evangelier och fyra årstider. Alltså ett för varje årstid.
Citera
2020-10-18, 16:06
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
För det var bara fyra som blev kategoriserade som oficiella. Andra texter har skiftande innehåll och innehåller sådant som kyrkan inte ville kännas vid.
Vad beror det på?
Citera
2020-10-18, 16:32
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittheligeande
Det finns fyra evangelier och fyra årstider. Alltså ett för varje årstid.
Jag vet ju inte om jag tror det. Däremot så har jag läst att evangelisterna fått representera fyra olika väsen.

Matteus: människan (eller änglarna)
Markus: lejonet
Lukas: oxen
Johannes: örnen
Citera
2020-10-18, 17:17
Medlem
Citat:
Vad beror det på?

Hur så vad beror det på? I början av kristendomen skrev olika kristna/judiska författare allt möjligt och hade massvis med olika ideer och synsätt om vem Jesus var och hur man skulle tolka Jesus och var kristendomen skulle innebära. Det fanns många olika kristna sekter som bråkade med varandra vilket som var den rätta tolkning av vad det innebar att vara kristen. Det säger sig själv att en viktig politisk institution som dåtida kyrkan inte kan acceptera massvis med olika sätt att se på saker och ting utan måste ha något accepterat synsätt som anses vara det rätta åsikterna medan man förkastar de andra synsätten.
Citera
2020-10-18, 17:29
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Jag vet ju inte om jag tror det. Däremot så har jag läst att evangelisterna fått representera fyra olika väsen.

Matteus: människan (eller änglarna)
Markus: lejonet
Lukas: oxen
Johannes: örnen
De fyra väsen har ju representerats tidigare av keruber, vet inte om det är där de fått det ifrån.
Citera
2020-10-18, 17:45
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
De fyra väsen har ju representerats tidigare av keruber, vet inte om det är där de fått det ifrån.
Så är det nog. Jag vet ju att idén om de fyra väsena härstammar från gammaltestamentlig tradition.
Citera
2020-10-18, 17:46
Medlem
Man kan tillägga att Johannesevangeliet är den som skrevs sist ungefär år 120 och är mest avvikande från de övriga, mest tillrättalagt och historiskt tveksamt. Jesus i Johannesevangliet är den Jesus som de tidiga kristna ville att han skulle vara; gör en massa mirakel och säger sig vara Gud son mer eller mindre uttryckligen.
Senast redigerad av larsjohansson 2020-10-18 kl. 17:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in